Een te laag uurtarief heeft natuurlijk nadelen. Maar je kunt ook niet altijd maar gewoon de hoofdprijs vragen. Gelukkig bepaal je als zzp’er natuurlijk helemaal zelf hoeveel je vraagt! Voor een lager uurtarief kiezen, kan dus ook. En soms zijn daar hele goede redenen voor. Bijvoorbeeld wanneer je net begonnen bent met je bedrijf en je druk bezig bent om je eerste klanten binnen te halen en referenties op te bouwen. Door positieve referenties te verzamelen, bouw je een reputatie op als deskundige in jouw vakgebied. Dat kan uiteindelijk weer leiden tot meer kansen en groei voor je bedrijf.
Of misschien wil je als beginnend ondernemer liever eerst nog wat ervaring opdoen en meer leren van je klanten en projecten? Door een lager uurtarief te vragen krijg je de mogelijkheid om ervaring op te doen terwijl je leert en je bedrijf opbouwt.
Geef wel eerlijk bij je klanten aan dat jouw producten / diensten nu nog wat goedkoper zijn omdat je nog aan het leren bent. Hierdoor vinden klanten het waarschijnlijk minder erg om bijvoorbeeld iets langer op jouw product te moeten wachten.
Ben je er in dit soort gevallen wel bewust van dat je eigenlijk een te laag uurtarief hanteert. Dat je weet dat wat je vraagt te weinig is om goed rond te komen en dat dit dus bepaalde risico’s met zich meebrengt.
Soms vragen zzp’ers een te laag uurtarief omdat klanten aangeven dat ze het anders niet kunnen betalen. Het is dan belangrijk om te analyseren of het probleem daadwerkelijk te maken heeft met de prijs die je vraagt of dat het meer te maken heeft met de prioriteiten van de klant.
Voorbeeld: een klant geeft aan dat hij jouw hondenuitlaatservice echt niet kan betalen. Maar in de zomervakantie gaat de hond wel drie weken naar een dierenpension waarvan de prijs in totaal vergelijkbaar is met een jaar uitlaatservice.
Dan gaat het er dus eigenlijk niet om dat de klant jouw uitlaatservice te duur vindt. Hij geeft alleen prioriteit aan iets anders: een vakantie. De klant heeft dus wel degelijk de financiële middelen, maar kiest ervoor om deze elders te besteden. Ga bij een afwijzing dus niet direct twijfelen aan je eigen uurtarief!
Lees wat jouw ideale uurtarief is en hoe je dit kunt vragen
Daarnaast is het voor jou als gedreven zzp’er waarschijnlijk ook gewoon belangrijk dat de klant jouw waarde ziet. Je staat immers elke dag voor je klanten klaar, steekt veel tijd in de diensten die je levert en doet je werk met veel passie. Je kent de toegevoegde waarde van jouw diensten als geen ander en weet heel goed welke problemen ze oplossen.
Wat doet het dan met je als er een potentiële klant langskomt die de waarde van jouw diensten niet ziet? Die over de prijs begint te mopperen en die eigenlijk vindt dat je veel te veel geld vraagt. Wil jij graag met iemand samenwerken die de waarde niet ziet van wat jij levert?
Waarschijnlijk gaat het jou als zelfstandig ondernemer niet alleen om het geld. Het gaat ook om erkenning, respect en een gedeelde visie. Komen die elementen niet samen? Dan is het misschien beter om te wachten op die klant die jouw diensten echt waardeert en er graag voor betaalt.
In plaats van een lager uurtarief kun je ook op andere manieren kiezen voor een aantrekkelijke prijsstelling voor jouw (nieuwe) klanten. Geef een korting, sluit een barterdeal of biedt op een andere manier meerwaarde voor de prijs die je vraagt.
Zit je in een rustige periode en wil je snel veel nieuwe klanten? Of bied je een nieuwe dienst of product aan? Dan kun je ervoor kiezen om tijdelijk korting te geven. Op die manier maken klanten op een voordelige manier kennis met jouw product of dienst. Doordat je echter duidelijk laat weten dat je een korting geeft, is ook meteen duidelijk dat je uurtarief normaal gesproken hoger ligt.
Let wel goed op want het geven van kortingen brengt ook nadelen met zich mee. Zo zijn klanten die alleen vanwege de korting voor je kiezen vaak niet loyaal op de lange termijn, verwachten ze soms de volgende keer dezelfde prijs en heb je met een kortingsdeal minder inkomsten.
