27 januari 2025

Hoe weten jouw klanten je te vinden?

Op een zonnig terras in het zuiden van Spanje heb ik een afspraak met een Nederlandse ondernemer. Zij is mijn schrijfcoach. “Ondernemen in Spanje werkt op een totaal andere manier dan in Nederland” vertelt ze. Haar verhuizing van Rotterdam naar Andalusië is inmiddels anderhalf jaar geleden. Elke dag is het weer een verrassing voor haar hoe de zaken geregeld worden in Spanje. Of dat nu bij overheidsinstanties is of bij de lokale ondernemer.

Spaanse lokale ondernemers hebben vaak helemaal geen website

Ze gaat verder: “In Nederland ga je eerst Googlen om bijvoorbeeld een restaurant te zoeken waar je wil eten. Online reserveren is de normaalste zaak van de wereld. Of je maakt online een afspraak bij de kapper. Dat is hier allemaal zo anders. Ik kwam er zoetjes aan achter dat lokale ondernemers hier helemaal geen website hebben. Je loopt gewoon naar binnen - bij een nagelstylist, kapper, of schoonheidsspecialist - en je wordt meteen geholpen. Ook bij de yoga- of sportschool klop je gewoon persoonlijk aan. Ze vertellen wanneer en hoe laat de lessen zijn en je betaalt contant. Toen ik vroeg waarom ze geen website hebben, keken ze mij verwonderd aan: waarvoor heb je die nodig?”

Het leven speelt zich veelal af op straat.

Ik ben supernieuwsgierig hoe dat werkt. ‘Hoe komen ze dan aan hun klanten?” vraag ik haar.  Geen website hebben in deze tijd van technologie, AI en online meetings lijkt mij onvoorstelbaar. En daar zit het verschil. Mensen komen elkaar tegen op straat. Ze nemen de tijd voor een praatje of treffen elkaar tijdens het eten op het terras. Iedereen kent elkaar, dus ‘reclame’ gaat mond tot mond. Het sociale leven zit zo anders in elkaar. “Zelfs wanneer iemand in het ziekenhuis belandt, of is overleden gaat het nieuws telefonisch en niet via Whatsapp” vertelt mijn coach.

Netwerken op een afgesproken tijdstip

Netwerken in ons land is ook zeker een hele belangrijke bron van het krijgen van klanten. Je meldt je aan bij de clubs waarbij jij je thuis voelt. Hier kom je andere ondernemers tegen op een afgesproken tijdstip. Of je ontmoet elkaar op de voetbal of carnavalsvereniging. Maar stel dat je nog niet zover bent. Omdat je een startend ondernemer bent en nog maar weinig ander ondernemers kent. Misschien omdat je moeite hebt met sociale clubs. Je weet nog niet hoe dat werkt en het voelt dat je dan een drempel over moet. Want spontaan op straat elkaar aanspreken over iets zakelijks is in Nederland nauwelijks denkbaar. Het is vaak te koud, we zijn te gehaast en het voelt ‘not done’.

Hoe weten jouw klanten jou te vinden?

Tijdens een avond van mijn vaste netwerkclub spreek ik Marit. Zij is een jonge startend onderneemster. Een beetje bedeesd zit ze daar. Het is nieuw voor haar. Ze belt me een paar dagen na deze avond en vraagt om een afspraak. Ze wil graag weten wat belangrijk is bij het opstarten van haar bedrijf. Marit mag nog geen zichtbare marketing uitingen doen van de uitkeringsinstantie. Dat zijn de regels. Over een maand mag dat gelukkig wel. Ik vraag haar “hoe weten jouw klanten je te vinden wanneer jouw bedrijf binnenkort officieel uit de startbokken gaat?”

Klanten vinden in de wereld van Instagram en Tiktok

Ze is te vinden op Instagram vertelt ze. Marit maakt filmpjes hoe haar week eruit heeft gezien. Tussen de regels door geeft ze ook tips aan haar toekomstige klanten. En inderdaad, ik zie haar dagelijks voorbij komen op social media. Zelfverzekerd en kundig. De regels een beetje omzeilend. Haar website mag nog niet in de lucht, maar achter de schermen wordt er druk aan gewerkt. Alles is gericht op de start van het bedrijf. Marit is opgegroeid met social media. Ze heeft er alle vertrouwen in dat haar klanten haar weten te via Instagram en Tiktok.

Ze moet er niet aan denken om mensen zomaar aan te spreken

Marit vertelt me dat ze introvert is en niet graag in het middelpunt staat. Ze werkt het liefst individueel met klanten. Ze moet er niet aan denken om mensen zomaar aan te spreken. Zelfs netwerken tijdens een bijeenkomst vindt ze lastig. Voor haar is techniek en social media heel vanzelfsprekend en een geweldige uitkomst. Filmpjes kunnen opnieuw gemaakt worden wanneer ze niet tevreden is. Korte stukjes informatie stuurt ze met een druk op de knop naar haar potentiële klanten. Dit werkt voor haar als een ideale manier om klanten te bereiken.

Beste van twee werelden

Welke aanpak is nu beter? Ik ben ervan overtuigd dat de combinatie van echt contact én online zichtbaarheid het beste geeft van twee werelden. Verdiep je in de digitale wereld. Ook als je gewend bent om je klanten via je netwerk te vinden. Steek energie in je netwerk. Ook wanneer je jouw klanten meestal via social media krijgt. Op die manier leren potentiële klanten jou op verschillende manieren kennen. Wedden dat het je nieuwe klanten oplevert?

Anita Udink
Zij & Cijfers

https://www.zij-en-cijfers.nl/

 

Anita Udink
Geschreven door Anita Udink

Kom erachter hoe Rompslomp werkt door het
vrijblijvend gratis uit te proberen.