Ondernemen
7 juni 2024

Hoe verhoog ik mijn prijzen als zzp'er?

Veel zelfstandig ondernemers vinden het lastig om hun prijzen te verhogen. Ze zijn bang dat klanten kiezen voor iemand die goedkoper is. Of dat er minder opdrachten zullen gaan binnenkomen. Hoe zorg je er als zzp’er voor dat je wel voldoende inkomsten blijft houden? Aan het eind van dit artikel weet je hoe je de kwaliteit van jouw klanten verbetert. En hoe dit er juist voor zorgt dat je je omzet kunt maximaliseren. 

Hoe bereid je een prijsverhoging als zzp’er goed voor?

Wanneer je aangeeft dat je je tarieven gaat verhogen, krijg je daar waarschijnlijk vragen over. Zorg dat je je daar goed op voorbereid. Maak voor jezelf een lijstje met mogelijke vragen die je klanten zouden kunnen hebben en kijk of je overal antwoord op kunt geven. 

Geef je bestaande klanten voldoende tijd om zich aan te passen aan de verandering. Breng ze minstens een maand van tevoren op de hoogte van je tariefverhoging, liefst nog eerder. Dit geeft klanten de kans om de wijziging te begrijpen en eventueel te budgetteren voor je nieuwe tarieven. 

Bedenk je ook dat het helemaal niet gek is als prijzen regelmatig veranderen. Je betaalt zelf immers ook niet jarenlang hetzelfde bedrag voor je boodschappen, de glazenwasser en je tijdschriftenabonnement. Net zoals dat die dingen duurder worden, stijgen jouw tarieven ook. 

Gebruik voor nieuwe klanten vanaf het moment dat je je nieuwe uurtarieven bekendmaakt, direct je nieuwe tarieven. Nieuwe klanten die meer betalen, zorgen direct voor een verhoging van je gemiddelde opbrengst per klant. 

Prijsverhoging? Overtuig klanten van jouw meerwaarde

Leg je klanten duidelijk uit waarom je je tarieven verhoogt. Vertel dat je tarieven worden aangepast om de kwaliteit van je diensten te handhaven of te verbeteren, om te kunnen blijven investeren in je bedrijf of om tegemoet te komen aan gestegen kosten van levensonderhoud. Wijs klanten gerust op je jarenlange ervaring en expertise in jouw vakgebied. Leg uit hoe je dankzij deze ervaring complexe problemen oplost, efficiënter werkt en hoogwaardige resultaten levert.

Laat zien dat jouw kennis en vaardigheden in hun voordeel werken. Of geef voorbeelden van goed verlopen projecten waar klanten tevreden over waren. En geef concrete voorbeelden van behaalde resultaten voor andere klanten. Denk aan omzetgroei, kostenbesparingen of een verbeterde klanttevredenheid. Laat zien hoe jouw werk direct heeft bijgedragen aan het succes van je klanten en hoe dit zich vertaalt in waarde voor hen.

Overtuig eerst jezelf 

Wil je anderen overtuigen dat jij je hogere uurtarief (meer dan) waard bent? Overtuig dan eerst jezelf van de waarde die je biedt aan je klanten. Hierbij spelen een aantal zaken een rol.

  • Hoeveel ervaring heb je en welke vaardigheden bezit je?
  • Is er veel vraag naar jouw expertise?
  • Heb je veel tevreden klanten en kun je goede referenties laten zien?
  • Wat maakt jou uniek en onderscheidend van je concurrenten?

Zo, nu heb je een goed beeld van wat jij anderen te bieden hebt! En kun je het ook aan je klanten gaan vertellen. Hierbij is het belangrijk dat je open en professioneel communiceert. 

Vertrekkende klanten na prijsverhoging

Zijn er toch klanten die vertrekken omdat je je prijzen gaat verhogen? Niet getreurd! Klanten die alleen vanwege het lage uurtarief voor jou kozen, zijn meestal niet de fijnste klanten. Bedenk je dus goed hoe erg het is als je daar afscheid van moet gaan nemen. Werk liever samen met betrokken klanten die met jou willen werken. Omdat ze bijvoorbeeld de meerwaarde van jouw producten zien of vanwege de goede resultaten die je behaalt. Een hoger uurtarief helpt je dus om de kwaliteit van je klanten te verbeteren. Minder fijne klanten nemen afscheid en je trekt serieuzere en meer betrokken klanten aan.

Voordelen van serieuze en betrokken klanten

Wanneer je steeds meer klanten hebt die willen betalen voor de waarde die je levert, zorgt dit voor een stabielere inkomstenstroom voor je bedrijf. Deze klanten weten ook vaak beter wat ze willen waardoor je efficiënter werkt. Daarnaast leveren deze klanten meestal meer uitdagende projecten. Hierdoor kun je je vaardigheden blijven ontwikkelen en verder groeien als professional. 

Werk je prettig samen met een klant? Dan vinden jullie het vast allebei fijn om vaker samen te werken. Dit zorgt voor langdurige samenwerkingen. Op die manier ben je bovendien minder tijd kwijt aan het vinden van nieuwe klanten en het onderhandelen over zaken als prijzen en levertijden.

Een langdurige samenwerking met tevreden klanten zorgt onder meer voor: 

  • minder behoefte aan marketingactiviteiten
  • lagere kosten voor het werven van nieuwe klanten
  • minder tijd voor het opstellen van nieuwe offertes en contracten
  • efficiënter te werken omdat je de werkwijze van de klant kent
  • een stabielere en voorspelbare inkomstenstroom
  • meer ruimte voor het uitvoeren van hoogwaardige projecten
  • kleinere kans op onbetaalde facturen of late betalingen

Het aantrekken van betere klanten kan dus een positieve impact hebben op alle aspecten van je bedrijf. 

Hoe minder klanten je uiteindelijk meer opleveren 

Door je als ondernemer te richten op het aantrekken van minder maar de juiste klanten, kun je je omzet maximaliseren. Klanten die goed bij jou passen, zien je meerwaarde en betalen zonder problemen meer voor jouw producten of diensten. 

Zo ontstaan vaak langdurige samenwerkingen. En wie langer naar volle tevredenheid samenwerkt, begrijpt elkaar sneller, neemt makkelijker beslissingen en werkt daardoor efficiënter. Bovendien zorgen tevreden klanten vaak weer via mond-tot-mondreclame voor soortgelijke nieuwe klanten. 

Wil jij weten hoe je jouw ideale uurtarief bepaalt?

In onze gratis gids vind je handige inzichten en praktische tips uit de praktijk. Zo bepaal én krijg jij straks jouw ideale uurtarief! 

Download de gratis gids direct (Registreren is niet nodig)

Geschreven door de Rompslomp redactie

Kom erachter hoe Rompslomp werkt door het
vrijblijvend gratis uit te proberen.