Download de gratis gids (registreren niet nodig!)
Bij Rompslomp begrijpen we de uitdagingen van zelfstandig ondernemers. Daarom bieden we een gratis en vrijblijvend proefabonnement aan. Zo ontdek je zonder risico of onze boekhoudsoftware aansluit bij jouw behoeften. In dit artikel lees je meer over het proefabonnement.
Welkom bij Rompslomp. Ik ben Niels Olthuis, eindbaas van Rompslomp en ik praat vandaag met Hans Dominicus, oprichter en eindbaas van Online Marketeer Per Uur. Vandaag gaan we het hebben over hoe jij je bedrijf start als zzp'er naast je baan in loondienst. Hans, welkom, leuk dat je er bent. Zeg eens: “Wanneer begon het bij jou te jeuken?"
Het begon bij mij niet echt op een specifieke tijd of datum te jeuken. Maar op een gegeven moment dacht ik wel: "Wat hier allemaal gebeurt in loondienst, zou ik dat zelf beter kunnen?"
En ik beantwoordde al vragen bij andere bedrijven van vrienden. En toen dacht ik van: "Hé, misschien kan ik die zelf eens gaan helpen om meer zichtbaar te worden."
Dus eigenlijk deed je het al voor vrienden? En je leest toch ook wel vaak dat ondernemers dachten: “Ik kan het beter." Dat was voor jou dus ook een beetje zo.
Ja, het was niet uit een stukje arrogantie van: “Ik kan dat beter” of “Ik kan daar veel meer uithalen". Maar ik had wel het idee dat er processen of zaken liepen die toch wel anders konden.
Je was toen wel in loondienst. Wat was voor jou het moment van: “Ik ga het proberen."
Het was eigenlijk een beetje net na corona, bedrijven begonnen weer op zoek te gaan naar klanten. Ik was in loondienst en mijn personal trainer zei: “Hans, ik heb mijn bron van vrienden die bij mij de factuur betalen om te komen sporten, maar die raakt een beetje op. Ik heb geen website. En ik heb geen tijd om mijn social media kanalen te onderhouden. "Wil jij dat voor mij gaan doen?” Bij mij sluimerde het al jaren een beetje. Dat ik dacht van: “Joh, ik wil eens wat voor mezelf beginnen”. Dus ik heb gezegd dat ik dat wilde doen, maar niet met een envelopje met geld.
Ik heb me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. En dat was vandaag precies twee jaar geleden. Toen ben ik gestart en ben ik hem twee uur in de week gaan helpen met zijn online marketing, dus zijn website en social media kanalen. Hij werkte zelf eigenlijk ook nog als zzp'er naast zijn baan in loondienst. En zijn doel was om 100% zelfstandig ondernemer te worden. Hij wilde mij klanten laten werven via marketing. Zodat hij zelfstandig ondernemer kon worden.
Dat is eigenlijk een jaar later gebeurd. Dus het is wel gaaf dat het een succes is geworden. Dat heb ik een periode gedaan. Gewoon twee uurtjes per week en elke maand een factuurtje sturen. Toen vertelde ik bij een barbecue dat ik dat voor iemand deed. Waarop anderen zeiden: “Oh, eigenlijk heb ik daar ook wel hulp bij nodig. Zelf heb ik daar als zelfstandig ondernemer geen tijd voor. Ik ben goed in datgene wat ik doe, maar dat hele marketingstuk wil ik eigenlijk niet doen. Daar heb ik geen tijd voor. Maar een bureau inhuren is wel weer erg prijzig. Zou je dat anders ook voor mij willen doen?”
En zo bouwde dat langzaam op. En deed je dat dan in je vrije tijd?
Ik had het voordeel dat ik 36 uur in loondienst werkte. Dus ik had wekelijks vier uur over. Daarin ben ik eigenlijk met die eerste twee kleine opdrachten van twee uur in de week gaan stoeien. En dat is tot december 2022 zo geweest. Er kwam er nog eentje bij, een buurman met een padelclub die ook nog zei van: “Joh, kan je helpen om onze social media kanalen en promotie te doen?" Dus op een gegeven moment werkte ik steeds meer uren. Maar weet je, als je dan toch iets wilt beginnen, dan moet je daar de tijd aan besteden. Dus ik had eigenlijk gewoon een half jaartje een beetje en side hussel, zoals ze dat noemen.
En moest je daar toen al afspraken over maken met je werkgever?
