1. Qredits
Qredits is in 2009 opgericht in samenwerking met de overheid en steun van enkele grote Nederlandse banken. Afgelopen jaren is deze organisatie uitgegroeid tot een van de grootste financierders voor startende ondernemers. Je hebt een gedegen ondernemingsplan nodig en er gelden strenge voorwaarden. Maar los daarvan is Qredits een goede match voor jonge mkb’ers.
2. Lenen bij bekenden
Verreweg de meest populaire manier om de start te financieren is door het lenen van vrienden, familie of andere bekenden. Voorheen werd dit ook wel eens een Tante Agaath-lening genoemd. Tegenwoordig is het bij de belastingdienst bekend als durfkapitaal. Sinds 2011 zijn er geen fiscale voordelen meer mee mogelijk, maar nog altijd wordt er veel gebruik van gemaakt.
3. Zoeken naar een investeerder
Is er niemand in jouw netwerk van wie je het benodigde geld kunt lenen? Bijvoorbeeld omdat je in een keer wat meer wilt lenen. Denk aan een overname, machines, voorraad of andere grotere uitgaven? Dan zal je op zoek moeten naar een informele investeerder. Waar je een investeerder kunt vinden is helemaal afhankelijk van jouw bedrijf, product of dienst en netwerk. BAN Nederland verwijst regelmatig naar organisaties die netwerkbijeenkomsten of pitch-events organiseren.
4. Crowdfunding
Als je zelf geen mensen met geld kent en ook niet op zoek wilt naar investeerders, is crowdfunding misschien een optie. Afgelopen jaren stond het redelijk in de kinderschoenen, maar in 2016 werd er aan crowdfunding in Nederland al voor zo’n 170 miljoen euro gefinancierd en het eerste halfjaar van 2017 was al bijna goed voor 100 miljoen. Niet iedereen heeft direct succes, maar dat komt ook door de verdeeldheid. Er zijn in Nederland al zo’n 75 platformen actief. Van kleine goede doelen-sites tot regionale of branchespecialisten. Zoek dus goed naar welk platform het beste bij je past!
5. Leverancierskrediet
Om geld te verdienen moet je geld uitgeven, maar als je geen geld hebt kun je het toch soms zonder proberen. Heb jij een machine nodig, maar kun je die niet betalen? Vertel de leverancier eerlijk dat je kampt met een liquiditeitsprobleem. In sommige gevallen is het onderhandelbaar om in termijnen achteraf te betalen. Hetzelfde geldt voor voorraad, kantoorhuur of veel andere zaken.
Het lijkt leven op de bonnefooi, maar is eigenlijk helemaal niet zo gek! Bestaande ondernemers noemen het simpelweg crediteuren en maken enorm vaak gebruik van in termijnen achteraf betalen. Leverancierskrediet is een van de motoren van de economie, waarom zou jij er geen gebruik van maken?
Tip 1: Meer geld verdienen; werk effectief
Meer geld verdienen? Je bent pas goed bezig als je doelgericht te werk gaat en focust op de dingen die er echt toe doen. Werk effectief en stel dus prioriteiten. Wel eens gehoord van het Paretoprincipe, ofwel de 80/20 regel? Werk je volgens dit principe, dan behaal je zoveel mogelijk resultaten met zo min mogelijk inspanning.
Tip 2: Zorg voor een goede werk-privébalans
Hoe beter de balans tussen werk en privé, des te beter je als ondernemer presteert. Zeg eens eerlijk: wanneer haal jij het beste uit jezelf? Wanneer je tot over je oren in het werk zit en door de bomen het bos niet meer ziet? Of wanneer je genoeg tijd kan maken voor ontspanning? Wanneer is de balans tussen werk en privé zoek? Het woordje ‘eigenlijk’ zegt veel. Misschien vind je vaak dat je ‘eigenlijk’ nog dingen moet doen. Bijvoorbeeld wanneer je thuis bent met de kinderen en ‘eigenlijk’ denkt aan de boekhouding die nog moet worden gedaan.
Tip 3: Durf los te laten
Meer geld verdienen door minder te doen, bereik je ook door los durven te laten. Laat je medewerkers doen waar ze goed in zijn en zit niet overal bovenop. Of schakel een expert in voor zaken die buiten je vakgebied liggen. Soms besteed je zoveel tijd aan dingen waar je maar weinig kaas van hebt gegeten. Terwijl je die tijd beter had kunnen besteden aan dingen waar jij in uitblinkt.
Tip 4: Ga slim om met je winst!
Koop die snelle computer, huur de hulp in van een expert voor het bouwen van je website en regel je boekhouding voortaan met een boekhoudprogramma. Je bespaart tijd én gaat slimmer om met je winst. Investeer en benut aftrekposten optimaal. Dan hoef je minder belasting te betalen en houd je aan het eind van het jaar meer geld over.
Tip 5: Automatiseer & profiteer
We noemden het al even; de makkelijkste manier om je kostbare tijd te besparen, is door te automatiseren. Verstuur voortaan nieuwsbrieven met een marketing automation tool, gebruik social media planners, gebruik een goed CRM-systeem en een gebruiksvriendelijk boekhoudprogramma
voor je facturatie- en declaratieproces.