Het Rompslomp Blog

Hoe vind ik een koper als ik mijn (klein) bedrijf als zzp’er wil verkopen?

Geschreven door Daniëlle van Rijen | Dec 19, 2025 6:00:00 AM

In het kort

  • Je bedrijf is alleen verkoopbaar als het ook zonder jou kan draaien.
  • Je kunt je bedrijf verkopen aan strategische kopers (concurrenten), interne kandidaten of externen zoals startende zzp’ers.
  • Het kan lastig zijn om zelf een koper te vinden en hier afspraken mee te maken. Een adviseur bedrijfsovername biedt dan uitkomst.
  • Een koper vinden is slechts één stap. Een bedrijf verkopen heeft zoveel juridische en fiscale gevolgen dat deskundig advies noodzakelijk is.

Kun je jouw bedrijf wel verkopen?

Voor veel zzp’ers is het best een uitdaging om hun bedrijf te verkopen. Want vaak bèn jij als ondernemer jouw bedrijf en draait je bedrijf niet zonder jou. Dat maakt de waarde van je onderneming kwetsbaar.
 
Wil je dat iemand anders jouw bedrijf overneemt, dan moet het bedrijf ook zonder jou overeind blijven. Dat lukt bijvoorbeeld als:

  • Je bedrijf financieel gezond is, met een goede winstmarge of vaste inkomstenstroom (denk aan abonnementen of langdurige contracten).
  • De reputatie van je bedrijf niet alleen aan jouw naam hangt, maar aan de bedrijfsnaam.
  • Je processen goed zijn ingericht, zodat iemand anders het werk makkelijk kan overnemen.
  • Je een uniek product of exclusieve dienst aanbiedt — bijvoorbeeld met een contract voor de Nederlandse markt.
Kort gezegd: jouw bedrijf is verkoopbaar als het voor een koper ook zonder jou waarde heeft.

Aan wie kun je je bedrijf verkopen?

Als je bedrijf ook zonder jou kan draaien, is de volgende stap het vinden van een koper. Er zijn verschillende partijen die hiervoor in aanmerking komen:
 
1. Een concurrent (strategische koper)
Soms is een concurrent de perfecte partij. Die kent de markt, kan jouw klanten makkelijk meenemen en breidt zo zijn marktaandeel uit. Voor jou fijn, want die heeft vaak het meeste budget. En voor je concurrent strategisch handig: één concurrent minder.
 
2. Iemand van binnen je netwerk (interne kandidaat)
Werk je al samen met iemand die jouw bedrijf goed kent? Bijvoorbeeld een compagnon, vaste zzp’er of medewerker? Die kan het stokje vaak soepel overnemen. De klanten kennen hem of haar al, wat de overgang makkelijker maakt.
 
3. Een koper van buitenaf (externe kandidaat)
Ook een starter kan geïnteresseerd zijn. Voor hem of haar is jouw klantenkring een vliegende start. Soms lukt het financieel niet om direct alles over te nemen — dan kan een gefaseerde overname een optie zijn. Je blijft dan nog even betrokken.

Welke koper past bij jou en je bedrijf?

Voordat je iemand benadert, is het slim om te bepalen wat jij zelf belangrijk vindt:

  • Wil je er vooral financieel het maximale uithalen? Dan is een strategische koper vaak de beste keuze.
  • Vind je het belangrijker dat je klanten goed terechtkomen? Dan past een interne koper waarschijnlijk beter bij je.
  • Of wil je allebei? Dan zoek je net zo lang tot je iemand vindt die zowel goed betaalt als goed zorgt voor jouw klanten.
Met heldere afspraken en een goed vastgelegde overdracht kun je daarna met een gerust hart afscheid nemen van jouw bedrijf.

Hoe vind je de juiste koper voor je bedrijf?

De grote vraag: waar begin je bij het vinden van een koper voor jouw bedrijf?
 
Misschien heb je zelf al partijen op het oog, bijvoorbeeld partners, klanten, leveranciers of concurrenten. Maak daarvan een lijst en bepaal of je ze zelf benadert, of dat je liever werkt met een specialist in bedrijfsoverdracht (zoals een adviseur aangesloten bij de BOBB – Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht).
 
Zo’n adviseur kan discreet te werk gaan. Samen stel je een kort, anoniem profiel op van je bedrijf (een zogenoemd informatiememorandum). Daarmee kan hij of zij polsen of er interesse is binnen jouw netwerk of het netwerk van de adviseur. Pas als er serieuze belangstelling is, krijgen potentiële kopers meer informatie. Ze tekenen dan eerst een geheimhoudingsverklaring zodat jouw informatie vertrouwelijk wordt behandeld.
 
Je kunt ook zelf zoeken via online overnamedatabases, maar een specialist heeft vaak al warme contacten die beter aansluiten.

Wat er nog meer komt kijken bij het verkopen van je bedrijf

Een geschikte koper vinden is slechts één van de benodigde stappen bij het verkopen van je bedrijf. Andere zaken die je moet regelen zijn bijvoorbeeld:

  • Je bedrijf verkoopklaar maken (juridisch, financieel en fiscaal).
  • De waarde van je bedrijf bepalen, inclusief je voorraad en materieel.
  • Checken of lopende contracten overdraagbaar zijn aan de nieuwe eigenaar. 
  • Onderhandelen over de voorwaarden.
  • De koper inzicht geven in je cijfers.
  • De koopovereenkomst tekenen.
  • De feitelijke overdracht regelen.
  • En niet te vergeten: bepalen wat je doet met de opbrengst
De Kamer van Koophandel heeft een handige Gids voor Bedrijfsverkoop gemaakt waarin al deze stappen worden uitgelegd. Als je jouw bedrijf wil verkopen, is deze gids zeker de moeite waard.

Tip: Kun je geen koper vinden voor je complete onderneming? Kijk dan of je losse onderdelen kunt verkopen, bijvoorbeeld je voorraad, materieel of bedrijfsbus. 

Je bedrijf met een gerust hart verkopen

Je bedrijf verkopen is niet zomaar iets. Je hebt er jarenlang energie, tijd en passie in gestoken. Daarom wil je dat het goed terechtkomt.
 
Verkoop het daarom niet zomaar aan de eerste geïnteresseerde, maar neem de tijd om de juiste koper te vinden. En laat je daarbij begeleiden door een ervaren bedrijfsovername adviseur. Zo weet je zeker dat alles goed geregeld is, en kun jij vol vertrouwen de volgende stap zetten.
 
Twijfel je nog of stoppen wel de juiste stap is? Lees dan ‘Wat zijn de belangrijkste signalen dat ik moet stoppen met mijn bedrijf?’ om jou te helpen bij het maken van die lastige keuze.

Ontdek wanneer het tijd is om te stoppen met je bedrijf