Een jaarrekening geeft kort gezegd per jaar de financiële situatie van je onderneming weer. Je kunt zo precies zien hoe je bedrijf het het afgelopen jaar heeft gedaan. Het is een overzicht van hoeveel geld er binnenkwam en hoeveel eruit ging, wat je bezit en wat je nog moet betalen. Eigenlijk is het een samenvatting van je inkomsten, uitgaven, bezittingen en schulden.
Als zzp'er of eenmanszaak ben je niet verplicht om je jaarrekening bij de Kamer van Koophandel in te leveren. Wel moet je altijd een administratie bijhouden en je inkomstenbelasting invullen. Hiervoor moet je je jaarcijfers op orde hebben, zoals een balans en winst- en verlies rekening.
In onze kennisbank lees je nog meer over de jaarrekening.
Het opstellen van een jaarrekening is niet verplicht, maar het kan als zzp'er toch verstandig zijn om dit te doen. Bijvoorbeeld wanneer je een hypotheek wilt aanvragen voor de aankoop van een woning. De bank wil dan zien hoe je bedrijf ervoor staat en vraagt dan om de jaarrekeningen van de afgelopen 3 jaar. Er wordt dan aan de hand van jouw financiële jaaroverzicht bepaald wat de hoogte van jouw hypotheek wordt. Je doet er dus goed aan om een jaarrekening samen te stellen als je binnen afzienbare tijd in aanmerking wilt komen voor een hypotheek.
En er zijn nog meer redenen waarom het als zzp'er tóch handig kan zijn om een jaarrekening op te stellen.
Rechtsvormen die wel verplicht zijn om een jaarrekening op te stellen en deze moeten inleveren bij de Kamer van Koophandel zijn:
Voor vennootschappen onder firma en eenmanszaken/zzp’ers is het deponeren van een jaarrekening niet verplicht,. Het kan dan wel handig zijn om een jaarrekening op te stellen. Deze kun je namelijk gebruiken voor je altijd verplichte aangifte inkomstenbelasting.
Een jaarrekening geeft jou als zelfstandig ondernemer veel inzicht in de financiële omstandigheden van je bedrijf. Je kunt een financiële planning op basis van een jaarrekening maken. Dat klinkt misschien ingewikkeld. Maar het gaat eigenlijk om niets meer dan slim gebruikmaken van de cijfers die je toch al hebt.
De jaarrekening geeft je namelijk een duidelijk overzicht van je financiële prestaties: hoeveel geld kwam er binnen, hoeveel ging eruit, en wat heb je overgehouden? Dit overzicht is de perfecte basis om doelen te stellen voor het komende jaar en een begroting te maken.
Heb je bijvoorbeeld gezien dat je kosten dit jaar hoger waren dan verwacht? Dan kun je kijken waar je kunt besparen. Of misschien zie je kansen om je omzet verder te laten groeien door te investeren in marketing. Op basis van de cijfers kun je een realistische begroting maken, zodat je niet alleen op gevoel vaart, maar op echte data.
Dankzij je jaarrekening kun je ook goed kijken naar de toekomst. Stel dat je het afgelopen jaar een groei van 10% hebt gerealiseerd.
Door naar de verschillende mogelijkheden te kijken, zie je hoe je bedrijf zich kan ontwikkelen en welke acties je moet ondernemen in verschillende situaties. Maak bijvoorbeeld een scenario voor groei waarin je investeert in een nieuwe medewerker. En maak een scenario voor krimp waarin je je vaste kosten zo laag mogelijk houdt. Zo ben je veel beter voorbereid op mogelijke veranderingen.
De verplichte onderdelen van de jaarrekening zijn de balans, de resultatenrekening (winst- en verlies rekening) en bij een jaarrekening worden de balans en resultatenrekening vaak dieper uitgesplitst en toegelicht.
De jaarrekening wordt opgesteld over een boekjaar van 01-01 tot en met 31-12 aansluitend op de administratie van een bedrijf, tenzij je een gebroken boekjaar hebt.
Als je als zzp’er in Rompslomp je administratie goed hebt bijgehouden gedurende het boekjaar, dan kan je via het tabje ‘Boekhouding’ in Rompslomp eenvoudig je balans en winst- en verliesrekening zien en eventueel exporteren. Je bent altijd verplicht om aangifte inkomstenbelasting te doen. Om deze goed te kunnen doen heb je je balans en winst- en verliesrekening nodig.
De balans van je bedrijf bestaat uit een paar onderdelen zoals:
Wanneer je je administratie in Rompslomp bijhoudt dan wordt er ook meteen geautomatiseerd een balans en winst- en verlies rekening gemaakt, die onderdeel zijn van een jaarrekening. Deze rapportages kunnen dan gebruikt worden voor de jaarrekening en aangifte inkomstenbelasting. hierbij is het uiteraard van groot belang dat hetgeen je ingeboekt hebt in Rompslomp ook correct is. Weet je wat je doet? Dan kun je het dus prima zelf doen.
Om ervoor te zorgen dat alles in je administratie klopt kan je een boekhouder of administratiekantoor inschakelen die dit voor je controleert en ook je aangiftes kan doen, of je jaarrekening kan opstellen. Hierbij scheelt het natuurlijk enorm dat, wanneer jij alles in Rompslomp al goed hebt ingeboekt, een boekhouder minder tijd nodig heeft om jou te helpen met het opstellen van een jaarrekening.
Hou er rekening mee dat sommige grotere bedrijven verplicht zijn om hun jaarrekening te laten opstellen door een accountant. Dit wordt een samenstellingsverklaring genoemd. En soms is nog iets meer nodig, dit heet dan een accountantsverklaring. Daarbij controleert de account nog iets meer en geeft hier een verklaring voor af. Als jij een eenmanszaak hebt en er wordt bijvoorbeeld door jouw bank of verhuurder om een accountantsverklaring gevraagd, controleer dan goed of een accountantsverklaring echt nodig is voor jouw bedrijf. Vaak is een ‘gewone’ jaarrekening, opgesteld door een boekhouder, ook al voldoende. En dat scheelt jou een hoop geld, zeker als je jouw boekhouding zelf al goed hebt bijgehouden!
Voor zzp'ers heb je voor financieel overzicht (jaarrekening) je balans nodig en de winst- en verlies rekening (ook wel resultatenrekening genoemd). Houd je je boekhouding bij in Rompslomp? Dan kan je ten aller tijde jouw balans en winst- en verliesrekening uit Rompslomp halen!
Zie hieronder een voorbeeld van een jaarrekening in Rompslomp.
Dit is een voorbeeld balans hoe deze er in Rompslomp uit ziet. Dit is het complete overzicht van de schulden en bezittingen van je bedrijf.
Dit is een voorbeeld winst en verlies rekening (of resultatenrekening) in Rompslomp. Deze geeft je een overzicht van de opbrengsten (omzet) en kosten van jouw onderneming. Ook laat deze zien hoeveel privé onttrekkingen en stortingen je hebt gedaan en wat het eigen vermogen was aan het begin en einde van het betreffende boekjaar.