Profit First is een financieel systeem ontwikkeld door Mike Michalowicz. Hij schreef er in 2014 een boek over. Hierin deelt hij zijn ideeën, gebaseerd op zijn eigen ervaringen als ondernemer. Femke Hogema bracht Profit First in 2016 naar Nederland en vertaalde het boek. Ook leidt ze boekhouders, accountants en financieel adviseurs op tot gecertificeerde Profit First Professionals. Wereldwijd gebruiken ondernemers deze methode om hun winstgevendheid te verbeteren. Het heeft veel populariteit gewonnen vanwege de eenvoud en effectiviteit. De kern van Profit First is om altijd winst als prioriteit te stellen. Dit betekent dat je winst altijd apart zet zodra er geld binnenkomt, nog voordat je andere uitgaven doet.
Bij Profit First draait het niet om omzet en kosten, maar om het verdelen van je inkomsten over verschillende potjes. Het gaat dus om het geld dat je daadwerkelijk op je bankrekening ontvangen hebt en niet om omzet op papier. Je hebt potjes voor winst, salaris, belastingen en kosten. Door je geld op deze manier te verdelen, krijg je een duidelijk beeld van waar je geld naartoe gaat en zorg je ervoor dat je altijd geld overhoudt voor de belangrijkste zaken. Het idee is simpel: wat je niet ziet, geef je niet uit. Door je geld over verschillende potjes te verdelen, beperk je onnodige uitgaven en verhoog je je financiële discipline.
De aanpak is simpel en geschikt voor elke ondernemer. Het enige wat je nodig hebt, zijn een paar bankrekeningen. Alles wat je nodig hebt, is de discipline om regelmatig je geld over de verschillende potjes te verdelen.
Open aparte spaarrekeningen voor je winst, salaris en belastingen, plus een betaalrekening voor je kosten. Je originele betaalrekening is voor je ontvangsten. Dit helpt je om je geld visueel te scheiden en om ervoor te zorgen dat elk deel van je financiële strategie genoeg aandacht krijgt. Daarnaast kun je extra potjes maken voor specifieke doelen zoals pensioen, investeringen of een groeipotje. Zo heb je altijd een duidelijk overzicht van je financiën en geef je geen geld uit aan zaken waar het niet voor bedoeld is.
Standaard worden er volgens Profit First 5 + 2 bankrekeningen aangemaakt:
Bepaal welke percentages van je inkomsten naar de verschillende potjes gaan. Dit hangt af van je bedrijf en je doelen. Een goed startpunt is het bepalen van je ideale winstpercentage en vervolgens de overige percentages te bepalen. Elk bedrijf is anders en je moet de percentages aanpassen aan jouw specifieke situatie en doelen. Vraag eventueel een Profit First Professional om je te helpen de juiste percentages te bepalen. Je wilt dat die passen bij jouw bedrijfsmodel en financiële doelen. Zij maken een plan op maat om je winst te maximaliseren en je financiën beter te beheren.
In het Profit First boek staan percentages genoemd, die je als uitgangspunt kunt aanhouden. Bij een omzet van 100.000 euro is dat bijvoorbeeld:
Deze percentages zijn slechts een richtlijn. Het is namelijk van verschillende aspecten afhankelijk zoals: de branche waarin je zit, de fase waarin je zit met je bedrijf, je financiële gezondheid, je verdienmodel en doelstellingen.
Wanneer je serieus met Profit First wil gaan werken, is het handig om met een Profit First Professional aan de slag te gaan. Zo weet je zeker dat je de methode op een manier uitvoert die bij jou past. Hier maak je makkelijk een Professionele Profit Assessment:
https://www.profitfirst.nl/profit-assessment/
Verdeel je inkomsten op een vast moment over je potjes. Bijvoorbeeld elke 2 weken. Dit zorgt voor regelmaat en discipline. Door op vaste momenten je geld te verdelen, voorkom je dat je geld ongepland uitgeeft. Het is belangrijk om consequent te zijn in deze verdelingen om de volle voordelen van de Profit First-methode te ervaren. Zet bijvoorbeeld een herinnering in je agenda of stel automatische overboekingen in, zodat je zeker weet dat je dit niet vergeet.
