Hoe beheer je je cashflow in een sector met seizoensgebonden werk?
Wanneer je onderneming seizoensgebonden is, heb je niet het hele jaar door een hoog inkomen. Door in het hoogseizoen alvast een financiële buffer aan te leggen, kom je in het laagseizoen geen geld tekort. Maar hoe pak je dat slim aan? En welke financiële inzichten heb je daarvoor nodig? In dit blogartikel vind je een handig stappenplan waar je meteen mee aan de slag kunt.

Stap 1. Bepaal hoeveel geld je nodig hebt in het laagseizoen
Om je geld goed te beheren, moet je eerst weten hoeveel geld je nodig hebt in de periode dat je weinig of geen werk hebt. Dit geldt zowel voor privé als zakelijk. En het gaat daarbij niet alleen om vaste lasten, maar ook om een buffer voor incidentele en eenmalige uitgaven. Bereken dus sowieso de volgende uitgaven om te bepalen hoeveel je per maand nodig hebt:
- Huur of hypotheek: Of het nu om je woning of bedrijfsruimte gaat - de kosten lopen in het laagseizoen gewoon door.
- Zakelijke auto: Een zakelijke lease kun je niet zomaar pauzeren, ook niet in de periode dat er minder werk is. Wel kun je besparen op brandstof, want in het laagseizoen maak je minder zakelijke kilometers.
- Verzekeringen en belastingen: Je hebt weinig of geen werk in het laagseizoen, maar je verzekeringen en belastingen lopen gewoon door. Denk bijvoorbeeld aan je aansprakelijkheidsverzekering, je rechtsbijstandverzekering en je AOV en pensioen. Sommige van deze kosten betaal je maandelijks, andere per kwartaal of per jaar. Let hier goed op, want onvoorziene kosten kunnen tot geldproblemen leiden.
- Energiekosten en abonnementen: Van internet tot je smartphone-abonnement, en van zakelijke software tot gas, water en elektriciteit. Deze lasten komen elke maand terug en dat gaat al gauw om honderden euro’s.
- Leningen en aflossingen: Heb je leningen of financieringen lopen? Houd dan rekening met vaste aflossingen en rente.
- Overige kosten: Denk aan je marketingbudget, het uurtarief van je boekhouder, maar ook aan onderhoudswerkzaamheden en incidentele uitgaven. Een reparatie aan je auto bijvoorbeeld, of een nieuwe wasmachine. Kijk daarnaast ook naar wat je nodig hebt voor boodschappen en uitjes.
Door een overzicht te maken van je onkosten per maand, weet je precies hoeveel geld je in het hoogseizoen opzij moet zetten om niets tekort te komen in het laagseizoen.
Stap 2. Breng in kaart wat je in het hoogseizoen moet verdienen
Nu je weet hoeveel geld je per maand nodig hebt, kun je vrij eenvoudig bepalen welke omzet hierbij hoort. Dat gaat waarschijnlijk om een stevige omzet, want het geld dat je in het hoogseizoen verdient, moet je voor een deel apart zetten voor de maanden waarin je minder werk hebt. Je werkt dus voor een dubbele periode.
Houd er rekening mee dat lang niet elke cent van je omzet winst is. Je betaalt ook nog belastingen, inkoopkosten en andere zakelijke lasten. En minstens zo belangrijk om rekening mee te houden: je financiële lasten liggen in het hoogseizoen vaak hoger dan in het laagseizoen. Je bent immers drukker met je onderneming, waardoor je daar ook meer geld in investeert.
