Het Rompslomp Blog

Hoe kies je een goede bedrijfsnaam als zzp’er? Dit stappenplan helpt je op weg

Geschreven door Arie Vogelaar | Oct 8, 2025 4:59:59 AM

In het kort

  • Je kunt je eigen naam, een beschrijvende naam of een creatieve naam gebruiken.
  • Controleer of de naam voldoet aan de regels van de KVK en of die nog niet in gebruik is.
  • Denk bij je keuze na over toekomstige groei, privacy en de indruk die je wilt maken bij je doelgroep.
  • Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, duidelijk en helpt je om klanten aan te trekken.

Drie soorten bedrijfsnamen: welke past bij jou?

Wanneer je een bedrijfsnaam kiest als zzp’er, heb je keuze uit grofweg drie soorten:

  • Je eigen naam als bedrijfsnaam
  • Een bedrijfsnaam die zegt wat je doet
  • Een creatieve of opvallende bedrijfsnaam

Hieronder vind je van elk type bedrijfsnaam een uitleg inclusief voor- en nadelen.

1. Je eigen naam als bedrijfsnaam

Door je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken, laat je de wereld zien dat jij je bedrijf bent. Je maakt van jezelf een merk, als het ware. Dit is een heel goede manier om autoriteit op te bouwen in jouw vakgebied.

Voordelen

  • Het voelt persoonlijk en vertrouwd voor je doelgroep
  • Je bedrijfsnaam toont meteen aan dat je zzp’er bent
  • Je bouwt eenvoudig naamsbekendheid op (ook lokaal)

Nadelen

  • Het is niet meteen duidelijk wat je doet of wat je aanbiedt
  • Als je later personeel krijgt, moet je mogelijk je bedrijfsnaam wijzigen
  • Je hebt, door je eigen naam te gebruiken, minder privacy

Wanneer kiezen voor dit type bedrijfsnaam?

  • Als je jezelf als merk wilt neerzetten, bijvoorbeeld als coach, fotograaf of kunstenaar
  • Als de persoonlijke relatie met klanten belangrijk voor je is
  • Als je meerdere diensten of producten onder dezelfde naam wilt aanbieden

Bonustip: je kunt je eigen naam ook combineren met wat je beroep of met je diensten of producten. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsnaam zoals Fotostudio Anne de Vries of Eduard de Vogel Consultancy.

2. Een bedrijfsnaam die zegt wat je doet

Dit type bedrijfsnaam is gebaseerd op je beroep, dienst of product. Twee voorbeelden daarvan zijn ‘Bakkerij De Zoete Broodjes’ en ‘Schilderbedrijf West Betuwe’. Dankzij zo’n bedrijfsnaam weten klanten meteen welke diensten je aanbiedt.

Voordelen

Het is direct duidelijk welke dienst of product je aanbiedt
Je wordt sneller online vindbaar op je bedrijfsnaam

Nadelen

Het is minder persoonlijk, omdat je eigen naam er niet in voorkomt
Het kan beperkend zijn als je later ook andere diensten wilt aanbieden

Wanneer kiezen voor dit type bedrijfsnaam?

  • Je wilt dat mensen direct weten wat je doet
  • Je begint net en wilt snel klanten aantrekken
  • Je wilt jezelf duidelijk positioneren in de markt

Bonustip: ook voor dit type bedrijfsnaam geldt dat je die prima kunt combineren met je eigen naam. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsnaam zoals Cateringservice Emma Maas of Mehmet Rashid Airco’s & Koelsystemen.

3. Een creatieve of opvallende bedrijfsnaam

Vooral in de creatieve sector en in de detailhandel kiezen veel zzp’ers voor een wat abstractere bedrijfsnaam. Ze gebruiken dus niet hun eigen naam of beroep, maar kiezen iets wat opvalt en uniek is. Ze noemen hun reclamebureau bijvoorbeeld Creative Lane, of ze starten een webshop met premium verzorgingsproducten genaamd Lavish Luxury.

Voordelen

  • Het is herkenbaar en eenvoudig te onthouden
  • Je valt al snel op tussen je concurrenten
  • Je hoeft je bedrijfsnaam niet te wijzigen als je personeel aanneemt of nieuwe diensten of producten aanbiedt
  • Het valt niet op dat je zelfstandig ondernemer bent
  • Je beschermt je individuele privacy

Nadelen

  • Het is niet direct duidelijk wat je doet
  • Je hebt extra uitleg nodig in je marketingverhaal
  • Het vergroot niet meteen je persoonlijke naamsbekendheid

Wanneer kiezen voor dit type bedrijfsnaam?

  • Je wilt een naam die blijft hangen onder je doelgroep
  • Je wilt niet dat mensen meteen zien dat je zzp’er bent
  • Je vindt het niet nodig dat mensen weten dat jij achter het bedrijf zit

Aan welke regels moet je voldoen bij het kiezen van een bedrijfsnaam?

Je kunt niet zomaar elke bedrijfsnaam kiezen die in je opkomt. De Kamer van Koophandel (KVK) hanteert hier namelijk officiële regels voor. Die regels zijn bedoeld om verwarring en fraude te voorkomen.

  • Je bedrijfsnaam mag geen aanstootgevende of beledigende teksten bevatten. Klinkt logisch, maar toch iets om op te letten. Soms is een bedrijfsnaam namelijk per ongeluk aanstootgevend - bijvoorbeeld door een spelfout of een verkeerde vertaling.
  • Je bedrijfsnaam mag geen misleidende informatie bevatten. Als je enkel auto-onderdelen verkoopt en geen auto’s repareert, mag je je bedrijf bijvoorbeeld niet “Car Repair Rotterdam” noemen.
  • Je bedrijfsnaam moet aansluiten bij jouw dienstverlening als zzp’er. Noem je bedrijf dus niet “Happy Soaps” als je timmerman bent. En kies niet voor “De Warme Bakker” als je een slagerswinkel hebt. Tja… logisch 😁
  • Je bedrijfsnaam mag niet al bestaan. Dus heb je een bedrijfsnaam bedacht waarmee je helemaal in de wolken bent? Check dan eerst even op de website van de KVK of die al in gebruik is.

Let op: een vergelijkbare bedrijfsnaam in een totaal andere regio is officieel wel toegestaan (bijvoorbeeld 'Schilderbedrijf De Wit' in Den Haag en 'Schilderbedrijf De Wit' in Breda). Toch is dit niet aan te raden. Het zorgt namelijk voor verwarring wanneer iemand je bedrijfsnaam opzoekt in Google. Ook kan het ertoe leiden dat jij telefoontjes en mailtjes krijgt die voor het andere bedrijf bedoeld zijn, en andersom.

Kijk daarom behalve op de website van de KVK ook altijd even in Google of de door jou bedachte bedrijfsnaam al door iemand wordt gebruikt. Kijk daarnaast ook of er al domeinnamen of socialmediaprofielen zijn waarbij dit het geval is. Zo weet je zeker dat je een originele en unieke naam kiest.

Heb je een bedrijfsnaam gekozen? Lees hier hoe je een onderneming start

Het kiezen van een bedrijfsnaam is pas het begin van jouw ondernemersreis. Bij het opzetten van een bedrijf komt namelijk heel veel kijken. Van het schrijven van je ondernemersplan tot je inschrijving bij de KvK, en van het afsluiten van verzekeringen tot het kiezen van je boekhoudpakket. Wil je niet verdwalen tussen alle regels en richtlijnen? Lees dan het complete stappenplan voor het opzetten van je eigen bedrijf.