Je ziet het bij veel aanbieders van boekhoudpakketten: ze bieden een aantrekkelijke welkomstkorting, waardoor je de eerste maand of zelfs het eerste jaar een mooie deal hebt.
Niets mis mee natuurlijk! Maar als je na deze kortingsactie opeens meer gaat betalen, kan dat voelen als een onaangename verrassing. Zeker na een korting van één jaar, want je bent dan vaak allang vergeten dat de prijs hoger wordt.
Is het de moeite waard om naar welkomstkortingen te kijken? Zeker weten, maar houd ook rekening met de lange termijn. En stel jezelf daarbij de vraag: Is dat boekhoudpakket nog steeds een goede keus als ik straks het volle bedrag ga betalen?
Nog zo’n valkuil waar veel zzp’ers in trappen: ze kiezen voor een heel goedkoop boekhoudpakket en ontdekken pas later dat ze moeten bijbetalen voor onmisbare functionaliteiten, zoals een bankkoppeling of een scanfunctie voor hun bonnetjes.
Ga daarom nooit blind op een mooie maandprijs af, maar kijk eerst goed wat je daarvoor terugkrijgt. Dit kun je als volgt aanpakken:
Niet elk boekhoudpakket past bij jou als zzp’er, ook lijkt dat op het eerste gezicht soms wel zo. Probeer daarom vooraf meerdere boekhoudpakketten uit. Kijk daarbij niet alleen naar de functionaliteiten die een boekhoudprogramma biedt, maar ook of het eenvoudig in gebruik is.
Ons boekhoudpakket Rompslomp is bijvoorbeeld speciaal ontwikkeld voor zzp’ers die geen verstand hebben van boekhouden. Daarom bevat het pakket geen ingewikkelde termen en krijg je alleen wat je echt nodig hebt. Het doel: je boekhouding simpel en toegankelijk maken.
Heb je juist wel veel kennis van boekhouden? Of heb je een heel ingewikkelde administratie? Dan zijn andere boekpakketten misschien geschikter, zoals het pakket van onze partner eAccounting. Dat pakket is juist gericht op ondernemers die cijfers leuk vinden en zich hier graag in verdiepen - vaak samen met een boekhouder.
Ga niet zomaar met een boekhoudpakket aan de haal, maar probeer het eerst uit en bereid je goed voor. Dat kun je op meerdere manieren doen:
Bijna elke zzp’er met een boekhoudpakket doet weleens een beroep op de klantenservice. Bijvoorbeeld omdat er een technische storing is, ze een fout hebben gemaakt of ze iets niet begrijpen.
Als je de klantenservice nodig hebt, wil je zo snel mogelijk geholpen worden. Zeker als je haast hebt, bijvoorbeeld vlak voordat de termijn voor de btw-aangifte verstrijkt. Of vlak voordat je te laat bent met het betalen van een factuur aan een leverancier.
Kijk daarom goed wat boekhoudpakketten zelf zeggen over hun klantenservice én wat klanten daarover zeggen in online reviews. Een slager kan zijn eigen vlees immers niet keuren.
Heb je een proefabonnement afgesloten? Stuur dan ook eens een bericht naar de klantenservice met wat vragen. Staan ze ervoor open om die vragen te beantwoorden? Reageren ze lekker snel? En komen ze met antwoorden die je daadwerkelijk verder helpen? Dan weet je dat je goed zit.
Je weet nu waar je op moet letten als je boekhoudpakketten met elkaar vergelijkt. Ook weet je dat er vaak verborgen kosten zijn en dat je die kunt voorkomen door vooraf voldoende onderzoek te doen.
Ben je benieuwd wat de beste boekhoudpakketten zijn voor zelfstandig ondernemers? En wil je weten welke van die pakketten bij jouw bedrijf past? Lees dan het blogartikel over de 5 beste aanbieders van boekhoudsoftware voor zzp’ers. Daarin vind je een eerlijke vergelijking van de beste boekhoudprogramma's van dit moment.