Dat is het grappige. Volgens mij is de wetgeving in augustus 2022 veranderd. Voor die tijd had iedereen standaard in zijn of haar contract staan dat je nevenverdiensten moest melden bij je werkgever. Ik wilde dat ook netjes gaan melden. Toen zei de HR manager: “Binnenkort verandert die wetgeving en mag de werkgever jou niet meer tegenhouden in nevenwerkzaamheden."
Mag dat niet meer in je contract opgenomen worden? Mag je gewoon nevenwerkzaamheden verrichten?
Ja, maar het mogen geen concurrenten zijn. Als jij bijvoorbeeld bij Mercedes werkt en je gaat marketing doen voor Mitsubishi, dan snap ik dat een werkgever zegt: “Zullen we dat even niet doen?” Maar in iedere andere sector mag dat dus eigenlijk. Dus dat heb ik toen ook gewoon gedaan. Ik heb me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Heb het officieel nog wel gezegd van: “Joh, ik wil wel, ondanks dat het dan niet meer hoeft, wil ik wel het gesprek hebben en ook gewoon zeggen van: Joh, hé, raad van bestuur, directie, ik ga dit wel ernaast doen.” Dat het management er wel van wist en collega's ook.
Wat heb je daarmee geprobeerd te bereiken?
Transparantie, denk ik. Geen gedoe. Gewoon eerlijk en in alle openheid. Niet het gevoel hebben dat je stiekem bezig bent of zo. Dus ja, dat was dan het voordeel. En toen van start gegaan.
En toen van start gegaan. Wat zijn dan de praktische dingen die op je afkomen, als je start?
Aangezien ik een verleden heb bij een softwareontwikkelaar voor boekhoudpakketten, heb ik eerst een pakket uitgezocht. Dat is het belangrijkste, ook voor de Belastingdienst. Je moet een boekhouding voeren. En verder de meest praktische zaken. Je moet je inschrijven bij de Kamer van Koophandel, je moet een website hebben en je moet een boekhouding gaan voeren. Een boekhoudpakket helpt daarbij wat mij betreft heel erg. Je kan ook in Excel of in Word gaan lopen knutselen en van alles gaan maken. Maar mijn ervaring is, dat je dat gewoon lekker moet doen in de pakketten die daarvoor gebouwd zijn. Hou het lekker simpel voor jezelf. Dus daar ben ik eigenlijk mee gestart. En omdat mijn klanten vooral uit mijn netwerk kwamen, was een eigen website in die zin nog niet echt nodig. Een beetje contradictie als je zelf online marketing doet, dat wel. Dat is nu wel anders hoor. Maar ja, dat was gewoon zo. Dat waren, denk ik, voor mij de belangrijkste dingen. Gewoon even die formaliteiten, het even goed op papier hebben.
Viel er nog iets tegen daarbij? Dat je dacht van: “Oh, dat is toch wel lastiger geweest dan dat ik vooraf had bedacht?”
Nee, eigenlijk niet. Ik denk dat dat ook zo was omdat ik in het verleden al kennis had opgebouwd bij een commerciële opleiding. Zo had ik een training basiskennis boekhouden gedaan. En met vrienden in je omgeving die zelf al ondernemer zijn, vind je zelf ook wat makkelijker de weg.
Je haalde dus vooral kennis uit je netwerk?
Ja, ik haalde kennis uit mijn netwerk. En dat is denk ik ook wel een tip voor als je twijfelt om te gaan ondernemen. Als je ondernemers in je vriendenkring hebt, vraag hoe zij dingen doen. Je hoeft nog niet eens je idee te pitchen, je hoeft nog niet eens je businessplan te vertellen.
Maar stel vragen. Ken je nog een goede boekhouder? Ken je nog een goed boekhoudpakket? Hoe werkt dat met verkopen? Ik heb het geluk dat ik een paar zelfstandige ondernemers in mijn omgeving heb, die ik dingen gewoon kan vragen.
Over vragen gesproken. Hoe bepaal je je uurtarief? Wat ging je vragen?
