Het Rompslomp Blog

Particuliere of zakelijke opdrachtgevers in de bouw: wat past bij jou?

Geschreven door Daniëlle van Rijen | Sep 29, 2025 5:00:00 AM

In het kort

  • Als zzp’er in de bouw kun je kiezen tussen particuliere en zakelijke opdrachtgevers, die elk hun eigen kenmerken hebben.
  • Particulieren zorgen voor veel afwisseling en persoonlijk contact, maar ze zijn kritisch vanwege hun persoonlijke betrokkenheid; nieuwe klussen komen vooral via mond-tot-mondreclame.
  • Zakelijke opdrachtgevers lopen uiteen van kleine ondernemers tot grote organisaties, met vaak formelere communicatie en strengere eisen. Het besluitvormingsproces duurt langer, maar mogelijk is er wel sprake van een langdurige samenwerking. 
  • De keuze hangt af van jouw voorkeur: werk je liever persoonlijk en op maat bij particulieren, of ga je voor grootschalige, zakelijke projecten?

Particuliere opdrachtgevers: de belangrijkste kenmerken

Type opdracht: uniek

Als je voor particulieren werkt, heb je veel afwisseling. Iedereen heeft andere wensen en ook ieder huis is weer net wat anders. Hierdoor word je continu uitgedaagd om unieke oplossingen te bedenken.

Communicatie: persoonlijk

Bij een particuliere opdrachtgever heb je rechtstreeks te maken met de eindklant. Zeker bij grote klussen of een verbouwing hebben ze vaak hard gespaard om jou te betalen. Dat maakt dat ze kritisch zijn. Ze willen een ‘klik’ met jou voelen en kunnen vertrouwen op jouw kwaliteit.
 
Omdat je werkt waar zij leven, spreek je ze regelmatig. Bijvoorbeeld tijdens je pauze of wanneer ze over je schouder meekijken naar je werk. Sommige zzp’ers vinden die betrokkenheid en dat contact fijn, terwijl anderen liever in alle rust werken.
 
Andere betrokkenen
Als zzp’er in de bouw krijg je vroeg of laat een keer te maken met een boze buurman die toch niet helemaal blij is met de aanbouw die jij zet, of die vindt dat je te veel geluid maakt. Gelukkig kun je de meeste van dit soort klachten doorspelen naar je opdrachtgever.

Afspraken: kort en krachtig

Vaak is één offerte genoeg om de opdracht te bezegelen. Soms is dat niet eens nodig en komen jullie er mondeling al uit. Toch is het raadzaam om wel een offerte op te stellen en duidelijke afspraken te maken. Een particulier wordt goed beschermd door de wet. Daarom is het goed om op papier te hebben wat je doet en vooral ook: wat niet.

Commercieel: mond-tot-mondreclame

Wanneer je werkt voor particuliere opdrachtgevers moet je steeds ‘op zoek’ naar nieuwe opdrachten. Hoeveel dat zijn, is afhankelijk van het type werk dat je doet in de bouw. Als schilder ben je soms na een paar dagen al klaar terwijl je als aannemer soms maanden aan dezelfde klus werkt.
 
Wanneer je goed werk levert, doet de mond-tot-mondreclame zijn werk en kom je zo aan nieuwe opdrachten. Het helpt ook om actief te zijn op social media of lokale verenigingen te sponsoren. Zo breid je jouw netwerk uit en word je steeds vaker gevraagd voor een klus

Zakelijke opdrachtgevers: de belangrijkste kenmerken

Type opdracht: van uniek tot lopendebandwerk

Er zijn grote verschillen tussen zakelijke opdrachtgevers. Van de bakker op de hoek tot de woningcorporatie die complete wijken wil renoveren. Dat betekent dat je ene zakelijke opdracht maatwerk kan zijn, terwijl de ander voelt als lopendebandwerk omdat je steeds dezelfde taak uitvoert.

Communicatie: van persoonlijk tot zakelijk

Het verbouwen van de plaatselijke bakkerij zal misschien lijken op een particuliere opdracht: je opdrachtgever is persoonlijk betrokken en komt regelmatig een kijkje nemen. Bij grote zakelijke opdrachtgevers, zoals corporaties of lokale overheden, is dat anders. De communicatie is zakelijker. Je spreekt elkaar vooral over budgetten, planning en verantwoordelijkheden.
 
