Ik deed mijn middelbare school en ging op mijn 18e aan het werk. Ik had verschillende banen in loondienst. Tot twee jaar geleden. In al die jaren heb ik nooit overwogen ondernemer te worden. Ik kende ook geen ondernemers in mijn familie of vriendenkring.
En toch…. op mijn werk zag ik altijd hoe het ook anders kon. Ik was steeds bezig met optimaliseren binnen mijn werkgebied. Gaf gevraagd en ongevraagd advies. Nam het voortouw om processen in werking te zetten. Bedacht nieuwe manieren van werken. Dat vonden mijn collega’s niet altijd even leuk. En dat alles om het bedrijf waarvoor ik werkte weer een stap verder te brengen.
En nee, dat was eigenlijk nooit waarvoor ze me in eerste instantie hadden aangenomen.
Toen kwam het moment dat ik toch besloot te gaan ondernemen. Op mijn afscheidsfeestje zei mijn leidinggevende tegen mijn dochter: “Dat jouw moeder op haar leeftijd nog voor zichzelf gaat beginnen, vind ik heel knap. Ik vind het jammer dat ze weggaat. Ik had liever gehad dat we haar zouden uitzwaaien met haar pensioen.” “Op haar leeftijd?” dacht ik. Hoezo?
Ik verlangde naar nieuwe ontwikkelingen. Naar het nemen van beslissingen onder mijn eigen voorwaarden. Dat bracht me uiteindelijk naar die stap. Inderdaad op mijn 55ste. In de Silver-leeftijd.
Ik heb veel eigenschappen ontwikkeld in loondienst. Deze zijn niets vergeleken met de ondernemersvaardigheden die nodig zijn buiten de veiligheid van loondienst.
Veel ondernemers, die dezelfde stap hebben gezet, zullen dat beamen.
De een heeft moeite met tijdsplanning. Daardoor gaan er veel te veel uren zitten in randzaken. De ander onderschat de organisatie van financiën en ligt 's nachts wakker van geldzorgen. Of iemand is goed in zijn vak hij mist alleen de vaardigheden om zijn product te verkopen.
Bij mij lag het voornamelijk op het vlak van marketing en zichtbaarheid.
Het verschil tussen de anonimiteit van loondienst en mijn zichtbaarheid als ondernemer op social media was groot.
Inmiddels ben ik nu wekelijks aanwezig op verschillende platforms. De verhoogde hartslag bij het drukken op de verzendknop is geen issue meer. Omdat ik me erin heb verdiept. Ik heb experts gevraagd me hierbij te helpen. Maar nog meer omdat ik mezelf heb toegesproken; "Jij bent ondernemer en dit is part of the deal." Daarmee heb ik mezelf een enorme dienst bewezen.
Kinderen tussen de 10 en 14 jaar, generatie Alpha, zullen dit niet snappen. Voor hen zijn online en Social media de gewoonste zaak van de wereld. Voor mij is dat inzicht in cijfers en menselijke interactie. Mijn gewoonste zaak van de wereld!
Of de overheid het ZZP ondernemerschap stimuleert of niet. Ik hoop dat er altijd mensen blijven, die zich daar niets van aantrekken. Omdat ze hun eigen plan trekken. Omdat ze de waarde zien van ondernemerschap. Dat kan van alle leeftijden zijn. Of dat Generatie Alpha is, generatie Silver, of alles daartussenin.