Betaal je zakelijke uitgaven alleen van de rekening voor kosten. Is die leeg? Dan geef je niets uit. Geen geld van andere potjes gebruiken dus. Dit voorkomt dat je je winst of salaris moet aanspreken voor onverwachte uitgaven. Misschien betekent dit een koffietje minder of een keer thuiswerken. Het kan even wennen zijn, maar deze discipline zorgt ervoor dat je je aan de afspraken houd en uiteindelijk zorgt voor financiële stabiliteit en groei.
Met Profit First zie je waar je geld naartoe gaat. Je gaat monitoren, aanpassen en verbeteren. Check regelmatig of je uitgaven nodig zijn en pas je percentages aan als dat moet. Bijvoorbeeld, als je merkt dat je te veel uitgeeft aan bepaalde kosten, kun je daarop ingrijpen. Misschien ontdek je dat je meer winst kunt reserveren of dat je bepaalde uitgaven kunt verminderen. De kracht van de Profit First Methode ligt in het steeds blijven verbeteren van je financiële strategie. Hierdoor blijf je flexibel en pas je je strategie aan. Je beweegt mee met veranderende omstandigheden en doelen.
Naast je salaris heb je een apart potje voor winst. Dit is niet voor dagelijkse uitgaven zoals boodschappen, maar voor groei en beloning!
Eén keer per kwartaal keer je de helft van je winst uit aan jezelf. Gebruik dit voor iets leuks of om mooie herinneringen te maken tijdens een uitje. Je werkt hard voor je bedrijf en het is belangrijk om jezelf af en toe te belonen. Dit verhoogt je motivatie en zorgt voor nieuwe energie om aan de slag te gaan! Het blijft een speciaal moment omdat je het één keer per kwartaal doet. Zou je het elke week doen, dan gaat het al snel op aan de dagelijkse uitgaven.
Wat overblijft van de winst gaat naar de no-temptation rekening (geen verleidingrekening) bij een andere bank – bank 2 -> rekening Aanhouden winst. Zo bouw je een buffer op voor onvoorziene omstandigheden. Een goede buffer helpt je om onverwachte tegenslagen op te vangen zonder dat je je bedrijfsvoering in gevaar brengt. Dit geeft rust en zekerheid, omdat je weet dat je voorbereid bent op financiële noodsituaties.
Heb je genoeg buffer opgebouwd om 3 maanden te kunnen overbruggen? Gebruik de rest dan bijvoorbeeld voor:
Je hebt voor de Profit First Methode een bank nodig waar je meerdere rekening kunt openen. Dit kan bij Knab en bij Bunq.
Bij de Profit First Methode heb je meerdere bankrekeningen om je inkomsten over verschillende potjes te verdelen. In je boekhoudpakket moet je dus makkelijk meerdere bankrekeningen kunnen beheren.
Bij Rompslomp heb je voor de Profit First Methode het Master Pakket nodig. Dit boekhoudpakket biedt standaard vijf bankkoppelingen. Door je bankrekeningen te koppelen komen alle geldbewegingen (zoals geld ontvangen of betalen) automatisch in je boekhouding te staan. Bovendien kun je makkelijk zien hoeveel geld er op elke rekening staat.
Andere pakketten die geschikt zijn voor de Profit First Methode zijn:
De Profit First-methode geeft je een makkelijke, maar krachtige manier om een financieel plan op te stellen en je winst en salaris voorop te stellen.
Zoals besproken, helpt Profit First je om met vaste percentages je inkomsten te verdelen over verschillende potjes voor winst, salaris, belastingen en kosten. Dit zorgt voor duidelijkheid en discipline, waardoor je altijd geld overhoudt voor de belangrijkste zaken.
Ben je klaar om je financiën te verbeteren met de Profit First-methode? Start dan met het aanmaken van de verschillende bankrekeningen en het bepalen van je percentages. Overweeg ook om een Profit First Professional in te schakelen voor een op maat gemaakt plan!
Ook Janine en Anita die ons maandelijks meenemen in hun ondernemersverhalen werken met deze methode. Je leest hier de blogs die Profit First onderwerpen bevatten: