Wanneer heb je een goede reden om je uurtarief als zzp’er te verhogen?
Als zzp’er heb je áltijd een goede reden om je uurtarief te verhogen. Jij bepaalt zelf voor wie je wil werken en voor welk bedrag. Dat is de vrijheid van het ondernemerschap. Dat kan spannend voelen, zeker als je altijd in loondienst hebt gewerkt. Daarom kiezen veel zzp’ers ervoor hun uurtarief te verhogen als ze het voor zichzelf kunnen ‘verantwoorden’:
In onze blog ‘Hoe verhoog ik mijn prijzen als zzp’er’ vind je nog meer goede redenen om je uurtarief te verhogen én jezelf gerust te stellen.
Er is geen juist moment voor het verhogen van je uurtarief. 1 januari (of 1 juli) voelt als een logische datum, maar ook hierbij heb je zelf de vrijheid om te bepalen wanneer jouw tarief omhoog gaat. Ook de prijzen in de supermarkt veranderen per dag. Natuurlijk moet je wel rekening houden met bestaande afspraken en wijzigingen op tijd doorgeven.
Met sommige opdrachtgevers heb je afspraken gemaakt over je tarief. Bijvoorbeeld in de overeenkomst van je lopende opdracht. Of misschien zijn er al ondertekende overeenkomsten voor toekomstige opdrachten. Het komt voor een klant dan als een verrassing als jij ineens je tarief verhoogt, zelfs wanneer in je voorwaarden staat dat je dit mag doen. Het is een optie om je tarief alleen te verhogen voor nieuwe opdrachten. Wil je toch je tarief voor bestaande opdrachten verhogen? Ga dan het gesprek aan met je opdrachtgever en leg uit waarom je dit wil doen. Kijk of jullie hier samen op een goede manier nieuwe afspraken over kunnen maken.
Het is netjes om je tariefsverhoging minimaal één maand van tevoren aan te kondigen. Dit geeft je opdrachtgevers de kans hun budget hierop aan te passen. Ook geeft het ze de mogelijkheid om andere keuzes te maken.
Een tariefsverhoging kán er natuurlijk voor zorgen dat ze de samenwerking willen stoppen. Vaak valt dat reuze mee. Jij bent slechts één van hun kostenposten, en die paar procent extra ‘voelen’ ze bijna niet. Zeker niet als jij in de tussentijd meer waarde bent gaan leveren. En stoppen ze wel? Dan was het misschien niet jouw ideale opdrachtgever. Je werkt toch liever samen met mensen die jou wel op waarde schatten?
Een tariefsverhoging kun je het beste tijdig, persoonlijk en zelfverzekerd delen. Je hebt goed over je tariefsverhoging nagedacht. Bied dan ook geen excuses aan. Zeg liever wat je tarief wordt, vanaf wanneer en waarom je hiertoe hebt besloten. Als je te ‘onderdanig’ overkomt dan denkt de klant dat er ruimte is voor onderhandeling, en dat wil je juist voorkomen.
Als zzp’er heb je vaak goed contact met je klanten. Het is daarom aan te raden om je tariefsverhoging persoonlijk met hen te delen. Ga langs of bel ze op en vertel waarom je jouw tarief verhoogt. Vind je dat spannend of heb je te veel klanten? Dan is een persoonlijke e-mail ook een optie. Leg hierin niet de nadruk op de prijsverhoging, maar op de meerwaarde van jouw dienst.
Voorbeeldbrief verhoging uurtarief zzpOnderwerp: Nieuw tarief vanaf <moment> |
Zoals gezegd levert een tariefsverhoging minder vaak problemen op dan je denkt. In het grote geheel heeft jouw tariefsverhoging maar een beperkte invloed op de totale kosten van de klant. Maakt een klant wel bezwaar? Dan is het belangrijk om je af te vragen hoe belangrijk deze klant voor jou is. Krijg je energie van de klant? En zijn de inkomsten belangrijk voor je? Dan kun je speciale afspraken maken. Laat het nieuwe tarief bijvoorbeeld een maand later ingaan. Of beloof dat je iets extra’s doet voor je klant. Voorkom in ieder geval dat je blijft werken voor je oude tarief. Je hebt je tarief niet voor niets verhoogd.
Wist je dat de kans groot is dat jouw nieuwe uurtarief alsnog te laag is? Hoe dat zit lees je in ‘Waarom jouw uurtarief als zzp’er waarschijnlijk te laag is’.
Ontdek waarom ook jouw tarief waarschijnlijk te laag is