13 mei 2024

Is het Professional pakket het beste pakket voor zzp’ers?

Bij Rompslomp heb jij als zelfstandig ondernemer keuze uit verschillende pakketten. Voor wanneer je net bent gestart tot en met een uitgebreid pakket voor de ervaren (internationale) ondernemer. Maar hoe weet je welk pakket het beste bij jou en jouw bedrijf past? In dit artikel lees je wat het Professional pakket inhoudt. Zo bepaal je zelf of dit het beste boekhoudpakket voor jou is. 

Wat is het Professional pakket?

Wanneer je bedrijf groeit, wil je dat je boekhoudpakket aan je behoeften blijft voldoen. Met het Professional pakket krijg je een boekhoudpakket dat met je meegroeit en dat je werk vereenvoudigt en professionaliseert. Voor € 25,- per maand (excl. btw) krijg je toegang tot allerlei boekhoudtools die je werk makkelijker maken. Ideaal voor zzp'ers die willen groeien of dat al doen.

Moet je als zzp'er echter je uitgaven (nog) nauwlettend in de gaten houden en heb je aan een simpel pakket voldoende? Dan zijn de kosten voor dit boekhoudpakket voor jou waarschijnlijk nog te hoog. Een eenvoudiger en goedkoper abonnement is dan een betere match. Kijk bijvoorbeeld eens naar een eenvoudiger pakket zoals het Basic pakket of  Puur Factuur

Wat biedt het Professional pakket?

Dit boekhoudpakket bevat allereerst alle basisfunctionaliteit die je ook in ons eenvoudigere pakket vindt. Zo stuur je onbeperkt offertes en facturen waarop je met de lay-out editor gemakkelijk je eigen logo plaatst. Heb je briefpapier dan kun je dat uploaden en zo je factuur in jouw eigen huisstijl opmaken. 

Daarnaast kun je werken met vreemde valuta, automatische herinneringen en voorzie je jouw facturen van een handige iDEAL link. Je maakt met één druk op de knop een pakbon of een proforma-factuur aan. En wil je dat je boekhouder meekijkt? Dan is dat standaard inbegrepen. 

Eenvoudig btw-aangifte doen

Ook doe je eenvoudig btw-aangifte doordat de benodigde gegevens voor je btw-aangifte automatisch worden verzameld. Zo zie je snel hoeveel btw je hebt verzameld, betaald en wat je uiteindelijk moet aangeven. De aangifte verstuur je direct vanuit je boekhoudpakket naar de Belastingdienst. Je hoeft dus geen gegevens meer zelf over te typen. Dat scheelt fouten en bespaart tijd. 

De extra’s van het Professional pakket

Naast dat dit een compleet boekhoudpakket is, biedt dit pakket nog een aantal handige extra’s.

Laat offertes digitaal ondertekenen

Laat klanten je offertes overal en op elk apparaat bekijken en direct ondertekenen. Dat zorgt voor betere gebruikerservaringen, een snellere start van projecten en een betere workflow. Het draagt ook bij aan het verminderen van papierwerk waardoor alles efficiënter en milieuvriendelijker verloopt.

Automatische periodieke facturen / abonnementen instellen

Zzp’ers die werken met maandelijkse pakketten of een abonnementsmodel kunnen met periodieke facturen veel tijd besparen. In plaats van je klanten elke maand handmatig een factuur te sturen, stel je een periodieke factuur in. Er wordt dan maandelijks automatisch een factuur gegenereerd (voor hetzelfde bedrag, op dezelfde datum) en verzonden naar de klant. Je bespaart zo tijd en het zorgt dat je elke maand op tijd betaald krijgt. Zonder dat je er steeds aan moet denken. 

Meer zekerheid met SEPA-incasso 

Met SEPA-incasso geven jouw klanten eenmaal toestemming voor automatische afschrijvingen. 
De betalingen worden vervolgens automatisch op een vast moment verwerkt. Heel handig wanneer je bijvoorbeeld als personal trainer een maandelijks abonnement aanbiedt. Normaal moet je elke maand een factuur sturen en wachten op betaling. Nu hoef je dit maar één keer te regelen. Je klanten tekenen een machtiging en maandelijks wordt het bedrag automatisch van hun rekening afgeschreven. Zo krijg je altijd op tijd betaald en kun je je focussen op het coachen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de betalingen.

SEPA-incasso en periodieke facturen zijn echter overbodig voor wie niet met abonnementen werkt. En ook als je diensten/producten levert die op onregelmatige basis worden gefactureerd, levert deze functionaliteit je weinig op. Je kunt dan beter kijken naar eenvoudigere boekhoudpakketten zoals Starter, Basic en Puur Factuur.

Bonnen fotograferen, controleren en inboeken

Fotografeer bonnen met de gratis app of stuur bonnen vanuit je mailbox naar je digitale archief; de digitale schoenendoos. Met het Professional pakket maak je bovendien gebruik van de functie Scan & Herken. Hiermee herkent de software de gegevens op bonnen in je digitale schoenendoos. Belangrijke informatie, zoals bedragen en btw-tarieven, wordt automatisch uitgelezen en direct voor je ingevuld in je boekhouding. Je hoeft de informatie alleen te controleren en kunt het daarna meteen inboeken.

