Laten we beginnen bij het begin: wij vergelijken het kasboek met een geldkistje, of een zakelijke portemonnee. Je kan er geld in doen en weer uithalen.
Wat belangrijk is om te weten is dat het bedrag in het geldkistje nooit negatief kan zijn. Je kan er namelijk niet meer geld uithalen dan dat erin zit.
In een kasboek staan alle contante transacties die in je onderneming gemaakt worden. Het kasboek bestaat uit zowel contante uitgaven, als inkomsten en zorgt voor een overzicht in de dagelijkse geldstromen van je kas. Door op te schrijven waar je jouw geld aan uitgeeft, wordt het duidelijker en inzichtelijker. Je ziet waar jouw cash daadwerkelijk naartoe gaat. Neem onze handleiding door om meer over het kasboek te weten te komen.
Een kasboek is onderdeel van je boekhouding. Elke zelfstandige is verplicht een correcte boekhouding bij te houden. Wanneer je onderneemt met contant geld dan verplicht de Belastingdienst je een kasboek bij te houden.
Het kasboek kan op verschillende manieren worden bijgehouden: een papieren kasboek of digitaal. Bij digitaal denk je aan online software of bijvoorbeeld in een Excelbestand. We raden hoe dan ook aan om het digitaal bij te houden. Dit is sneller én veiliger.
In Rompslomp kun je gemakkelijk je kassa omzet inboeken door een kasbetaling toe te voegen aan het betalingen overzicht. Ben jij op locatie? Gebruik dan onze gratis app om gelijk de betaling toe te voegen aan je boekhouding op het moment dat je inkoopt of verkoopt. Wil je ook meteen je bonnetje in de administratie verwerken? Maak een foto en bewaar het in de schoenendoos.
Vervolgens dien je deze betaling nog wel in te boeken. Dit kan je bijvoorbeeld in één keer aan het eind van de dag doen. Je maakt een verzamelfactuur met het totaalbedrag van de dag, en richt deze aan jezelf. Je kunt vervolgens de door jou aangemaakte betalingen koppelen aan deze factuur. Een fluitje van een cent!
Je wil misschien nu overstappen omdat het nieuwe boekjaar eraan komt. Gelijk starten met het bijhouden van de contante betalingen in Rompslomp kan.
Begin met het opstellen van je beginbalans. Ga aan de slag om al je inkoopfacturen (je bonnetjes) in Rompslomp te zetten. Vervolgens pak je alle verkoopfacturen erbij en verwerk je deze ook in het programma. Vervolgens koppel je alle bank en kas betalingen aan deze bonnetjes en facturen.
Waar wacht je nog op? Ga aan de slag met het kasboek in Rompslomp!