Bij Rompslomp begrijpen we de uitdagingen van zelfstandig ondernemers. Daarom bieden we een gratis en vrijblijvend proefabonnement aan. Zo ontdek je zonder risico of onze boekhoudsoftware aansluit bij jouw behoeften. In dit artikel lees je meer over het proefabonnement.
Welkom bij Rompslomp. Ik ben Niels Olthuis, eindbaas van Rompslomp en ik sta hier vandaag met Pim van Schaik. Hij is marketingbaas bij Rompslomp en hij is ook freelance marketeer geweest. Met Pim ga ik het hebben over de vraag: Heb je als zzp’er nou echt wel een boekhoudpakket nodig? Pim, welkom in onze talk van vandaag. Om maar meteen te beginnen: Boekhouden, doe jij dat eigenlijk wel?
Momenteel niet, eigenlijk. Maar je gaf het net al aan. Ik heb wel een tijdje zelf ge-zzp'd, ook naast mijn vorige baan. Toen heb ik wel moeten boekhouden. Dat was een hoop gedoe, moet ik zeggen.
Hoe ging dat? Wat deed je?
Ik weet niet of ik het hier hardop mag zeggen, maar ik hield een Excel bij.
Je mag hier alles zeggen, Pim. We zijn ook niet roomser dan de paus. Er zijn verschillende methoden om te zorgen dat je je administratie op orde hebt. Betekent dat dan dat je inderdaad geen boekhoudpakket nodig hebt als zzp'er?
Het hangt er denk ik van af hoeveel klanten je hebt. Ik heb anderhalve klant gehad. Ik deed voor één klant best wel een grote klus van vier uur per week, naast mijn baan. En daarnaast deed ik nog een paar kleine klusjes, zo nu en dan. Dat was te behappen. Maar ik moet zeggen, het was wel een hoop gedoe met de facturen maken en met name ook de kwartaalaangiftes en helemaal de jaaraangifte op een gegeven moment. Toen dacht ik wel van: oh, en nu?
En nu? Wat kwam er op je af?
Een hoop gedoe met de belasting. Of een hoop gedoe. Een hoop uitzoekwerk is misschien een betere omschrijving. Maar ik werd er wel een beetje onzeker van. Gelukkig wist ik van tevoren wel dat ik het een en ander opzij moest zetten. Want je krijgt natuurlijk elke keer netjes je factuur betaald. Maar omdat ik het naast mijn baan deed, moest ik gewoon ook bijna 50% afdragen. Dus dat zette ik gelukkig wel netjes opzij. Maar toen ik het eenmaal moest gaan doen, dacht ik wel: ja, en nu? Dat was best wel een zoektocht.
Hoe zag dat er dan uit?
Nou ja. Ik moest mijn eerste factuur versturen. Toen was het ook van: Wat voor gegevens moet ik daar eigenlijk opzetten? Gelukkig had ik wel wat kennissen in mijn omgeving die mij daarbij konden helpen. Dus ik kon van hun facturen een kopietje maken en de gegevens aanpassen naar hoe het moest. Voor mij dan.
Maar mijn aangiftes doen en dat soort dingen, vond ik best moeilijk. En ik heb daar bij de Belastingdienst ook naar gezocht, bij de Kamer van Koophandel en dat was wel wat te vinden, maar dat was best moeilijk te vinden. Dus daar had ik best wat hulp bij kunnen gebruiken.
Dus als je daar nu op terugkijkt, hoe zou je het nu doen?
Ik zou direct bij het begin hulp zoeken. En om heel eerlijk te zijn, je weet het zelf het beste natuurlijk, er zijn een heleboel boekhoud aanbieders en tegenwoordig is het niet zo duur meer. Je hebt voor een paar euro's een boekhoudpakket, soms zelfs gratis, voor echt de kleinere bedrijven. Dat zou wel een hoop inzicht geven. Dat zou ik nu wel doen, ja. En zo de stress weghalen.
En wat is het gevolg van het inzicht? Is dat rust in je ondernemerschap?
Ja, want ik werkte toen 36 uur, vier keer negen. En ik had nog wat tijd over om wat extra klusjes te doen. Wat ik heel leuk vond, want ik wilde wel proeven aan het leven van een zzp’er. Maar dat kostte natuurlijk al extra tijd. Ik was niet 40 uur aan het werk, maar wel vaak wat meer per maand. En als je dan ook nog stress over je boekhouding krijgt, wat je dan 's avonds laat erbij moet doen, dat is niet heel fijn.
Nee, dan wil je eigenlijk met andere dingen bezig zijn. Stel, je gaat weer van start als freelance zzp’er. Waar zou je op letten als je toch een boekhoudpakket zou kiezen?
Allereerst voor gemak. Want, waarschijnlijk zijn veel mensen het met mij eens, boekhouden is niet het leukste werk. Voor een boekhouder wellicht wel. Maar als zzp'er die met z’n eigen werk bezig is, in mijn geval marketing, wil je daar niet veel tijd aan kwijt zijn, dus gemak. Op de tweede plaats komt tijd, denk ik. Maar wat ik net al aangaf, is het ook belangrijk dat je bij een aanbieder ook terecht kan voor hulp: Help, ik loop vast wat nu? Kan ik diegene bellen? Kan ik een berichtje sturen? Daar zou ik dan ook heel erg naar kijken.
Er zijn natuurlijk allerlei aanbieders van boekhoudpakketten. En als je dan zegt van: Gemak. Is dat dan weinig tijd kwijt zijn? Of is dat dan meer: Ik snap wat hier gebeurt?
