In het kort
Wat is een KVK-nummer?
Een KVK-nummer krijg je van de Kamer van Koophandel (KVK). Het nummer bewijst dat je een officieel bedrijf bent, dat staat ingeschreven bij de KVK. Een KVK-nummer bestaat uit 8 cijfers.
Je vindt je KVK-nummer hier:
· In de welkomstbrief die je krijgt na inschrijving bij de KVK
· In het KVK-uittreksel dat je aan kunt vragen bij de KVK
· Als je inlogt bij Mijn KVK
· In het Online Handelsregister op de website van de KVK
Met het KVK-nummer bewijs je dus dat je een officieel bedrijf bent. Je bent verplicht dit nummer te gebruiken in je communicatie met anderen. Zet het dus op je website, je facturen, brieven, offertes en zakelijke e-mails. Maak bijvoorbeeld een ‘footer’ met contactgegevens die je onderaan de pagina plaatst. Zo weet je zeker dat iedereen toegang heeft tot deze informatie.
Soms vragen organisaties om jouw KVK-nummer. Bijvoorbeeld als je een bankrekening opent, een zakelijke lening afsluit of inkopen doet bij een groothandel. Als jouw KVK-nummer op jouw website staat, kun je hem altijd snel opzoeken.
Tip: je kunt in het Online Handelsregister ook KVK-nummers van andere bedrijven opzoeken. Handig wanneer je een nieuwe aanvraag krijgt en wilt checken of het bedrijf wel echt bestaat.
Ieder bedrijf heeft maar één KVK-nummer. Ook als je meerdere bedrijfsactiviteiten hebt.
|
Voorbeeld |
Wat is een btw-nummer?
Een btw-nummer is een uniek nummer dat je krijgt van de Belastingdienst. Het nummer laat zien dat je ondernemer bent voor de btw. Dat wil zeggen dat je zelfstandig een bedrijf of beroep uitoefent en regelmatig inkomsten hebt. Een Nederlands btw-nummer bestaat uit de letters NL, gevolgd door 9 cijfers, de letter B en daarna nog 2 cijfers. Bijvoorbeeld NL123456789B01. Een btw-nummer wordt ook wel een btw-identificatienummer of btw-id genoemd.
Je vindt je btw-nummer hier:
Je moet je btw-nummer vermelden als je schriftelijk contact hebt met je klanten. Bijvoorbeeld op je factuur en briefpapier. Je moet het ook op je website zetten als je producten via je website verkoopt.
Er is wel een uitzondering. Je hoeft het btw-nummer niet op een factuur te vermelden als je niet btw-plichtig bent of als je gebruikmaakt van de kleineondernemersregeling (KOR).
Bij een eenmanszaak werd vroeger altijd het burgerservicenummer (bsn) van de eigenaar gebruikt in het btw-nummer. Hierdoor had iedereen toegang tot deze privacygevoelige informatie. Daarom is dat veranderd. Als je een eenmanszaak hebt, dan krijg je twee nummers van de Belastingdienst:
Samengevat: het verschil tussen je btw-nummer en KVK-nummer
| Btw-nummer | KVK-nummer | |
| Krijg je van | De Belastingdienst | De Kamer van Koophandel |
| Gebruik je | In communicatie met klanten en bij je btw-aangifte (bij een eenmanszaak gebruik je hiervoor je ob-nummer) | In communicatie met klanten |
| Bestaat uit | NL + 9 cijfers + B + 2 cijfers | 8 cijfers |
De meeste bedrijven hebben dus zowel een btw-nummer als KVK-nummer. Je moet ze meestal ook allebei vermelden in je communicatie met klanten. Als eenmanszaak heb je naast je btw-nummer ook een ob-nummer, dit gebruik je als je btw-aangifte doet.
Ben je nieuw in het ondernemen? Dan vind je op onze website heel veel blogberichten die jou op weg helpen. Van btw tot inkomstenbelasting en van marketing tot boekhouding: alle onderwerpen die voor jou belangrijk zijn, komen voorbij. We maken het ondernemen graag zo makkelijk mogelijk voor je. Dat doen we ook met ons boekhoudpakket. In ons blogbericht ‘Moet ik als zzp’er verplicht een boekhoudpakket gebruiken?’ laten we je zien wat de voordelen zijn van een boekhoudpakket als je net begint met ondernemen.