Het Rompslomp Blog

Boekhouden als startende zzp’er: deze 4 basics moet je kennen

Geschreven door Arie Vogelaar | Oct 24, 2025 5:00:00 AM

In het kort

  • Verstuur je facturen volgens de eisen van de Belastingdienst.
  • Bewaar bonnetjes en documenten minimaal zeven jaar.
  • Koppel je bankrekening aan je boekhoudpakket voor meer gemak.
  • Doe elk kwartaal je btw-aangifte (dit kan vaak al met één klik op de knop).

1. Facturen maken en versturen

Als zzp’er maak je zelf je facturen en stuur je die op naar je klant. Dat gaat bij startende zzp’ers nogal eens mis, want een factuur moet aan heel wat regels voldoen. Die regels zijn opgesteld door de Belastingdienst en je bent verplicht je hieraan te houden. Hiermee voorkom je dat er verwarring ontstaat over betalingen of dat je boekhouding niet meer klopt.

Aan deze regels moet je factuur voldoen (checklist)

  • De NAW-gegevens van je klant (naam, adres, woonplaats)
  • Het btw-identificatienummer van je bedrijf (je kunt dit nummer vinden door in te loggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk)
  • Je eigen bedrijfsnaam, adres en KVK-nummer
  • Je IBAN-bankrekeningnummer
  • Het factuurnummer
  • De factuurdatum en vervaldatum
  • Een betalingsreferentie, zodat je na betaling van de klant meteen ziet om welke factuur het gaat
  • De datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd
  • Welke goederen of diensten je hebt geleverd en in welke hoeveelheid
  • De prijs per stuk of eenheid (exclusief btw)
  • Het btw-tarief (let er goed op dat dit soms per product of dienst verschilt!)
  • Het bedrag zonder btw
  • Het volledige bedrag met btw

Hoe ziet een professionele factuur eruit qua lay-out?

Er zijn geen harde eisen voor hoe een factuur eruit moet zien. Toch is het slim om voor een professioneel design te kiezen. Je maakt daarmee een positieve indruk op je klant. Ook ziet de factuur er daardoor lekker overzichtelijk uit.

  • Voeg je logo toe, zodat meteen duidelijk is van welk bedrijf de factuur komt.
  • Plaats linksboven de NAW-gegevens van de klant en rechtsboven je eigen bedrijfsgegevens.
  • Maak een overzichtelijke tabel waarin je de goederen en diensten uitlicht en de prijs noteert.
  • Voeg onderaan de tabel de totaalprijs toe, zodat je klant meteen ziet hoeveel die moet overmaken.
  • Sluit de factuur af met het verzoek het betreffende bedrag binnen de gestelde termijn te voldoen op jouw rekeningnummer.
Benieuwd hoe een professionele factuur er in de praktijk uitziet? Bekijk dan dit voorbeeld ter inspiratie.

Hoe maak je zelf een factuur?

Er zijn verschillende manieren om zelf een factuur te maken. Veel startende ondernemers gebruiken bijvoorbeeld een gratis template in Google Docs of in Microsoft Word.

Wil je tijd besparen en zeker weten dat je facturen er professioneel uitzien? Maak je facturen dan in een boekhoudprogramma. Je factuur is dan niet alleen mooier qua lay-out, maar het opstellen, versturen en verwerken van de factuur gaat ook een stuk sneller.

Meer weten? Lees dan ook de ultieme factuurgids voor zzp’ers.

2. Bonnetjes en documenten bewaren

Als ondernemer moet je bonnetjes en andere zakelijke documenten minimaal zeven jaar bewaren. Dit is een eis vanuit de Belastingdienst en wordt ook wel de bewaarplicht genoemd. Het gaat om al deze documenten:

  • Bonnetjes en kassa-administratie
  • Inkoop- en verkoopboeken
  • Tussentijdse controleberekeningen
  • Ontvangen facturen (en kopieën van verzonden facturen)
  • Bankafschriften
  • Contracten, overeenkomsten en andere afspraken
  • Agenda's en afsprakenboeken
  • Correspondentie (e-mails, brieven etc.)
  • Software en databestanden
  • Rittenregistratie (zakelijke kilometers)
  • Urenregistratie

Wil je chaos in je administratie voorkomen? Sla deze documenten dan digitaal op in de cloud en breng ze samen in je boekhoudpakket. Dat kan niet voor alles - je mailtjes staan bijvoorbeeld gewoon in je inbox en je afspraken in je agenda - maar wel voor documenten die direct met je financiën te maken hebben, zoals offertes, facturen, rittenregistratie en bonnetjes.

Heb je geen boekhoudpakket of wil je dat überhaupt niet? Sla je gegevens dan op in de cloud, bijvoorbeeld in Dropbox, Google Drive of Microsoft OneDrive. Dit is veiliger en overzichtelijker dan wanneer je het op papier bewaart. Ook kun je bepaalde gegevens, zoals bonnetjes, hierdoor eenvoudiger in je boekhouding verwerken.

