Onredelijke of veeleisende klanten zorgen bij veel zelfstandig ondernemers voor stress en frustratie. Het kost veel energie als je overal over moet discussiëren. Als er onredelijke eisen worden gesteld en de schuld van gemaakte fouten altijd bij jou wordt gelegd. Hierdoor heb je vaak geen tijd en energie meer om te werken aan andere projecten. En het motiveert ook niet echt. Dat alles kan uiteindelijk een negatieve invloed hebben op je algehele bedrijfsprestaties.
Niet of te laat betalende klanten zijn daarnaast een extra gevaar voor je bedrijf. Er kunnen cashflowproblemen ontstaan en moeilijkheden bij het betalen van je eigen rekeningen. Ook wordt het zo wel erg lastig om te kunnen investeren in je bedrijf.
Het wordt dus de hoogste tijd om afscheid te nemen van energievreters en wanbetalers. En stiekem weet je vast allang welke klanten dit zijn. Twijfel je toch nog? Dan kun je het volgende doen:
Maak een lijst met al je klanten. Spreek van elke klant de naam hardop uit. Zorgt alleen het uitspreken van een naam al dat het klamme zweet je uitbreekt? Dan is het tijd om afscheid te nemen. Maar hoe neem je afscheid van dit soort klanten zonder zelf in de problemen te komen?
Neem in ieder geval op een respectvolle manier afscheid. Houd in gedachten dat je ooit blij was dat deze persoon klant bij je werd. En dat jullie vast ook goede tijden hebben gekend.
Stel vervolgens een duidelijke boodschap op waarin je uitlegt waarom je de samenwerking beëindigt.
Wees eerlijk maar respectvol in je communicatie. Focus op objectieve redenen zoals dat jullie verwachtingen niet goed overeenkomen. Of dat je je gaat focussen op een ander gebied of denkt dat een andere zelfstandig ondernemer beter bij je klant past. Stel in het laatste geval ook een alternatief voor om de overstap zo eenvoudig mogelijk te maken.
Kies vervolgens een geschikt moment om de boodschap over te brengen. Liefst tijdens een rustig privégesprek. Vertel je verhaal en luister vervolgens naar de reactie van de klant. Toon begrip voor zijn/haar reactie. Laat je echter niet overtuigen om toch te blijven samenwerken. Door op een goede manier afscheid van elkaar te nemen, blijft de klant een ambassadeur voor je.
Misschien vind je het lastig om de samenwerking te verbreken met klanten waarmee je liever niet meer samenwerkt. Het kan dan fijn zijn om de klanten niet helemaal aan hun lot over te laten.
Denk bijvoorbeeld eens na over bij wie deze klanten wel passen? Zelf ben je dan niet langer de juiste persoon om deze klant te bedienen, maar een collega kan dat wel zijn.
Ben jij er na het lezen van dit artikel ook klaar voor om afscheid te nemen van klanten die je onnodig veel energie kosten? Volg dan bovenstaande tips op. Wil je daarnaast weten hoe je juist klanten vindt die wel goed bij je passen? Download dan geheel gratis de gids met handige inzichten en praktische tips uit de praktijk.
Download de gratis gids direct (Registreren is niet nodig)