Zeker bij grotere organisaties heb je regelmatig gesprekspartners die ook kennis hebben van jouw vakgebied. Je merkt dan ook dat de gesprekken inhoudelijker van aard zijn. Je weegt bijvoorbeeld met elkaar de voor- en nadelen van verschillende oplossingen af, terwijl het bij particuliere opdrachtgevers vaker gaat over of iets ‘mooi’ is.
 
Andere betrokkenen
Ook bij zakelijke opdrachten kun je te maken krijgen met andere betrokkenen. Denk bijvoorbeeld aan de bewoners van de huurwoningen die je renoveert namens de wooncorporatie. Dat levert soms lastige situaties op. Want de bewoners hebben zelf geen invloed op de verbouwing, maar het is wel ‘hun’ huis en ze hebben er dus wel een mening over. Hoewel ze niets kunnen bepalen is het voor jouw werk wel fijn om ze te vriend te houden. Dat maakt je werk op locatie een stuk makkelijker.

Afspraken: onderhandelen en afstemmen

Bij zakelijke opdrachtgevers moeten alle afspraken op papier vastliggen. Niet alleen zodat de afspraken duidelijk zijn, maar er zijn ook meerdere partijen die er iets van moeten vinden. Intern gaat jouw voorstel langs verschillende partijen voordat je een handtekening krijgt. Dat kan weken tot maanden duren.
 
Zakelijke opdrachtgevers stellen vaak meer eisen dan particuliere opdrachtgevers. Zo moet je veilig werken, bewijzen dat je bepaalde verzekeringen hebt en/of laten zien dat je gecertificeerd bent. Particuliere opdrachtgevers worden volgens de wet beschermd door het consumentenrecht. Zij hebben bijvoorbeeld recht op bepaalde garanties. Zakelijke opdrachtgevers worden minder goed beschermd en willen dus logischerwijs meer zaken vastleggen.

Commercieel: kans op langdurige samenwerkingen

Ben je eenmaal ‘binnen’ bij een zakelijke opdrachtgever? Dan is de kans groot dat je er meer werk uit kunt halen. Dat betekent meer inkomenszekerheid en minder commerciële inspanningen om nieuwe opdrachten te vinden.
 
Sommige grote bedrijven werken liever niet samen met zzp’ers. Vooral omdat ze dan met meerdere individuele zzp’ers moeten schakelen om een klus geklaard te krijgen. Om dat probleem op te lossen, kun je samenwerkingen aangaan met andere zelfstandigen. Je kunt dan laten zien dat jij het aanspreekpunt bent en de andere zzp’ers aanstuurt. Zo kom je toch binnen bij opdrachtgevers waar je in je eentje geen kans maakt.

Wat past het best bij jou: particuliere of zakelijke opdrachtgevers?

Iedereen is anders. Waar de één het liefst maatwerk levert en graag bij mensen over de vloer komt, houdt de ander meer van ‘meters maken’ bij een zakelijke opdracht. We hebben de belangrijkste verschillen tussen particuliere en zakelijke opdrachtgevers op een rij gezet in onderstaande tabel.

  Particuliere opdrachtgevers Zakelijke opdrachtgevers
Type opdracht Maatwerk Maatwerk of repeterend
Communicatie Persoonlijk, gebaseerd op gevoel Zakelijk, meer gebaseerd op kosten en kwaliteit
Afspraken Liggen vast in offerte Vaak uitgebreide contractbespreking, goedkeuring nodig van meerdere partijen
Commercieel Nieuwe opdrachten via mond-tot-mondreclame Kans op langdurige samenwerkingen

Wat het beste bij jou past, bepaal je zelf. Maar voor welke opdrachtgever je ook kiest: zorg ervoor dat je voldoende betaald krijgt. Met onze blog ‘Hoe bepaal je jouw uurtarief als zzp’er in de bouw?’ helpen we jou daarbij graag op weg.

Meer over je uurtarief bepalen in de bouw