Ik ben begonnen met een vriendentarief. Ik heb eigenlijk gewoon teruggerekend wat ik in loondienst verdiende. Bruto. Wat is dat netto? Wat is een beetje normaal in de markt? Je gaat dan een beetje zoeken op Google, wat een freelance online marketeer verdient. En voor vrienden en bijvoorbeeld twee bedrijven die gewoon echt startup zijn, ga ik niet met een uurtarief van 50 euro per uur zitten. Daar heb ik gewoon een lief en makkelijk tarief neergezet
Want dat is altijd een beetje lastig als je dat voor een bekende doet. Je wil ook niet het gevoel hebben dat je van ze steelt. Je gunt elkaar iets. Daarom heb ik gewoon een lief tarief. Wel heb ik gekeken naar mijn bandbreedte voor als er iemand gewoon organisch binnen zou komen, als ik moest gaan werven of als ik acquisitie moest gaan doen. Ik heb dus een minimaal tarief en ik heb een maximaal tarief. En dat heb ik gewoon eigenlijk gekoppeld aan de zwaarte van een project en de uren.
Scheelt het dan nog dat je een inkomstenbron uit loondienstverband hebt?
Ja, ik denk het in eerste instantie wel. Later niet meer. Maar met een bedrijf naast je baan in loondienst, heb je nog steeds de zekerheid dat er maandelijks netjes op de 25ste salaris binnenkomt en je hebt een leuke bijverdienste.
Wat was voor jou het moment dat je dacht van: Oké, en nu ga ik er helemaal voor. Wat was er iets waarvan je dacht: “Oké, dit gaat nu wel ten koste van mijn vrije tijd."
Dat is het grappige. Ik heb dit een half jaar een beetje erbij gedaan voor drie klantjes, vijf uur in de week. Toen kwam er in januari eigenlijk een grote vis, een directeur eigenaar die ik van het voetbalwereldje kende. Die kwam bij mij in de lucht van: Joh, ik wil stappen gaan maken op het digitale vlak, op marketing, op social media. Ik heb geen strategie, ik ben zelf ondernemer, maar ik heb 140 man in dienst en heb andere prioriteiten. Maar hij merkte wel dat hij met zijn bedrijf bepaalde stappen moest gaan zetten in de digitale wereld. En toen kwam het moment dat hij mij eigenlijk in loondienst wilde nemen. Toen heb ik gezegd dat ik juist niet op zoek was naar iets in loondienst. Maar dat hij me voor een bepaald tarief twee dagen in de week kon inhuren. Dan kon ik dat voor hem gaan opzetten. En dat vond hij een goed idee. Dus ineens was het twee en een halve dag. En dan is het van: Goh, hoe gaan we dit doen? Dat heb ik doorgerekend met mijn financieel adviseur en gekeken of ik, als ik dat ging doen, kon stoppen met werken in de loondienst.
Je noemt de financieel adviseur. Is dat ook een van de tips die je had?
Nou ja, dat is zeker één van. Ik had een persoon die privé voor ons al verzekeringen en hypotheken regelt en dat soort zaken. Die heb ik gevraagd of hij ook iets met zakelijk advies deed. Daar heeft hij me toen mee geholpen.
We hebben doorgerekend wat ik dan moest doen. Wat handig was. Bij mij was het omslagpunt dat ik met die twee en een halve dag al een bepaalde omzet draaide. Ik had thuis ook de afspraak gemaakt dat het bedrag wat ik uit loondienst minimaal inbracht in het gezin, hetzelfde moest zijn als het bedrag dat ik zou inbrengen als ik voor mezelf begon. En dat haalde ik.
Toen ben ik met mijn ontslagbrief onder mijn arm naar de directeur bij mijn werkgever gegaan. En ik heb gezegd van: Het is zover. Het zat eraan te komen. En toen vroeg hij of ik nog twee en een halve dag in de week in loondienst wilde blijven. Want er stond veel te gebeuren en daarbij was mijn expertise nog nodig. Helaas konden ze me om budget redenen niet inhuren, dus toen ben ik twee en een halve dag in loondienst gebleven. Dat gaf ook nog een stukje extra zekerheid.
Heb je toen ook een buffer kunnen opbouwen?
Ja, we hebben een buffer opgebouwd. En ik had met mijn werkgever afgesproken: "Joh, ik merk dat er steeds meer vragen uit mijn netwerk komen om eens koffie te drinken. Omdat mensen met een uitdaging zaten.” Ik voelde al dat het eraan zat te komen. Dus ik heb duidelijk gezegd: "31 oktober 2023 stop ik echt."
We spraken ook af dat ik vanaf april geen opzegtermijn meer zou hebben. Zo kon ik, als er volgende week, over twee weken of over drie maanden iemand kwam met genoeg opdrachten om mijn hele week te vullen, meteen stoppen zonder gedoe. Dat was de deal.
Dus duidelijke afspraken met je werkgever maken.
