Het Rompslomp Blog

Bespaar tijd met de administratie van je webshop (webinar)

Geschreven door de Rompslomp redactie | May 27, 2024 4:30:00 AM

De inhoud van het webinar:


Drie redenen om je webshop te koppelen

Als webshopeigenaar heb je het druk met productbeheer, klantenservice en logistiek. Het is belangrijk dat dit allemaal goed verloopt want je wilt natuurlijk dat klanten tevreden zijn en naar je webwinkel terugkomen. Dat kost je allemaal veel tijd. 

Daarnaast moet je ook je administratie bijhouden. Voor veel ondernemers is dit niet het leukste klusje. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Koppel je webwinkel aan Rompslomp en ervaar zelf het gemak.

Let op: om de koppeling met je webshop te kunnen gebruiken heb je bij Rompslomp minimaal een Professional pakket of Master pakket nodig!

Automatische omzet- en btw-registratie
In Nederland, en ook in Europa, moet je verplicht belasting betalen. Dat is allereerst de vennootschapsbelasting, de winst die je als ondernemer maakt. En daarnaast heb je de btw, die waarschijnlijk per kwartaal afgedragen moet worden. 

Wanneer je iets verkoopt in je webshop, is het dus belangrijk om de omzet en de btw die bij die verkoop hoort te registreren in je boekhoudpakket. Door je webshop en Rompslomp te koppelen, gebeurt dit automatisch. Bij elke verkoop staat dan automatisch de factuur in Rompslomp. Waarmee dus de omzet geregistreerd is en ook netjes de btw apart geboekt wordt. 

Natuurlijk heb je verschillende btw-tarieven. Maar als je dat in je webwinkel goed hebt ingericht, staat alles ook direct in Rompslomp goed geregistreerd. En daar hoef je niks voor te doen. Niks over te typen. Het gaat automatisch. Controleer of alles goed is verwerkt en je bent klaar.

Eenvoudige facturatie
Klanten verwachten nette facturen, zeker bij zakelijke aankopen. Sommige platforms zoals bol.com bieden geen volledige btw-facturen aan. Koppel je webwinkel aan Rompslomp en zorg dat elke verkoop een correcte factuur oplevert. Alles wordt centraal opgeslagen, wat handig is voor de wettelijke bewaarplicht van zeven jaar.

Ook zijn er allerlei regels over de factuurnummers. Bij iedere verkoop moet de volgorde van de facturen aan de regelgeving voldoen. Best lastig als je bijvoorbeeld multichannel producten verkoopt via bol.com, je eigen webwinkel en misschien ook wel fysiek of telefonisch. Het is dan heel fijn dat alles wat je verkoopt altijd automatisch in Rompslomp op volgorde geboekt wordt.

Beter Inzicht in je financiën
Met al je financiële gegevens op één plek wordt het maken van analyses veel eenvoudiger. Je ziet snel welke producten goed presteren en waar je kunt verbeteren. Dit helpt je bij het nemen van strategische beslissingen en het optimaliseren van je assortiment en prijzen.

Wat doet een koppeling nog meer?

Een koppeling doet meer dan alleen facturen boeken. Je kunt ook retouren boeken als aparte, negatieve boekingen. Daarnaast kun je kiezen of je wilt inboeken op de vaste debiteur of op de eindklant. Rompslomp maakt dit proces eenvoudig en automatisch.

Retouren boeken
Ondersteund jouw webwinkel ook retouren? Dan kunnen die geboekt worden als aparte, negatieve boekingen binnen Rompslomp. 

Inboeken op de vaste debiteur of eindklant
Daarnaast kun je op het dashboard van de webshopkoppeling zelf aangeven of je wil inboeken op de vaste debiteur of op de eindklant. Wil je boeken op de eindklant, bijvoorbeeld Piet Jansen die bij jou een gasfornuis heeft gekocht? Dan wordt er in Rompslomp een debiteur Piet Jansen aangemaakt.
Boek je liever op een vaste debiteur zoals Payment Service Provider (PSP) Mollie die de webshop betalingen voor je verwerkt? Maak dan een vaste debiteur aan in Rompslomp met de naam Mollie-inkomsten. Iedere keer dat die factuur geboekt wordt, wordt die netjes op de vaste debiteur Mollie-inkomsten geboekt. 

Inboeken op artikelen
Veel ondernemers vinden het fijn om in de boekhouding van Rompslomp op de artikelen te boeken. Staan al je artikelen in WooCommerce en verkoop je iets vanuit de WooCommerce webwinkel? Dan kijkt de koppeling op basis van de Stock Keeping Unit (SKU) of het artikel al in Rompslomp bestaat. Zo ja, dan wordt er geboekt op dat artikel in Rompslomp. Mocht de SKU leeg zijn, dan kijkt de koppeling naar de EAN, het Europees artikelnummer. Is die ook leeg, dan wordt er gekeken naar het artikelnummer. Zo zoekt de koppeling of het artikel al bestaat. 