Ik denk allebei. Je wilt er natuurlijk zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn. Maar je wilt het ook wel begrijpen. Het is uiteindelijk ook je loon. Je moet ervan leven, dus je wilt wel weten dat het goed gaat allemaal. Dus dan is begrijpen voor mij ook wel belangrijk. En termen als journaalposten en weet ik wat allemaal, daar wil ik het liefst zo ver mogelijk vandaan blijven.
Als ondernemer ben je natuurlijk wel helemaal zelf verantwoordelijk om te zorgen dat je administratie op orde hebt. Dat de goede aangifte is verstuurd en dat je natuurlijk ook wel het geld overmaakt. Dat zijn wel jouw verantwoordelijkheden als ondernemer. Ik kan me voorstellen dat je daar inderdaad ook ondersteuning bij wilt. Zou dat voor jou een reden zijn, om bijvoorbeeld een expert te vragen: Hé, wat zou ik moeten gebruiken?
Ja, absoluut. Stel dat ik fulltime zzp’er zou worden, dan zou ik zeker een boekhouder of een financieel adviseur overwegen. En dat zou ook wel weer moeilijk zijn, want daarvan heb je er natuurlijk ook weer heel veel. Ik zou vooral mijn netwerk dan ook om advies vragen, denk ik, daarvoor.
Er zijn verschillende soorten ondernemers op het vlak van administreren. Je hebt mensen die het heel erg belangrijk vinden en ook alles willen weten en dus ook daar heel bewust voor kiezen. Er zijn ook mensen die zeggen van: Hoe sneller ik het uit handen kan geven, hoe liever. En daar is nog heel wat tussen. Wat zou voor jou een fijne samenwerking zijn met zo'n expert?
Dat is een leuke vraag. Ik zou daar denk ik een beetje tussenin zitten. Ik zou niet alles uit handen willen geven, want ik hou van data. Geld is ook data. En ik zit er wel graag bovenop. Niet dat je ineens na een paar maanden een verrassing krijgt omdat het eigenlijk helemaal niet zo goed gaat met de zaken. Dus ik zou denk ik een nauwe samenwerking met een boekhouder aangaan.
En dan zou het ook fijn zijn wanneer je dus vanuit je boekhouding die samenwerking kunt voeren met je boekhouder. Dus dat je niet in een kartonnen doos je administratie brengt, ergens in een black box terechtkomt en dan weer eens wat terugkrijgt. Maar dat je eigenlijk gewoon jouw ding kan doen. Jij wil in control zijn van je cijfers, zeg je. Is dat dan dus ook een criterium waarop je let bij het selecteren van een pakket?
Ja, dat zou ik zeker doen.Maar dat is ook omdat het tegenwoordig steeds meer digitaal gaat natuurlijk. Dus qua bonnetjes inlezen, facturen inlezen, gaat dat ook makkelijker denk ik nu dan vroeger. Je hebt af en toe een bonnetje van een supermarkt of een lunch of dat soort dingen. Dat is even wat meer werk. Maar als je dat zelf doet, dan heb je dat ook meer in de hand. Dat vind ik wel fijn. Dat je zelf ook weet wat voor kosten je maakt. Maar snap dat er ook mensen zijn, bijvoorbeeld in de bouw, een timmerman of iemand die verft, die vanaf 's ochtends vroeg tot einde dag continu bezig zijn en daar geen zin in hebben.
Dus een boekhoudpakket moet eigenlijk flexibel zijn. En er zijn natuurlijk ook ontzettend veel aanbieders. Je hebt het spectrum voor echte financiële professionals. De mensen voor wie het de belangrijkste toolbox eigenlijk is waarmee ze werken. En je hebt natuurlijk de ondernemer, die aan de andere kant vooral bezig wil zijn met, in jouw geval, marketing. In een ander geval met het leveren van zorg misschien wel of voor een klas staan of een mooi project neerzetten. En die vinden dat helemaal niet zo leuk. En eigenlijk, als ik zo naar je luister, dan zit het daarop gemak. Wel snappen wat er gebeurt en goed kunnen samenwerken met je vertrouwde financiële raadspersoon, man/vrouw. Als je terugkijkt op de tijd dat je met Excel hebt gewerkt. Wat zou voor jou het advies zijn aan ondernemers die nu op dat punt staan van: Wat zal ik eens doen?
Je moet je vooral goed voorbereiden. In een Excel je administratie doen kan. Het nadeel daarvan is wel dat je er niet heel makkelijk op je telefoon bij kan. Ik had alles op mijn laptop staan. Dus als ik iets wilde checken of een factuur wilde versturen, moest ik mijn laptop hebben. Je kan dan niets onderweg doen als je in de trein zit of als je aan het wachten bent. En dat is wel iets wat ik heb geleerd in die tijd. Dat zou echt veel tijd en een hoop gedoe besparen. Je wil natuurlijk uiteindelijk je geld krijgen, maar je wilt het ook leuk vinden. Zo van: Ja, ik heb een leuke opdracht gedaan. Ik stuur mijn factuur aan de klant en ik krijg mijn geld. Maar het was voor mij wel iets waar ik altijd één keer per maand erg tegen opkeek. Het was uiteraard altijd op het allerlaatste moment, waardoor je nog meer stress kreeg. Het goed bijhouden scheelt je ook gewoon een hoop stress.
Als je dat allemaal op het laatste moment moet gaan doen, dan is het ook juist weer veel meer werk. Dan stapelt het allemaal op. Dus kies vooral voor wat bij je past. Het kan zomaar Excel zijn. Het kan ook een online boekhoudpakket zijn voor een financiële professional of juist voor de ondernemer.
Bekijk en/of beluister ook de andere afleveringen van de Rompslomp podcast.