Het Rompslomp Blog

Benut je data en krijg grip op je zaak in 2025!

Geschreven door Ferdy Rademaker | Jan 16, 2025 5:30:00 AM

Nu data een steeds belangrijkere rol speelt, is het voor ondernemers belangrijk om niet achter te blijven. Maar wat betekent dat eigenlijk, “data”? En waarom zou jij, als ondernemer, je daar druk over maken? Het antwoord is simpel: data is overal, en het effectief begrijpen en benutten ervan kan een groot verschil maken in een concurrerende markt.

In dit blog beschrijven we enkele laagdrempelige stappen die jou kunnen helpen om op basis van data meer inzicht te creëren in je (financiële) situatie of de processen in je bedrijf. Dit is namelijk niet slechts iets voor “nerds” of mensen die van cijfers houden! Het begint al met het goed benutten van de cijfers uit je boekhoudpakket. Het helpt je om beter vooruit te kijken en voorkomt vervelende verrassingen achteraf. Maak er een goed voornemen van voor 2025!

“Ik heb het al zo druk”

Jij wilt maar één ding: je bezighouden met je klussen. Want daar ben je ondernemer voor geworden, toch? De administratie moet gewoon gebeuren. En dan “moet” je óók nog meer met data doen?! Bedenk dan dat het inzetten van je data ook veel oplevert: meer inzicht en grip. En dat leidt tot een betere bedrijfsvoering en kan kostenbesparingen opleveren, omdat je bijvoorbeeld efficiënter kunt inkopen.

Als je bij data denkt aan ingewikkelde dashboards met omzetcijfers, klanttevredenheid of voorraadbeheer, dan heb je het mis. Een dashboard is slechts een middel. Het begint met weten wat je wilt leren, meten of verbeteren. Stel jezelf eens deze vragen:

  • Wat wil ik echt weten over mijn bedrijf?
  • Waar loop ik steeds tegenaan? En hoe kan data daarbij helpen?
  • Welke beslissingen wil ik beter kunnen nemen?
  • Welke data heb ik al en hoe betrouwbaar is die?

Een dashboard is pas zinvol als het je helpt deze vragen te beantwoorden. Maar daarvoor moet je eerst begrijpen hoe je slim gebruikmaakt van data. 

Datageletterdheid

Datageletterdheid is het vermogen om data te begrijpen, ermee te werken en inzichten te genereren. Het vormt de basis voor datagedreven werken en begint simpel: weet je waar je data vandaan komt? Begrijp je hoe cijfers tot stand komen en kun je deze interpreteren?

Veel ondernemers ervaren een drempel als het over data gaat. “Dat is toch iets voor techneuten?” of “Ik ben niet goed met cijfers.” Maar de waarheid is dat iedereen kan leren werken met data, zeker als je klein begint. Een goed startpunt is om simpelweg nieuwsgierig te zijn: Welke data gebruik je al? Zijn er patronen die je eerder miste?

Onderdeel van datageletterdheid is het stellen van de juiste vragen en antwoorden interpreteren. Je hoeft geen data-analist te worden, maar je wilt hoe dan ook het gevoel hebben dat je “in control” bent.

Datagedreven werken

Datagedreven werken gaat over besluiten nemen op basis van feiten in plaats van aannames. Het vraagt om een bepaalde mindset: data zien als een bron om slimmer en efficiënter te werken. Dit proces begint klein en groeit mee met je bedrijf.

In zijn boek "Zó maak je chocola van data" beschrijft Peter Frans Oosterbaan onderstaand 6-stappenplan dat jou kan helpen om van losse data informatie te maken. Zodat je vervolgens op basis van deze informatie makkelijker beslissingen kunt nemen en tot actie kunt overgaan:

  1. Data herkennen: Breng databronnen in kaart en identificeer uitdagingen die met data opgelost kunnen worden.
  2. Data lezen: Welke gegevens heb je al? Controleer de betrouwbaarheid en volledigheid.
  3. Data begrijpen: Orden en verrijk data zodat het klaar is voor analyse.
  4. Data analyseren: Zoek trends, afwijkingen of verbanden.
  5. Data communiceren: Vertaal inzichten naar concrete acties.
  6. Data acteren: Evalueer regelmatig en pas je aanpak aan.

Wat datagedreven werken vooral níet is: grote investeringen doen in complexe systemen voordat je de basis begrijpt. Begin met de pijnpunten die je ervaart.

Waar moet ik beginnen?

Begin vandaag nog met meer datagedreven werken en probeer eens het volgende:

  1. Lees het boek "Zó maak je chocola van data" van Peter Frans Oosterbaan. Het vormt een praktische en waardevolle basisgids voor je eerste stap in data en verschaft waardevolle inzichten. Meer weten? Kijk op vandatanaarchocola.nl.
  2. Stel één concrete vraag, zoals: “Welke producten zijn mijn bestsellers?” of “Waar verlies ik tijd in mijn bedrijfsprocessen?”
  3. Verken je data: Welke informatie heb je al en wat mis je?
  4. Plan een gesprek: Spreek met andere zzp’ers over dit onderwerp en leer van elkaar.

Data hoeft niet ingewikkeld te zijn. Door klein te beginnen en stap voor stap te leren, zet je jouw bedrijf op de weg naar slimme, datagedreven beslissingen. Het dashboard komt (mogelijk) later – als je weet wat je wilt en waarom. Dan wordt het een krachtige tool die jouw bedrijf echt verder helpt.

Maatwerk

Hoe datagedreven werken er voor jou uitziet, is erg afhankelijk van jouw type bedrijf. Als je op uurbasis werkt, stuur je weer op hele andere dingen dan wanneer je vooral producten verkoopt en je te maken hebt met inkoop, voorraden, marges, levertijden etc.

Als je structureel gebruik maakt van je data, heb je meer zicht op de trends en patronen in de data. Dat geeft inzicht en grip op de zaak. En daarmee kun je beter focussen op je core business: dat waar je voor bent gaan ondernemen!

Nieuwsgierig hoe data savvy jij bent? Doe de test!

Een (data)gedreven en ondernemend 2025 toegewenst!

Ferdy Rademaker
data2benefit

https://data2benefit.com/