Aan tafel met... DusDialogisch

Datum: Door: Niels Koning

DusDialogisch

Na 11 jaar werken bij een groot mediabureau, besloot Pleun de Groot haar vleugels uit te slaan. Sinds een half jaar adviseert ze organisaties op het gebied van content marketing en content strategie onder haar eigen label DusDialogisch. We leren graag onze klanten beter kennen, en zijn aan tafel geschoven bij Pleun om te praten over het ondernemen en alle boehoudkundige rompslomp die daar bij komt kijken.

Pleun de Groot

Hoe bevalt het ondernemen je?

Goed! Het is soms best spannend, die enorme verantwoordelijkheid voor je salaris, zeker als je een gezin hebt. Maar ik ben nog maar een half jaar bezig en het loopt al best goed. Ik heb verschillende klanten en mijn netwerk heb ik uit mogen breiden met interessante professionals en partners. Ik vind het geweldig om vorm te geven aan mijn eigen ideeën en de markt en mijzelf op een andere manier te leren kennen.

Wat doet DusDialogisch?

Ik ben altijd werkzaam geweest in de online marketing, SEO om precies te zijn. (En als je wilt, nog specifieker: SEO content en content marketing.) Het vak en de markt ontwikkelen zich in rap tempo. Het is vaak niet bij te houden, voor professionals is dat al heel wat, laat staan voor onze klanten. Ik help bedrijven even terug te gaan naar de basis. Wat is het verhaal dat je wilt vertellen? Wie is je doelgroep? Ik neem geen genoegen met snelle standaardantwoorden, ik vraag door. Als je de basis goed hebt staan, kan je je gaan buigen over het vergroten van je bereik. Ik adviseer over timing, kanalen en vorm. Daarnaast neem ik ook werk uit handen, ik schrijf (uiteraard altijd zoekmachinevriendelijke) teksten, doe onderzoek naar de doelgroep en hoe zij zoeken. Ik ben projectmatig ingesteld, dus ik probeer altijd een logische volgorde te hanteren en stappen overzichtelijk te houden. Eerst moet de basis goed zijn en vanuit die basis moet je anders gaan denken; creatiever; vanuit de doelgroep.

Wat wil je nog bereiken in de toekomst?

Ik heb altijd veel trainingen gegeven, bij organisaties, maar ook gastcolleges. Mijn doel is dit de grootste pijler van mijn label te laten zijn. De eerste aanvraag is al binnen, hoera! In de basis wil ik gewoon graag doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind, maar daarin onderscheid ik me niet van de meeste werknemers, ondernemer of niet. Ik heb wel een enorme drive om dit te doen en om iets moois neer te zetten. Bovendien ben ik geen standaard online marketeer, ik denk dat dat mijn kracht is.

Wat vind je de voordelen van het ondernemerschap?

Vorm geven aan je eigen ideeën staat voor mij op 1. Flexibiliteit binnen de gezinssituatie is ook erg fijn. Ik heb een mooie rustige werkruimte waar ik niet afgeleid wordt door tientallen collegae. Ik hoef geen dingen te doen waar ik niet helemaal achter sta. Ik leer een hoop nieuwe, inspirerende mensen kennen doordat ik nu flink moet netwerken.

En zijn er ook nadelen…?

Die zijn wellicht talrijker, maar wegen toch samen minder zwaar dan de voordelen. Ik mis die tientallen collegae ook wel heel erg. De gezelligheid, even snel sparren, frustratie en euforie delen. Verder is de flexibiliteit in tijd soms ook je vijand. Onzekerheid in inkomen is ook niet fijn. En natuurlijk alle rompslomp die gepaard gaat met het ondernemerschap. Gelukkig was ik als project manager al aardig gestructureerd en gewend om met tijd en budget te werken, maar die hele financiële boekhouding, da’s toch weer een ander verhaal. Ookal is het in mijn geval redelijk overzichtelijk, ik heb slechts een paar facturen per maand en ik heb geen inkoop (op een rolletje plakband en wat cartridges na), het is niet iets wat je moet onderschatten.

Hoe kwam je bij Rompslomp terecht?

Ik ben eerst bij een accountant geweest voor een kennismaking. Als snel bleek dat ik veel te veel zou krijgen en dat het me ook veel te veel zou kosten. Via een kennis hoorde ik van Rompslomp. Een online boekhoudprogramma leek mij wel wat. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen vergelijkend warenonderzoek heb gedaan. Ik weet wat ik wel wil en wat ik niet wil en wat ik daar aan uit wil geven. Rompslomp paste perfect in dat plaatje.

Wat gebruik je in Rompslomp en hoe bevalt dit?

Ik maak mijn facturen op in Rompslomp en vanuit daar verstuur ik ze ook, evenals de reminders. Je kan een handig adresboek aanleggen en dan is het met een paar muisklikken geregeld. Overigens ook fijn dat als je een klant wilt invoeren, dat er data uit het KvK-overzicht aanwezig zijn. Als ik het juiste bedrijf selecteer, dan heb ik meteen KvK-nummer en adresgegevens. Hoef ik zelf enkel mijn contactpersoon en zijn mailadres in te voeren.

De paar rekeningen die ik heb voor de aanschaf van kantoorartikelen kan ik ook netjes in het systeem kwijt. Ik vind het heel fijn dat ik ook een scan of PDF van die rekening aan de betaalde order kan hangen, da’s heel overzichtelijk. Mooi alles bij elkaar. Een paar maanden geleden moest ik voor het eerst BTW-aangifte doen. Leek mij best lastig, bleek dan toch wel weer een eitje te zijn met Rompslomp.

Hoe ziet Dus Dialogisch eruit zonder rompslomp, met Rompslomp ;)?

Dus Dialogisch doet de boekhouding met Rompslomp

Ik denk dat de boekhouding voor veel mensen een moetje is. Ik zal niet zeggen dat het met Rompslomp een feest wordt, maar je krijgt wel overzicht. Je hebt realtime data en het is eenvoudig in gebruik. Voor elke ondernemer die veel facturen moet maken bespaart Rompslomp je een hoop tijd en het werkt goed het omdat het vrij eenvoudig en gevoelsmatig werkt.

Volgensmij zijn er nog best wel wat functies die ik niet gebruik, het grote voordeel is dat ik daar ook geen last van heb. Ik heb een dashboard en dat roept geen vragen op bij mij. Wederom overzicht, en daar houd ik van.

Wat sowieso fijn is dat de bedenkers achter Rompslomp erg open staan voor feedback en heel behulpzaam zijn. Door middel van een button op Rompslomp kan je ze vragen stellen of suggesties doen.

Dus of het me goed bevalt? Jazeker, heel goed!

Meer over DusDialogisch



Delen is vermenigvuldigen!