Bonnetjes bewaren en verwerken: zo pak je dat aan

Als ondernemer verdien je niet alleen geld, je maakt ook kosten. Denk aan een tankbeurt, een bezoekje aan de groothandel en de maandelijkse kosten van je softwarepakket.

Door deze zakelijke kosten af te trekken van je winst, betaal je aan het einde van de streep minder belasting. Maar je moet dan wel kunnen aantonen dat het daadwerkelijk om zakelijke kosten gaat. Dat doe je door je bonnetjes te bewaren en te koppelen aan de bijbehorende zakelijke transacties.

Maak niet de fout je bonnetjes in je dashboardkastje te laten liggen of in je tas te laten zitten. Bewaar ze liever op één plek en verwerk ze direct in je administratie. Zo raak je ze nooit kwijt en hoef je er tijdens de btw-aangifte niet meer naar te zoeken.

3. Bankkoppeling maken

Met een bankkoppeling koppel je je zakelijke rekening direct aan je boekhoudpakket. Je transacties worden dan automatisch ingelezen, zodat je ze niet meer handmatig hoeft te uploaden. Daarmee bespaar je veel tijd en maak je minder fouten. Ook zie je meteen welke facturen al zijn betaald en welke nog openstaan. Je krijgt daardoor meer grip op je geld en verspilt geen tijd tijdens je btw-aangifte.

Er zijn twee soorten bankkoppelingen beschikbaar: een premium-koppeling en een PSD2-koppeling. Van welke bankkoppeling jij gebruik kan maken, hangt af van welk boekhoudpakket je kiest. Wil je daar meer over weten? In ons blogartikel over bankkoppelingen staat echt alles wat je over dit onderwerp moet weten.

Let op: je kunt alleen een bankkoppeling maken als je deze aan een zakelijke bankrekening koppelt. Voor je privérekening is dit dus niet mogelijk. Dit is belangrijk om te weten, omdat veel startende zzp’ers nog geen zakelijke rekening hebben. Heb jij die ook nog niet, maar wil je dat wel graag? Bekijk dan of de zakelijke betaalrekening van Rompslomp bij jou past.

4. Btw-aangifte doen

Als zzp’er doe je elk kwartaal btw-aangifte bij de Belastingdienst. Op het aangifteformulier geef je aan hoeveel btw je van klanten hebt gekregen en hoeveel btw je hebt betaald over je aankopen of over de inhuur van derden. Het verschil betaal je vervolgens aan de Belastingdienst of krijg je terug.

Er zijn twee manieren om btw-aangifte te doen: handmatig via de website van de Belastingdienst of automatisch via een boekhoudpakket. Doe je het handmatig, dan is dit een hele klus. Zeker als je al je bonnetjes nog moet verwerken en als je inkomsten en uitgaven hebt met meerdere btw-tarieven.

Het is daarom efficiënter om dit met een boekhoudpakket te doen. Je doet je btw-aangifte dan letterlijk met één klik op de knop - helemaal geautomatiseerd dus. Dat levert je nogal wat voordelen op, zeker als je toch al een volle agenda hebt:

  • Je bespaart veel tijd, omdat je in een paar klikken klaar bent
  • Je voorkomt handmatige fouten, omdat je btw-aangifte automatisch gaat
  • Je kunt foutjes in eerdere aangiftes heel eenvoudig corrigeren
  • Je voldoet altijd aan de laatste regelgeving dankzij je boekhoudpakket

Hoe zit het met btw-aangifte voor buitenlandse inkomsten?

Internationale handel en verkoop wordt steeds normaler, ook voor zzp’ers. Dat komt doordat de wereld globaliseert en het vooral binnen de EU steeds eenvoudiger wordt om klanten in het buitenland te bedienen.

Voor je btw-aangifte hebben buitenlandse inkomsten wel gevolgen. Dat komt omdat je de btw voor buitenlandse klanten meestal naar de klant verlegt. Je rekent dan dus geen btw over je inkomsten uit het buitenland. 

Tijdens je aangifte geef je deze inkomsten apart op. Dat doe je middels een ICP-opgaaf. Het formulier hiervoor vind je op de website van de Belastingdienst, maar je kunt de ICP-opgaaf met de meeste boekhoudpakketten ook automatisch versturen. Dit gaat net zo makkelijk als je normale btw-aangifte.

Meer weten over dit onderwerp? Lees dan ons blogartikel over de verschillende btw-tarieven in binnen- en buitenland.

Snel en eenvoudig boekhouden? Probeer Rompslomp 30 dagen gratis uit

Heb je geen zin om te priegelen in Excel, maar vind je een boekhouder te duur? Probeer het boekhoudpakket van Rompslomp dan één maand gratis uit en ontdek of het bij je past. Na de proefperiode kies je helemaal zelf welk pakket aansluit bij jouw behoeften. Meer weten? Start hier je proefabonnement en probeer Rompslomp vandaag nog uit.