Facturatie
22 december 2022

In 3 stappen een overzichtelijke factuur maken die zich onderscheidt van de rest

Gefeliciteerd! Je hebt jouw allereerste klus afgerond en het is nu tijd om jouw eerste factuur te maken. Het is makkelijk om een factuur te maken zonder er veel aandacht aan te besteden aan hoe deze eruit ziet. Door er de tijd voor te nemen en na te denken over welke tekst moet opvallen tussen de andere delen, kan je ervoor zorgen dat belangrijke details niet over het hoofd worden gezien. Deze stap lijkt misschien overdreven – wie geeft er immers om de vormgeving van facturen? Maar vraag jezelf af of mensen écht aandachtig tijd vrijmaken om alle informatie op jouw factuur door te lezen.

Een duidelijke factuur gaat jou helpen om je omzet te verhogen. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat jij je onderscheidt van anderen. En goed nieuws: het is niet moeilijk om een factuur op te stellen. Volg onze eenvoudige tips!

Weet je al wat je in een factuur zet? De Belastingdienst stelt enkele eisen aan een factuur. Hier dien je hoe dan ook aan te voldoen. Neem deze eerst door.

Stap 1: jouw bedrijfsgegevens

Op jouw factuur draait alles om je bedrijf. Zorg er dus voor dat deze prominent zichtbaar is. De meest eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat jouw bedrijfsnaam opvalt, is door deze in het midden of bovenaan van de pagina te plaatsen met voldoende ruimte eromheen (minstens een centimeter of twee aan beide kanten). 

Lettertypes
Jouw bedrijfsnaam moet duidelijk en gemakkelijk te lezen zijn op je factuur. Je kan denken aan vetgedrukte letters en minstens één lettertype groter dan de rest van de tekst. Je hoeft ook weer niet te overdrijven, want een eenvoudig en strak ontwerp geeft overzicht.

Gebruik een gewoon lettertype en een contrasterende kleur voor de onderdelen waar je nadruk op wil leggen. Sommige lettertypes zijn moeilijker om te lezen dan andere. Kies bijvoorbeeld voor een gemakkelijk leesbaar lettertype dat schreefloos is. Voorbeelden van goed leesbare lettertypes op je factuur zijn Arial, Trebuchet MS en Verdana.

Stap 2: zichtbaarheid

Naast je bedrijfsgegevens, is een logo een geweldige manier om jouw merkidentiteit te versterken. Maar, je gegevens en logo dienen ook voor een ander belangrijk doel: het laat klanten weten waar ze informatie kunnen vinden over jouw bedrijf en welke producten of service je nog meer aanbiedt. Het logo dient meestal eenvoudig en herkenbaar te zijn zodat jouw klanten het kunnen onthouden. Let erop dat deze in lijn is met jouw bedrijfswaarden.

Je hebt misschien een website, of je maakt gebruik van social media. Waar kunnen jouw klanten jou volgen om te zien waar jij je mee bezig houdt? Plaats de links naar je website en social media accounts op je factuur. 

Stap 3: bereikbaarheid

Vergeet niet al jouw contactinformatie op je factuur te zetten. Hoe kunnen jouw klanten je bereiken als ze weer met je willen samenwerken? Denk dus aan je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Je kan eventueel ook een postadres toevoegen.

Jouw eerste factuur

Nu weet je hoe je een duidelijke factuur maakt en laten we de belangrijkste punten nog eens op een rijtje zetten:

Gebruik je bedrijfsnaam bovenaan zodat deze opvalt. Vermeld je contactgegevens zoals je volledige adres en telefoonnummer zodat klanten weten hoe ze contact met je kunnen opnemen. Maak gebruik van een duidelijk lettertype en werk met koppen en rijen om het makkelijk leesbaar te maken. Zorg dat jouw website of socials prominent aanwezig zijn.

Wil jij hiermee aan de slag in Rompslomp? Je kan nu gratis starten zonder een abonnement bij ons af te nemen. Bekijk de mogelijkheden hier.

 
 
Geschreven door de Rompslomp redactie

Kom erachter hoe Rompslomp werkt door het
vrijblijvend gratis uit te proberen.