Zijn zzp-bedrijf in installatietechniek groeit gestaag, maar hij wil meer. Hij wil meer betekenen voor klanten, duurzame oplossingen bedenken en innoveren. Hij droomt van een eigen pand, personeel aan het werk, busjes op de weg met de naam van zijn bedrijf erop. Maar bovenal wil hij een fijne werkkring, met collega’s die hart hebben voor de zaak. Net als hijzelf.
Voorlopig werkt Leo alleen of af en toe met een andere zzp’er. Toch merkt hij dat zijn naam steeds vaker valt bij bedrijven; de aanvragen nemen toe. Met trots laat hij de stapel offertes zien.
“Ik denk dat hiervan minstens de helft doorgaat, Anita,” glundert hij. “Maar ik moet nu een financiering gaan regelen. Voor een grotere bus, een pand en extra buffer achter de hand voor materialen. Mijn bedrijf groeit echt en het wordt almaar meer.” De eerste stappen op weg naar zijn grote droom worden zichtbaar.
Wanneer je bedrijf op de drempel van grote groei staat, komt er veel op je af. Leo vertelt me dat hij zich vooral druk maakt over het vinden van een vaste zzp’er voor grotere klussen. Daarnaast spelen ook de boekhouding, de automatisering van de administratie, een financiële buffer en het voorfinancieren van materialen een rol.
Dat zijn allemaal praktische dingen, maar realistische groeidoelen gaan verder dan dat. Het gaat er ook om dat je jezelf meeneemt in de groei. Zodat je balans kunt houden tussen werk en privé, terwijl je bedrijf toch groeit. Het gaat over wat onder aan de streep overblijft. Het gaat over een buffer opbouwen om tegenvallers op te vangen. Het gaat ook over het creëren van groei in een goede mix tussen bestaande en nieuwe klanten.
Om realistisch te groeien, moet je weten waar je staat. Voor Leo betekent dit: hoeveel klussen kan hij per maand aan, verdeeld over grote en kleine opdrachten? Welke klanten leveren het meeste op? Hoeveel tijd kan hij echt besteden? Wanneer heeft hij hulp nodig van anderen? Waar koopt hij nu zijn materialen en wat zijn de bijbehorende condities? Wat zijn de vaste terugkerende kosten in het bedrijf? Zonder goed overzicht kun je al snel in de problemen komen.
Leo stelt vijf duidelijke doelen op, die samen zorgen voor stabiele en duurzame groei:
Leo is enthousiast over zijn plan om de groeidoelen te bereiken. Hij verdeelt zijn doelen in kleinere stappen. Per kwartaal werkt hij aan grotere mijlpalen, die voor meer impact zorgen. Maandelijks bekijkt hij klanten, administratie en inkopen. Wekelijks zorgt hij dat offertes op tijd de deur uitgaan en dat hij zicht houdt op de kosten.
Ik druk Leo op het hart dat hij in deze fase van zijn bedrijf wekelijks een dag de tijd neemt om te werken aan zijn doelen. Zolang hij grotendeels alleen werkt, is het erg verleidelijk om te werken in zijn bedrijf. Door die ene dag te werken aan zijn bedrijf, zijn gestelde doelen haalbaar.
Werken aan je groeidoelen is een proces dat altijd doorgaat. De realiteit vraagt flexibiliteit van je. Omdat je omzet sneller groeit of juist achterblijft. Omdat je misschien met onvoorziene kosten te maken krijgt. Omdat de markt vraagt om bij te sturen. Je privésituatie kan veranderen. Dit zijn zomaar wat omstandigheden die je vragen om je groeidoelen regelmatig onder de loep te nemen.
Anita Udink
Zij en cijfers