Een duidelijke factuur gaat jou helpen om je omzet te verhogen. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat jij je onderscheidt van anderen. En goed nieuws: het is niet moeilijk om een factuur op te stellen. Volg onze eenvoudige tips!
Weet je al wat je in een factuur zet? De Belastingdienst stelt enkele eisen aan een factuur. Hier dien je hoe dan ook aan te voldoen. Neem deze eerst door.
Op jouw factuur draait alles om je bedrijf. Zorg er dus voor dat deze prominent zichtbaar is. De meest eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat jouw bedrijfsnaam opvalt, is door deze in het midden of bovenaan van de pagina te plaatsen met voldoende ruimte eromheen (minstens een centimeter of twee aan beide kanten).
Lettertypes
Jouw bedrijfsnaam moet duidelijk en gemakkelijk te lezen zijn op je factuur. Je kan denken aan vetgedrukte letters en minstens één lettertype groter dan de rest van de tekst. Je hoeft ook weer niet te overdrijven, want een eenvoudig en strak ontwerp geeft overzicht.
Gebruik een gewoon lettertype en een contrasterende kleur voor de onderdelen waar je nadruk op wil leggen. Sommige lettertypes zijn moeilijker om te lezen dan andere. Kies bijvoorbeeld voor een gemakkelijk leesbaar lettertype dat schreefloos is. Voorbeelden van goed leesbare lettertypes op je factuur zijn Arial, Trebuchet MS en Verdana.
Naast je bedrijfsgegevens, is een logo een geweldige manier om jouw merkidentiteit te versterken. Maar, je gegevens en logo dienen ook voor een ander belangrijk doel: het laat klanten weten waar ze informatie kunnen vinden over jouw bedrijf en welke producten of service je nog meer aanbiedt. Het logo dient meestal eenvoudig en herkenbaar te zijn zodat jouw klanten het kunnen onthouden. Let erop dat deze in lijn is met jouw bedrijfswaarden.
Je hebt misschien een website, of je maakt gebruik van social media. Waar kunnen jouw klanten jou volgen om te zien waar jij je mee bezig houdt? Plaats de links naar je website en social media accounts op je factuur.
Vergeet niet al jouw contactinformatie op je factuur te zetten. Hoe kunnen jouw klanten je bereiken als ze weer met je willen samenwerken? Denk dus aan je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Je kan eventueel ook een postadres toevoegen.
Nu weet je hoe je een duidelijke factuur maakt en laten we de belangrijkste punten nog eens op een rijtje zetten:
Gebruik je bedrijfsnaam bovenaan zodat deze opvalt. Vermeld je contactgegevens zoals je volledige adres en telefoonnummer zodat klanten weten hoe ze contact met je kunnen opnemen. Maak gebruik van een duidelijk lettertype en werk met koppen en rijen om het makkelijk leesbaar te maken. Zorg dat jouw website of socials prominent aanwezig zijn.
Wil jij hiermee aan de slag in Rompslomp? Je kan nu gratis starten zonder een abonnement bij ons af te nemen. Bekijk de mogelijkheden hier.