Wanneer je aangeeft dat je je tarieven gaat verhogen, krijg je daar waarschijnlijk vragen over. Zorg dat je je daar goed op voorbereid. Maak voor jezelf een lijstje met mogelijke vragen die je klanten zouden kunnen hebben en kijk of je overal antwoord op kunt geven.
Geef je bestaande klanten voldoende tijd om zich aan te passen aan de verandering. Breng ze minstens een maand van tevoren op de hoogte van je tariefverhoging, liefst nog eerder. Dit geeft klanten de kans om de wijziging te begrijpen en eventueel te budgetteren voor je nieuwe tarieven.
Bedenk je ook dat het helemaal niet gek is als prijzen regelmatig veranderen. Je betaalt zelf immers ook niet jarenlang hetzelfde bedrag voor je boodschappen, de glazenwasser en je tijdschriftenabonnement. Net zoals dat die dingen duurder worden, stijgen jouw tarieven ook.
Gebruik voor nieuwe klanten vanaf het moment dat je je nieuwe uurtarieven bekendmaakt, direct je nieuwe tarieven. Nieuwe klanten die meer betalen, zorgen direct voor een verhoging van je gemiddelde opbrengst per klant.
Leg je klanten duidelijk uit waarom je je tarieven verhoogt. Vertel dat je tarieven worden aangepast om de kwaliteit van je diensten te handhaven of te verbeteren, om te kunnen blijven investeren in je bedrijf of om tegemoet te komen aan gestegen kosten van levensonderhoud. Wijs klanten gerust op je jarenlange ervaring en expertise in jouw vakgebied. Leg uit hoe je dankzij deze ervaring complexe problemen oplost, efficiënter werkt en hoogwaardige resultaten levert.
Laat zien dat jouw kennis en vaardigheden in hun voordeel werken. Of geef voorbeelden van goed verlopen projecten waar klanten tevreden over waren. En geef concrete voorbeelden van behaalde resultaten voor andere klanten. Denk aan omzetgroei, kostenbesparingen of een verbeterde klanttevredenheid. Laat zien hoe jouw werk direct heeft bijgedragen aan het succes van je klanten en hoe dit zich vertaalt in waarde voor hen.
Wil je anderen overtuigen dat jij je hogere uurtarief (meer dan) waard bent? Overtuig dan eerst jezelf van de waarde die je biedt aan je klanten. Hierbij spelen een aantal zaken een rol.
Zo, nu heb je een goed beeld van wat jij anderen te bieden hebt! En kun je het ook aan je klanten gaan vertellen. Hierbij is het belangrijk dat je open en professioneel communiceert.
Zijn er toch klanten die vertrekken omdat je je prijzen gaat verhogen? Niet getreurd! Klanten die alleen vanwege het lage uurtarief voor jou kozen, zijn meestal niet de fijnste klanten. Bedenk je dus goed hoe erg het is als je daar afscheid van moet gaan nemen. Werk liever samen met betrokken klanten die met jou willen werken. Omdat ze bijvoorbeeld de meerwaarde van jouw producten zien of vanwege de goede resultaten die je behaalt. Een hoger uurtarief helpt je dus om de kwaliteit van je klanten te verbeteren. Minder fijne klanten nemen afscheid en je trekt serieuzere en meer betrokken klanten aan.
Wanneer je steeds meer klanten hebt die willen betalen voor de waarde die je levert, zorgt dit voor een stabielere inkomstenstroom voor je bedrijf. Deze klanten weten ook vaak beter wat ze willen waardoor je efficiënter werkt. Daarnaast leveren deze klanten meestal meer uitdagende projecten. Hierdoor kun je je vaardigheden blijven ontwikkelen en verder groeien als professional.
Werk je prettig samen met een klant? Dan vinden jullie het vast allebei fijn om vaker samen te werken. Dit zorgt voor langdurige samenwerkingen. Op die manier ben je bovendien minder tijd kwijt aan het vinden van nieuwe klanten en het onderhandelen over zaken als prijzen en levertijden.
Een langdurige samenwerking met tevreden klanten zorgt onder meer voor:
Het aantrekken van betere klanten kan dus een positieve impact hebben op alle aspecten van je bedrijf.
Door je als ondernemer te richten op het aantrekken van minder maar de juiste klanten, kun je je omzet maximaliseren. Klanten die goed bij jou passen, zien je meerwaarde en betalen zonder problemen meer voor jouw producten of diensten.
Zo ontstaan vaak langdurige samenwerkingen. En wie langer naar volle tevredenheid samenwerkt, begrijpt elkaar sneller, neemt makkelijker beslissingen en werkt daardoor efficiënter. Bovendien zorgen tevreden klanten vaak weer via mond-tot-mondreclame voor soortgelijke nieuwe klanten.
In onze gratis gids vind je handige inzichten en praktische tips uit de praktijk. Zo bepaal én krijg jij straks jouw ideale uurtarief!
Download de gratis gids direct (Registreren is niet nodig)