Stap 3. Bekijk in hoeverre dat aansluit bij wat je op dit moment verdient
Je weet nu hoeveel winst je in het hoogseizoen moet maken om ook in het laagseizoen comfortabel te kunnen leven. De vraag is nu in hoeverre dit aansluit bij wat je in werkelijkheid verdient. Komt je berekening al redelijk overeen met de praktijk? Of heb je een hogere omzet nodig? In dat laatste geval kun je een aantal dingen doen om je omzet op te krikken:
1. Kijk waar je geld kunt besparen (maar wees hier wel voorzichtig mee)
Hoe minder kosten je maakt, hoe meer geld je overhoudt. Kijk dus goed in je boekhouding waar je geld op dit moment naartoe gaat en waar je op kunt besparen. Misschien is dat dure softwareabonnement toch niet helemaal nodig? En wie weet is een bedrijfspand buiten de stad wel een stuk goedkoper. Andere zaken waar je mogelijk geld op kunt besparen:
- Zoek naar leveranciers die een betere marge bieden
- Koop minder voorraad in
- Automatiseer terugkerende en repetitieve taken (je kunt ChatGPT bijvoorbeeld je offertes laten maken)
- Richt je op producten of diensten met een hogere winstmarge
- Koop boodschappen vooral in de bonus (of kies voor B-merken)
- Neem wat vaker de fiets, zodat je minder kwijt bent aan brandstof
- Kies eens voor een Airbnb in plaats van een hotel - dit scheelt al gauw honderden euro’s per vakantie
Wees wel voorzichtig als het om besparen gaat; sommige seizoensondernemers leven zo zuinig in het laagseizoen dat ze amper geld overhouden om te genieten. Dat is niet de bedoeling, want op een houtje bijten, is voor niemand goed.
2. Overweeg een tariefverhoging of een hogere productprijs
Door inflatie en stijgende kosten, is ondernemen een stuk duurder geworden. Toch durven veel ondernemers hun prijzen niet te verhogen. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat ze hun bestaande klanten verliezen en dat het moeilijker wordt om nieuwe klanten aan te trekken. Door die angst houden ze aan het einde van de streep minder geld over dan voorheen.
Ben jij ook zo’n ondernemer die het spannend vindt om de tarieven op te schalen? Lees dan ons blogartikel over hoe je je prijzen verhoogt als zzp’er. Het is minder eng dan je denkt - echt waar.
3. Denk na over aanvullende inkomsten in het laagseizoen
Heb je in het laagseizoen weinig te doen? Dan is dat een mooie kans om nieuwe commerciële kansen te verkennen. Zo word je minder afhankelijk van je inkomsten in het hoogseizoen en kan je omzet per jaar flink stijgen. Hieronder vind je alvast enkele ideeën:- Heb je een oliebollenkraam waarmee je alleen in de herfst en winter geld verdient? Overweeg dan om voor de lente en zomer andere lekkernijen te verkopen, zoals stroopwafels of poffertjes.
- Ben je hovenier en vooral werkzaam in de lente en zomer? Bied dan in de winter andere diensten aan, zoals kerstboomverkoop of het verzorgen van kantoorplanten. Een andere mogelijkheid is om parttime bij een tuincentrum te gaan werken. Dat levert je een mooi extra zakcentje op, en je kennis komt ongetwijfeld van pas.
- Ben je trouwfotograaf en heb je buiten het hoogseizoen weinig opdrachten? Breid je business dan uit met portret- en bedrijfsfotografie.
Stap 4. Maak een spaarplan, zodat je een buffer kunt opbouwen
Het grootste risico bij seizoenswerk is dat je geld tekortkomt in rustige maanden. Daarom is het maken van een geautomatiseerd spaarplan onmisbaar. Nu je weet hoeveel geld je moet verdienen om het jaar door te komen, is dit een eenvoudige stap:- Bepaal hoeveel geld je per maand apart moet zetten voor het laagseizoen.
- Maak dit geld via automatische incasso over naar een aparte spaarpot op je bankrekening.
- Keer jezelf in het laagseizoen via automatische incasso een vast bedrag per maand uit dat vanaf die spaarpot op je betaalrekening wordt gezet.
- Neem tussendoor niet onnodig geld op - zo voorkom je geldproblemen.
Excel vs. boekhoudsoftware: wat past bij jou voor het beheren van je cashflow?
