Begintransactie bankkoppeling kan niet worden gevonden

Geschreven:

Je bent je bankkoppeling aan het instellen. Je hebt een account bij My Ponto aangemaakt en nu is he tijd om je rekening te koppelen in Rompslomp! Maar wanneer je dit doet krijg je de melding dat er geen begintransactie kan worden gevonden en dat de koppeling niet gemaakt kan worden. Wat nu?

begintransactie foutmelding

Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn. We nemen ze hier stap voor stap met je door.

  1. De bank heeft de transacties nog niet verwerkt.
    Het kan voorkomen (in de avond of in het weekend) dat de bank je transacties al wel in je saldo heeft verwerkt, maar de transacties zelf nog niet aan My Ponto heeft doorgegeven. Hierdoor zie je wel het juiste saldo staan, maar kunnen de transacties nog niet worden ingeladen. Probeer het de volgende ochtend of na het weekend opnieuw, dan heeft de bank de transacties weer doorgegeven.

  2. Er staat geen beginsaldo ingesteld.
    Toen je met Rompslomp begon, heb je toen een beginsaldo ingesteld op je balans? Als je doorklikt op de balans naar de rekening 'Bank' onder 'Liquide middelen' en dan op tabje 'Mutaties' klikt, dan zie je daar alle boekingen op de rekening 'Bank' in Rompslomp. Hierbij staat ook na elke boeking het saldo dat overblijft na de boeking, deze moet dus overeenkomen met je daadwerkelijke bankrekening anders kan er niet gekoppeld worden.

  3. Heb je je betalingen in Rompslomp bijgewerkt tot maximaal 3 maanden geleden?
    We kunnen namelijk tot 3 maanden terug de transacties automatisch importeren. Als de betalingen nog niet zijn bijgewerkt in Rompslomp, dan kun je ook niet de juiste transactie kiezen.

  4. Je hebt een nieuwe bankrekening waar nog geen transacties op staan.
    Maak in dat geval 0,01 cent over naar de betreffende rekening, zodat je een transactie hebt waar aan gekoppeld kan worden.

  5. Alles is ingeboekt, maar het saldo op Liquide middelen – Bank komt niet overeen met mijn werkelijke banksaldo.
    In dit geval heb je waarschijnlijk 1 (of meerdere) transacties gemist. Om boven water te krijgen welke je hebt gemist ga je als volgt te werk:

  • Ga naar Boekhouding > Balans en klik op de rekening 'Liquide middelen – Bank'.

  • Klik op ‘Bekijk mutaties van deze rekening’

  • Exporteer de mutaties van 'Liquide middelen – Bank' naar een Excel bestand. Alle mutaties die op deze rekening hebben plaatsgevonden krijg je dan in een Excel bestand te zien.

  • Houd deze lijst naast je bij- en afschrijvingen overzicht van jouw bankrekening. Alle mutaties die in je bij- en afschrijvingen overzicht staan, dienen ook als boeking/mutatie in het Excel overzicht van de mutaties van Liquide middelen – Bank te staan. Op deze manier komt boven water welke boekingen en mutaties je nog mist. Zorg ervoor dat je de gemiste transacties alsnog in je boekhouding in Rompslomp verwerkt.

De reden dat hier een controle op zit is omdat we niet willen dat er automatisch betalingen verkeerd worden geïmporteerd en hiermee je boekhouding dus niet kloppend is.

Let op! Als je bankrekening is gekoppeld maar de saldi komen langer dan 3 dagen niet overeen, zal Rompslomp stoppen met synchroniseren en je bankrekening ontkoppelen. Je dient deze koppeling dan opnieuw te doen. Dit is om te voorkomen dat je boekhouding niet meer klopt door verkeerde synchronisatie.

Hopelijk kom je er met deze tips uit!