Bestaat het artikel nog niet? Dan wordt er in Rompslomp een artikel aangemaakt met de artikelnaam, SKU, prijs en soms zelfs de kostprijs als die in de webwinkel gegeven is. Op die manier kun je de factuur maken met de prijs, btw, debiteur en artikelen. 

Die factuur staat geregistreerd als open post in Rompslomp. Vervolgens komt het geld bijvoorbeeld binnen via Mollie. En de betaling komt via de bankkoppeling ook in Rompslomp te staan. Dan kun je de betalingen boeken en afletteren tegen de factuur.

Welke webwinkels kun je koppelen met Rompslomp?

Rompslomp koppelt met veel webwinkelsoftware, zoals:

Deze webshops dekken ongeveer 90% van alle webwinkelsoftware. Gebruik je een van deze platforms? Dan profiteer je van alle voordelen van een koppeling met Rompslomp.

Hoe koppel je je webshop met je boekhoudpakket?

Het koppelen van je webwinkel en Rompslomp is eenvoudig. Werk je met een SaaS-partij (Software as a Service) zoals CCV Shop, Ecwid, JouwWeb en Shopify? Dan duurt het koppelen van deze webwinkels slechts vijf minuten. 

Voor open source systemen zoals WooCommerce en Magento kan het iets langer duren. Ook daarbij zijn er handleidingen beschikbaar en is er support om je te helpen.

Webwinkelfacturen koppelt sinds 2014 webwinkels aan boekhoudpakketten. Inmiddels zijn er al zo’n 110.000.000 succesvol doorgezette transacties! Al deze ervaring wordt gebruikt om het koppelen met andere software zo eenvoudig mogelijk te maken.

Veelgestelde vragen over het koppelen van je webshop met je boekhouding

Kan ik de koppeling zelf leggen?
Ja, 80% van de webshopeigenaren legt de koppeling zelf met behulp van de duidelijke handleiding. Kom je er niet uit? Het supportteam van Webwinkelfacturen staat klaar om je te helpen, zowel telefonisch als via e-mail.

Wat als het me niet lukt om de koppeling te maken?
Lukt het je echt niet om de koppeling te maken of besteed je dit gewoon liever uit? Webwinkelfacturen biedt een installatiedienst voor € 40,- die de totale configuratie en het leggen van de koppeling doet. 

Wat kost een webshopkoppeling?
Bij de prijzen van de koppelingen is er een onderscheid tussen SaaS- en open source webwinkels. 

Bij de SaaS-webshops factureert de SaaS-partij voor de koppeling. Heb jij bijvoorbeeld een CCV shop of een Lightspeed webwinkel, dan betaal je per maand tussen de € 7,- en de € 15,- euro. Dat is afhankelijk van hoe groot jouw webshop is. 

Heb je een open source webwinkel zoals WooCommerce of OpenCart of PrestaShop, dan werkt Webwinkelfacturen met jaarcontracten. 

Alle koppelingen hebben een gratis proefperiode. Na de proefperiode kies je zelf of je door wil gaan. 

Hoe zit het met privacy en AVG?
Privacy is heel belangrijk. Webwinkelfacturen voldoet volledig aan de AVG-regelgeving. Er worden geen klantgegevens opgeslagen, alleen ordernummers voor een goede audit trail. Jouw klantgegevens blijven veilig en worden niet door Webwinkelfacturen bewaard.

Wat als de koppeling tijdelijk niet werkt?
Is er een technisch probleem dan probeert de koppeling automatisch opnieuw te verbinden. Hierdoor blijft je administratie altijd up-to-date, zelfs bij tijdelijke storingen.

Hoe helpt Webwinkelfacturen bij problemen?

Webwinkelfacturen levert op drie manieren support. Allereerst is er een dashboard op de koppeling met een grote rode knop. Klik daarop en je krijgt hulp. Je kunt Webwinkelfacturen ook altijd bellen of een vraag stellen via e-mail. Daarnaast ziet de koppeling soms dat iets handiger kan. Dan krijg je een mailtje Dat iets nog niet helemaal goed gaat. Dat gebeurt ook als je eens per ongeluk iets fout doet. Een veelgemaakte fout is bijvoorbeeld dat er geen btw wordt gerekend op de verzendkosten. Daar krijg je dan een melding van.

Speciale aanbieding: profiteer van een verlengde proefperiode

Voor de kijkers van dit webinar biedt Webwinkelfacturen een verlengde gratis proefperiode van 90 dagen aan. Hoe gaat dat in zijn werk? Vraag de standaard proefperiode aan en stuur voor 1 juli 2024 de code WWF90 naar abonnement@webwinkelfacturen.nl.

Werk je nog niet met Rompslomp? Maak dan  een maand lang gebruik van het gratis en vrijblijvende proefabonnement. Zo ontdek je op je gemak of de koppeling iets voor jou is!