Wil een klant graag iets bij je kopen, maar is zijn of haar budget niet toereikend? Kijk dan eens of je een barterdeal kunt sluiten! Je ruilt dan (een deel van) jouw producten of diensten voor diensten die jij nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan een schilder die jouw kozijnen verft in ruil voor het maken van een website voor zijn bedrijf. Of aan iemand die een mooie testimonial schrijft over jouw diensten nadat jij hem hebt geholpen als opruimcoach.
Zorg wel dat barterdiensten altijd zuiver blijven voor je administratie en de belastingdienst. Dus documenteer alles goed. Schrijf op wat je ruilt, hoeveel het waard is en wanneer het gebeurt. En maak altijd een factuur, zelfs als er geen geld bij betrokken is. Houd de ontvangen barterdiensten bij als inkomsten in je boekhouding, en houd ook rekening met de waarde van de geleverde diensten als uitgaven.
Je kunt natuurlijk ook besluiten dat korting helemaal niet bij jou of jouw bedrijf past. Omdat je bijvoorbeeld vindt dat je met korting de indruk wekt dat je normale tarieven te hoog zijn. Of omdat je bang bent dat je klanten gewend raken aan lagere tarieven en je daardoor later niet meer je gewone tarief kunt vragen. Misschien maak je je juist wel druk over de reacties van je vaste klanten als ze horen dat iemand anders veel minder hoeft te betalen.
Het kan dan een oplossing zijn om de gewone prijs te vragen en geen korting te geven. Bied je klanten in plaats daarvan iets dat extra waarde toevoegt. Hierdoor wordt je dienst of product nog aantrekkelijker, zonder dat je concessies hoeft te doen aan je tarieven.
Bied bijvoorbeeld extra diensten of producten aan die je klanten kunnen waarderen. Geef je trainingen? Doe de deelnemers dan een zelfgeschreven werkboek cadeau met extra informatie, oefeningen of praktische tips waarmee ze hun leerervaring kunnen versterken.
Het voordeel van het geven van een extraatje zoals een werkboek is dat het je eenmalig tijd kost om te maken. Daarna kun je het voor heel veel deelnemers gebruiken. Op deze manier vergroot je de waarde van je trainingen zonder dat het je bij elke deelnemer iets extra kost.
Je kunt ook extra waarde toevoegen door je klanten gratis extra consulten of overlegmomenten aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan een online sessie waarin klanten vragen kunnen stellen of advies krijgen. Het aanbieden van deze extra service laat je zien dat je betrokken bent bij het succes van je klanten en dat je bereid bent om een stapje extra te zetten om hen te ondersteunen.
Door op deze manier waarde toe te voegen, vergroot je de tevredenheid van je klanten. Hierdoor worden klanten loyaler en versterk je direct ook je reputatie als deskundige en betrouwbare zzp'er. Dit kan op lange termijn leiden tot meer mond-tot-mondreclame, meer opdrachten bij dezelfde klanten en een groeiende klantenkring!
Anderen helpen zit bij veel zelfstandig ondernemers in hun bloed. Zelfs als dat betekent dat ze hun normale uurtarief moeten verlagen. Vind jij het ook belangrijk om anderen te helpen? Probeer dan een balans te vinden tussen het helpen van anderen en het behouden van een gezond inkomen.
Maak met jezelf een duidelijke afspraak over hoe je deze hulp wilt bieden. Besluit bijvoorbeeld om elk jaar een bepaald aantal mensen te helpen tegen een tarief dat voor jou acceptabel is. Zelfs als dat lager is dan je normale uurtarief. Op deze manier geef je jezelf de voldoening om anderen te ondersteunen, terwijl je tegelijkertijd zorgt voor je eigen financiële welzijn.
Je kunt er ook voor kiezen om een aantal uur per jaar gratis te werken voor mensen of groepen die je normale tarief echt niet kunnen betalen. Denk aan het geven van een aantal gratis consulten voor startende ondernemers of workshops voor kansarme jongeren.
Door een evenwicht te vinden tussen het bieden van hulp en het handhaven van je tarieven, kun je zowel jezelf als anderen ten goede komen.
Een lagere prijs kan dus aantrekkelijk zijn, maar ook je eigen (financiële) gezondheid in gevaar brengen. Loop je liever geen risico? Neem dan nu de regie in handen en zorg dat je krijgt wat je echt waard bent!
Deze gratis gids helpt je een uurtarief te vragen dat jouw expertise en waarde reflecteert en dat je helpt bij het opbouwen van een duurzaam en succesvol bedrijf. Je kunt ‘m gratis downloaden zonder je eerst te registreren. Neem de regie in handen en zorg dat je betaald wordt wat je echt waard bent!
Lees wat jouw ideale uurtarief is en hoe je dit kunt vragen