Veel zzp’ers kiezen een boekhoudpakket dat eigenlijk bedoeld is voor grotere bedrijven. De software zit daardoor boordevol functies die je als zzp’er helemaal niet nodig hebt. Denk aan modules voor projectadministratie, uitgebreide dashboards en rollen en rechten voor personeel.
Voor de meeste zelfstandig ondernemers zijn de basics voldoende, dat geldt waarschijnlijk ook voor jou:
Voor sommige zzp’ers komt daar nog voorraadbeheer bij, als je bijvoorbeeld een webshop, winkel of magazijn hebt.
Vooral startende zzp’ers maken deze fout. Bij het kiezen van een boekhoudpakket, kijken ze puur naar de prijs. Dat is begrijpelijk, zeker als je nog niet zoveel verdient en de kosten laag wil houden. Maar de echte kosten zitten niet in de software, maar in de tijd die je aan je boekhouding besteedt.
Tijd is geld, dus je moet het zo zien: een boekhoudpakket dat drie euro per maand goedkoper is, maar je elke maand een uur extra werk kost, is veel duurder dan een boekhoudpakket dat twintig euro per maand kost, maar waarmee je een uur bespaart.
Wanneer een boekhoudsoftware je helpt om tijd te besparen - bijvoorbeeld doordat je sneller factureert of bonnetjes direct kunt inscannen - verdien je die kosten al snel terug.
De vraag is daarom niet: “Hoe duur is het?” Maar de vraag is: “Hoeveel tijd bespaar ik hiermee?” Door jezelf die vraag te stellen, verandert je perspectief en is prijs opeens niet zo belangrijk meer.
Let goed op: veel boekhoudpakketten lijken goedkoop, maar bevatten verborgen kosten. Je leest daar meer over in ons blogartikel over boekhoudpakketten vergelijken.
Veel zzp’ers schaffen een boekhoudpakket aan zonder het eerst uit te proberen. Ze doen dat bijvoorbeeld omdat een collega-ondernemer hen dit heeft aanbevolen. Of omdat hun werkgever ook al met dat boekhoudpakket werkte. Of misschien wel omdat ze positieve reviews hebben gelezen, of iemand volgen op LinkedIn die er erg enthousiast over is.
Dat een boekhoudpakket voor andere zzp’ers de perfecte keuze is, betekent echter niet dat het ook bij jou past. Start daarom altijd met een proefperiode voordat je het pakket aanschaft. Zo ontdek je vanzelf of de software bij je past en of het fijn is om mee te werken.
Je weet nu welke fouten je moet voorkomen wanneer je een boekhoudpakket aanschaft. Maar hoe bepaal je welk pakket het uiteindelijk moet worden? Die keuze is niet eenvoudig, want er zijn ontzettend veel opties (en veel van die opties lijken ook nog eens erg veel op elkaar). Met onderstaande stappen wordt kiezen gelukkig een stuk makkelijker:
Begin niet bij de software, maar bij jezelf. Met welke administratieve taken krijg je elke maand te maken? Hoeveel tijd besteed je daaraan? Welke taken zijn het meest tijdrovend? En waar zie je elke maand weer tegenop?
Maak hier een concrete lijst van, zodat je precies weet welke functionaliteiten je nodig hebt. Je kunt vervolgens heel eenvoudig kiezen welk boekhoudpakket hier het beste bij aansluit.
Wil je het extra makkelijk voor jezelf maken? Stel dan deze vraag aan ChatGPT:
Hoi ChatGPT, ik ben zzp’er en werk als [functietitel]. Maak een overzicht van de functies die ik als zzp’er nodig heb voor mijn boekhouding, zodat ik op basis daarvan kan bepalen welke functies een boekhoudpakket nodig heeft om mij te helpen.
Let op: vul bij de haakjes nog wel even je functietitel in.
De volgende stap is dat je een lijst maakt van welke boekhoudpakketten de functies bieden die jij nodig hebt. Schrap vervolgens A) alle pakketten die niet voor zzp’ers bedoeld zijn, en B) alle pakketten die boordevol functionaliteiten zitten die je toch niet gebruikt. Hoe simpeler hoe beter, daar draait het om.
Benieuwd welke boekhoudpakketten geschikt zijn voor zzp’ers? Bekijk dan sowieso onze uitgebreide vergelijkingspagina. Daarin vergelijken we de populairste boekhoudpakketten met ons eigen pakket Rompslomp. Dit is overigens een neutrale en onpartijdige vergelijking waarbij geen sprake is van winnaars of verliezers. Het is dus echt bedoeld om jou te helpen bij het kiezen van het juiste pakket.
Je hebt nu als het goed is een lijstje met boekhoudpakketten die goed bij je passen. En misschien heb je zelfs al een favoriet in gedachten. Tijd om te testen dus. En daar is de proefperiode ideaal voor.
Twijfel je nog tussen meerdere pakketten? Test ze dan gerust allebei. Na een weekje weet je echt wel welk pakket beter voelt. Neem tijdens de proefperiode in elk geval deze tips ter harte:
Wil je supersimpel online boekhouden? En heb je geen zin in ingewikkelde dashboards en lastige boekhoudtermen? Met het boekhoudpakket van Rompslomp wordt het beheren van je administratie eenvoudiger dan ooit. En het mooie is: het is speciaal gemaakt voor zzp’ers. Benieuwd of Rompslomp ook bij jou past? Test ons pakket dan 30 dagen gratis uit!