De gezondheidspraktijk van deze ondernemer groeit gestaag en ze is de fase voorbij waarin ze elke klant verwelkomt. Ze wil meerwaarde bieden aan gemotiveerde klanten die zichzelf en hun gezondheid serieus nemen. Ze neemt ook zichzelf serieus. Op alle vlakken neemt ze regie om haar praktijk naar een hoger level te tillen. Ze heeft een bedrijfscoach in de arm genomen. Met mij heeft ze een afspraak gemaakt voor een inzichtsessie op het gebied van financiën. Ze is op het punt gekomen dat ze haar cijfers wil begrijpen. Ze is op zoek naar iemand, die het haar kan uitleggen in haar taal, zodat ze snapt wat ze doet en wat de cijfers vertellen. Ze zegt het met kracht. Wow, deze dame maakt stappen!
Ik houd ervan. Ondernemers, die voelen dat er verandering nodig is om verder te kunnen en daarop actie ondernemen. ‘Je bedrijf groeit zo hard als je zelf groeit’ is een bekende uitspraak en dat geloof ik zeker. Zij wil groeien en grip krijgen op haar financiën. Maar nu zijn eerst de emoties aan de beurt. Er volgt een relaas van hoe het kwam en hoe het nu is. Dat ze altijd in de zorg had gewerkt en nooit over cijfers heeft geleerd. Het boeide haar niet.
Ze vertelt dat ze bonnetjes inscant en bankmutaties koppelt. Facturen gaan ook digitaal. Haar boekhouder zorgt ervoor dat de boekhouding gecontroleerd is wanneer er belastingaangifte moet worden gedaan. Ze stelt af en toe een vraag wanneer haar onderbuikgevoel zegt dat het ergens niet klopt. Ze heeft het gevoel dat haar vraag niet altijd goed begrepen wordt. Al wordt het haar keurig uitgelegd. Ze laat het dan vaak dan lopen. Zo gaat het al tijden. Een gemiste kans voor beide partijen. Zij wil nu een andere boekhouder, terwijl deze boekhouder geen idee heeft dat dit speelt.
Ik stel voor dat we eerst samen kijken naar haar boekhouding en waar ze op vastloopt. Gek genoeg gaat dat niet echt over de cijfers. Ja, misschien wat issues, maar het gaat meer over gedrag. Achterlopen met de boekhouding, bonnetjes zoek, geen ritme, geen motivatie omdat er altijd iets dringenders is. Tel daarbij de moeizame communicatie met haar accountant op en dan voelt het als iets groots en zwaars waar je vanaf wilt.
Ik leg haar in begrijpbare taal de principes van haar boekhouding uit en ik zie de opluchting in haar ogen. Het blijkt helemaal niet zo lastig. De besproken issues zal ze nog wel moeten aankaarten bij haar boekhouder.
Een paar weken geleden kreeg ik bericht van haar. Ze had een afspraak met haar boekhouder gemaakt. Alle vragen opgeschreven en aan hem gesteld. Door mijn uitleg heeft ze inzicht gekregen in haar boekhouding en ze begrijpt nu veel beter wat hij zegt. De communicatie is niet langer het struikelblok. Ze vertelt dat haar onderbuikgevoel klopte over een bepaalde situatie. Er was een vergissing gemaakt en de fout was hersteld. Ze heeft hierdoor een belastingteruggave ontvangen. “Zie je wel,” zegt ze lachend, “altijd vertrouwen op je onderbuikgevoel.”
Inderdaad. Altijd vertrouwen op je onderbuikgevoel én daaraan acties koppelen die je verder helpen.
Anita Udink
Zij & Cijfers