Duidelijke afspraken met mijn werkgever gemaakt. En misschien kwam het ook doordat ik in het begin gewoon meteen transparant ben geweest , dat mijn werkgever het me ook gunde.
Toen kwam er na mijn terugkomst van de zomervakantie, weer een andere klant bij. Ik ben toen van twee en halve dag in loondienst naar anderhalve dag in loondienst gegaan. En eigenlijk heb ik in oktober, nog een halve dag per week in loondienst gewerkt. Zodat ik nog wat dingen kon overdragen en een nieuwe collega kon inwerken die mij zou vervangen. Ik had dus meteen een fulltime baan, toen ik wegging bij mijn werkgever. En dat is gewoon heel organisch gelopen.
En als je terugkijkt op die periode. Wat zou jouw tip zijn voor die ondernemer in spe? Het kriebelt, het jeukt. Hoe pak ik dat dan? Waar moet ik rekening mee houden?
Ik zou zeggen: als je de tijd hebt naast je werk, ga er gewoon mee van start. Ik ben het gaan doen omdat ik de passie heb voor het vak. Je ziet dat er veel vraag is naar wat wij doen op een wat kleinschalige manier dan andere bureaus.
Als je dat in een paar uur in de week kan leren en doen. Gewoon vraagt in je netwerk en de praktische zaken regelt, ja dan ben je gewoon gestart. Kijk mijn vrouw zei van: “Mocht het niet lukken, dan kan je altijd terug in loondienst.” Het is dan wel de vraag of je dat dan nog wil. Maar er zijn altijd genoeg vangnetten om dat dan weer op te vangen. Dus ik ben van dat type gewoon doen, gewoon proberen.
Ga ermee aan de slag.
De groei is eigenlijk heel organisch gegaan. Als ondernemer begin je geld te verdienen en dat geld kun je herinvesteren. Een deel zet je opzij voor de vaste kosten, zoals eten en rekeningen, maar met de rest kun je meer doen. Zo ben ik gaan investeren in nieuwe kansen, zoals aandelen in startups of andere projecten.
Het is een proces van groeien en weer herinvesteren. Sinds januari heb ik zelfs iemand in dienst, dus ben ik niet meer alleen een zelfstandig ondernemer, maar ook werkgever. Het voelt alsof die groei vanzelf gaat. Een groot deel daarvan komt ook door zichtbaar te blijven in je netwerk.
Zorg dat je een sterk netwerk opbouwt. Ga aan de slag, praat erover, wees zichtbaar. Niet met het idee dat je op een barbecue denkt: "Hé, daar is Niels, die heeft ergens resultaat geboekt, die moet ik even pitchen." Het gaat niet om pitchen, maar om praten. Praat over wat je doet, wat je passie is.
Met de tijd groeit dat vanzelf. Het begon met één klantje voor twee uur per week, en nu bedienen we al 14 klanten. Inmiddels werk ik fulltime en heb ik iemand voor twee dagen in de week. Eigenlijk is er al genoeg werk voor twee volledige FTE’s. Dat laat zien hoe het zich ontwikkelt.
Heb je nog een laatste advies voor de ondernemer die die stap heeft gezet?
Bovenop het gewoon doen, zou ik zeggen: als je start, wees slim met je geld. Dat heb ik ook geleerd van een ondernemer uit mijn netwerk. Denk niet dat alles wat binnenkomt, meteen ‘winst’ is. Veel starters denken: “Wat leuk, dit is lekker veel geld!” En voor je het weet, lease je een Q7. Die fout wordt vaak gemaakt.
Nee, verwen jezelf niet. Zorg dat je een goed boekhoudprogramma hebt, zoals ik met Rompslomp en werk slim. Zet meteen een btw-potje op voor alles wat binnenkomt, want dat geld is niet van jou. Begin van het volgende kwartaal komen ze dat uit Den Haag netjes ophalen.
Daarnaast zet ik zelf altijd de helft van mijn omzet apart in een IB-potje voor de inkomstenbelasting. Die komt namelijk ook elk jaar weer om de hoek kijken. Door dit te doen, voorkom je verrassingen en houd je grip op je financiën.
Dus starten en jezelf niet te veel verwennen. Hans, ontzettend bedankt voor je verhaal, voor je ervaring en je tips. Dit was Rompslomp. Bedankt voor je aandacht en heel graag tot de volgende keer.
Bekijk en/of beluister ook de andere afleveringen van de Rompslomp podcas