Maandelijks krijg je in het Professional pakket 30 Scan & Herken credits, die je tot drie maanden kunt bewaren. Meer nodig? Je kunt ze makkelijk bijbestellen. Kijk goed hoeveel bonnen jij maandelijks inboekt. Zijn dat er niet zoveel dan levert Scan & Herken je waarschijnlijk maar weinig tijdwinst op. Kijk dan naar een eenvoudiger boekhoudpakket 

Standaard bankkoppeling inbegrepen

Bij dit boekhoudpakket is standaard een automatische bankkoppeling inbegrepen. Hierdoor worden je banktransacties direct met je boekhoudsoftware gesynchroniseerd. Je hoeft niet meer elke transactie handmatig te controleren en in te voeren. Dat bespaart tijd, vermindert de kans op fouten en zorgt voor een up-to-date financieel overzicht. 

Werk jij volgens de Profit First methode?

Je sluit de bankkoppeling per rekening af. Wanneer je werkt volgens de Profit First methodiek heb je vijf basisrekeningen nodig om je financiën goed te beheren. Je hebt dan dus vier extra bankkoppelingen nodig. Deze kun je zelf toevoegen aan je pakket. Dit kost maandelijks € 3,- per bankkoppeling, buiten je abonnementskosten om.

Wil je naast extra bankkoppelingen nog meer functionaliteit toevoegen? Dan is het Master pakket van € 37,50 per maand (excl. btw) voor jou financieel een betere optie. Hierin zitten standaard vijf bankkoppelingen en 6 softwarekoppelingen inbegrepen. 

Koppel met je boekhouding en bespaar tijd

Naast de bankkoppeling kun je met het Professional pakket ook koppelen met 2 andere softwareoplossingen. Bijvoorbeeld een app die je gereden ritten automatisch in je boekhouding plaatst zodat je ze eenvoudig aan je klanten kunt factureren. Of aan een koppeling die ervoor zorgt dat de gegevens van aankopen in je webshop automatisch in je boekhouding komen te staan. Op die manier kun je veel tijd besparen!

Denk maar eens aan het handmatig overnemen van de factuurgegevens van webshoporders. Dat lijkt waarschijnlijk niet zoveel werk. Zeker wanneer je (nog) niet zoveel bestellingen binnenkrijgt. Toch ben je per bestelling zo’n 3 tot 5 minuten bezig met het overnemen van de gegevens. Heb je al eens uitgerekend hoeveel tijd je dat per maand kost?

Tip: schrik niet. Wanneer je maandelijks 100 bestellingen hebt, kost het overnemen van factuurgegevens je namelijk elke maand ruim een werkdag!

Gebruik je meerdere bankrekeningen? Of wil je naast deze koppeling nog gebruikmaken van andere softwarekoppelingen? Dan is het Master pakket van € 37,50 per maand (excl. btw) waarschijnlijk financieel een betere optie. Hierin zitten standaard vijf bankkoppelingen en 6 softwarekoppelingen inbegrepen. 

Standaard toegang 2 extra gebruikers

Soms zijn er binnen een bedrijf meer mensen betrokken bij de administratie. Het Professional pakket geeft standaard toegang aan 2 extra gebruikers. Wil je nog een gebruiker toevoegen? Dat kost € 3,- extra per maand, naast je abonnementskosten. 

Wanneer past het Professional abonnement niet bij jou?

Dit abonnement is gemaakt om je onderneming volledig en professioneel te ondersteunen. Ben je net begonnen met ondernemen en moet je als zzp'er je uitgaven (nog) nauwlettend in de gaten houden? Stuur je vooral offertes en facturen? Of werk je alleen in je boekhouding en heb je een minimale boekhoudkundige behoefte? Dan zijn de uitgebreide functies van het Professional pakket meer dan je nodig hebt. Dan is de maandelijkse investering het niet waard. Kijk eens naar de eenvoudigere en goedkopere pakketten (zoals Starter, het Basic pakket en Puur Factuur) die dan voor nu voldoen aan je basisbehoeften.

Het kan ook zijn dat jouw bedrijf al te groot is voor het Professional pakket. Wil je bijvoorbeeld meer dan twee administraties bijhouden voor één bedrijf? Dan is het Professional pakket met standaard 2 administraties niet de beste keuze voor jou. 

Wil je gebruikmaken van een extra administratie dan betaal je daar maandelijks € 10,- extra voor. Kies je er daarnaast voor om nog een extra bankkoppeling, extra Scan & Herken credits of een gebruiker toe te voegen? Dan betaal je hier naast je abonnementskosten van € 25,- ook extra voor. Het Master pakket, waarin voor € 37,50 per maand (excl. btw) veel van deze zaken standaard inbegrepen zijn, is dan een voordeligere keuze voor jou.

Ontdek zelf of het Master pakket goed bij jou en je bedrijf past.

Ben je er nog niet uit? Probeer het een maand gratis

Wil je het Professional pakket van Rompslomp een maand gratis en vrijblijvend uitproberen? Met het proefabonnement ontdek je 30 dagen lang zonder risico of onze boekhoudsoftware aansluit bij jouw behoeften. Wil je liever overstappen naar een groter of kleiner pakket? Dat doe je makkelijk zelf via je Rompslomp-account

Probeer het Professional abonnement zelf direct een maand gratis en vrijblijvend uit of bekijk hier het overzicht van alle pakketten en prijzen.

Geschreven door Tamara Jonkers

Kom erachter hoe Rompslomp werkt door het
vrijblijvend gratis uit te proberen.