Boekhouden Wet- en Regelgeving
18 september 2018

Sloddervossen opgelet: checklist voor makkelijker en leuker boekhouden

Ben jij als zzp’er een sloddervos of is je boekhouding altijd op orde? Vind jij boekhouden saai en lastig? Met deze checklist wordt het echt een stuk leuker en makkelijker. Het bijhouden van je administratie is namelijk essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Voorkom dat de boekhouding je onnodig veel tijd én geld kost.

✅ Uitstellen is overzicht in boekhouding kwijt

Gooi je het liefst al je facturen, bonnetjes en rekeningen in een schoenendoos? Stel je het bijhouden van je administratie het liefst zo lang mogelijk uit? Dan raak je snel het overzicht op de kosten kwijt. Als je weet hoeveel je verdient en wat de uitgaven zijn, kun je daarop anticiperen in je bedrijfsvoering. Welke kosten zijn onvermijdelijk en op welke kun je bezuinigen? Door inzicht in de kosten, zie je ook welke werkzaamheden het meeste geld opleveren en welke klussen je beter kunt afstoten.

✅ Te laat factureren zorgt voor financiële onrust

O, ja de facturen moeten nog de deur uit… Maar hoeveel uur had je ook alweer waaraan besteed voor welke opdrachtgever? Geen tijd, is echt geen excuus. Maak maandelijks ruimte in je agenda en stuur die facturen! Als je maandelijks factureert, weet je zeker dat er voldoende geld op je rekening staat en kom je zakelijk en privé niet in de problemen. Wacht je te lang met het schrijven van rekeningen, dan heb je bovendien grote kans dat je werkzaamheden vergeet te factureren en heb je dus voor niets gewerkt. Bovendien hanteren sommige bedrijven waar jij voor werkt ook nog eens lange betaaltermijnen.

✅ Chaos in boekhouding is ergernis en kost tijd

Waarom krijg ik een aanmaning? Heb ik die rekening nu wel of niet betaald? Van welke klanten heb ik nog geld te goed? Je zult niet de eerste zijn wiens vrije avond ongemerkt voorbijgaat aan het doorspitten van een grote stapel papier. Als je je facturen, bonnetjes en betalingen regelmatig inboekt, voorkom je chaos in je administratie. Bovendien houd je tijd over voor de leuke kanten van je bedrijf. En… het scheelt aanmaningskosten voor niet-betaalde rekeningen of, nog erger, een boete van de Belastingdienst.

✅ Administratieve puinhoop kost je geld

O jee, het btw-kwartaal loopt op zijn einde… Net in die week dat je geen tijd hebt om de btw-aangifte te doen. Je graait je spullen bij elkaar en rijdt naar de boekhouder, hij redt zich er wel mee. Natuurlijk, jouw boekhouder vindt het niet erg om jouw administratieve puinhoop tot een mooi btw-overzicht terug te brengen… Maar hij stuurt je voor het opruimen van jouw administratieve puinhoop wel een gepeperde rekening. Als je elke week een half uurtje tijd aan je boekhouding besteedt, kun je flink op boekhoudkosten besparen.

✅ Handmatig boekhouden is foutgevoelig en kost tijd

Vele zzp’ers en freelancers gebruiken een word- of Excelbestand om de boekhouding te doen. Prima, maar een foutje is snel gemaakt. Bovendien kost het je veel meer tijd om handmatig die facturen de deur uit te doen. Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan? Er zijn vele boekhoudprogramma’s op de markt. Zoals bijvoorbeeld Rompslomp waarmee je heel eenvoudig facturen kunt maken. Deze facturen worden ook gelijk in de boekhouding gezet. Het resultaat: snel en foutloos een inzichtelijke winst- en verliesrekening én balans.

✅ Achterstallige administratie is geen lening bij de bank

Wil je een flinke investering doen en heb je daarvoor een lening bij de bank nodig? Dan heb je een actuele en overzichtelijke boekhouding nodig. De bank is niet zo scheutig met het verlenen van een financiering, je cijfers moeten up-to-date zijn. Als jij je boekhouding goed op orde hebt, kweek je daarmee vertrouwen bij de financiële instelling. Een goede relatie met de bank is een pré voor een gezond bedrijf.

Geschreven door Niels Koning

Kom erachter hoe Rompslomp werkt door het
vrijblijvend gratis uit te proberen.