Om je cashflow te beheren, heb je grip nodig op je cijfers. Je moet weten hoeveel geld er binnenkomt, wat je onkosten zijn en wat je overhoudt na aftrek van je vaste lasten. Je boekhouding moet dus goed op orde zijn.
De meeste ondernemers gebruiken een boekhoudpakket om hun administratie te beheren. Maar bij zzp’ers zie je vaak dat ze nog ‘ouderwets’ Excel gebruiken. Benieuwd welke optie het beste past bij jouw seizoensgebonden bedrijf? Bekijk dan de voor- en nadelen hieronder.
Voordelen van Excel
- Het is gratis (tenzij je een Microsoft Office 365-abonnement wilt).
- Je bepaalt zelf hoe je administratie is ingedeeld en hoe dit eruitziet.
- Je hebt er geen internetverbinding voor nodig.
- Je kunt veel handelingen automatiseren (waaronder berekeningen).
- Je kunt gemakkelijk een kopietje maken voor je boekhouder of voor de Belastingdienst.
Nadelen van Excel
- Je moet alle gegevens handmatig invoeren, wat veel tijd kost en foutgevoelig is.
- Je kunt het niet automatisch koppelen aan je bank.
- Je moet handmatig je btw-aangifte doen (terwijl dit bij veel boekhoudpakketten geautomatiseerd is).
- Je krijgt geen automatische meldingen bij bijvoorbeeld achterstallige betalingen.
- Je moet zelf back-ups maken om gegevensverlies te voorkomen.
- Je cijfers zijn minder goed beveiligd dan in een boekhoudpakket.
- Je moet grafieken en overzichten handmatig bijwerken en updaten.
- Je kunt geen facturen en andere bestanden inladen en opslaan.
Voordelen van een boekhoudpakket
- Je kunt automatisch koppelen met je bank en andere systemen, waardoor je cijfers altijd up-to-date zijn.
- Veel gegevens worden automatisch verwerkt, waardoor je tijd bespaart en fouten voorkomt.
- Je gegevens zijn goed beveiligd en er worden automatische back-ups gemaakt.
- Je doet (bij de meeste boekhoudpakketten) met één klik op de knop je btw-aangifte.
- Je kunt facturen, offertes en andere documenten inladen en aan de juiste transacties en projecten koppelen.
- Je hebt geen kennis nodig van formules en berekeningen, zoals bij Excel wel vaak het geval is.
Nadelen van een boekhoudpakket
- Je bent elke maand geld kwijt aan je softwareabonnement.
- Je hebt (voor de meeste pakketten) een internetverbinding nodig.
- Het kost tijd om de software te leren gebruiken.
- Je bent gebonden aan de functies die de software biedt.
- Als de software een storing heeft, kun jij niet bij je cijfers.
- Je kunt niet zelf kiezen hoe je je administratie indeelt of hoe het eruitziet.
Benieuwd of een boekhoudpakket bij je past? Probeer Rompslomp 30 dagen gratis uit
De boekhoudsoftware van Rompslomp is speciaal ontwikkeld voor zzp’ers die hun geld zonder gedoe willen beheren. Het bevat geen ingewikkelde boekhoudtermen en je kiest helemaal zelf welke functies je wel en niet wilt gebruiken. Volop vrijheid dus. Benieuwd of Rompslomp geschikt is voor jouw bedrijf? Probeer het nu 30 dagen gratis uit.

Misschien vind je dit ook interessant ...
De problemen van het niet goed bijhouden van je administratie
Ineens was daar de Belastingdienst Natuurlijk, iedereen moet belasting betalen. Maar als je opdrachtgever een factuur betaalt, kan de verleiding groot zijn om dit geld direct weer uit te geven. Je rekent je rijk tot het kwartaal erop zit en je ...
Dé jaarafsluiting van je boekhouding checklist
Goed voorbereid je boekjaar afsluiten! Om je boekjaar goed voorbereid af te sluiten, hebben we een checklist voor je! Allemaal zaken die handig zijn om te controleren of op orde te maken zodat je boekhouding klaar is voor de jaarafsluiting. Wat is ...