Debiteurenbeheer voor zzp'ers: snel je geld krijgen zonder gedoe
Veel zzp'ers beginnen hun bedrijf vanuit een passie of expertise, niet uit liefde voor de administratie. De grootste frustratie is dan ook wanneer je goed werk hebt geleverd, maar niet betaald krijgt. Gelukkig is er een manier om dit te voorkomen. In de Rompslomp podcast met Niels Olthuis en Edin Cehajic van Ultimo Incasso, wordt uitgelegd hoe je als ondernemer grip krijgt op je cashflow, van het maken van duidelijke afspraken tot effectieve opvolging.

Voorkomen is beter dan genezen: de basis van debiteurenbeheer
Debiteurenbeheer start niet bij het versturen van de factuur, maar veel eerder. De basis is het maken van heldere afspraken. Zorg ervoor dat je precies weet met wie je zakendoet en maak concrete afspraken over:
-
Wat je levert.
-
Wat de kosten zijn.
-
Wanneer en waar je levert.
-
Wat de exacte betaalafspraken zijn.
Een voorbeeld uit de praktijk leert dat onduidelijke communicatie je duur kan komen te staan. Een ondernemer dacht dat zijn prijs per stuk was, terwijl de klant dacht dat het om de totaalprijs ging. Deze miscommunicatie leidde tot een juridisch geschil dat tot bij de rechter moest worden uitgevochten. Voorkom dit door je afspraken helder op te stellen en ze vast te leggen in je algemene voorwaarden.
De opvolging: waarom de meeste zzp'ers bang zijn
Negen van de tien keer gaat het goed met facturen. Maar als een factuur onbetaald blijft, is de opvolging cruciaal. Veel zzp'ers laten de factuur te lang openstaan, vaak uit angst om de klantrelatie te schaden. Dit is onterecht, want als je klant tevreden is, zal hij je juist vaker willen inhuren. Het is dan vanzelfsprekend dat je een openstaande factuur bespreekt.
De meest effectieve methode voor een betalingsherinnering is persoonlijk contact, zoals een telefoongesprek. Daarnaast is het slim om een paar dagen voor de vervaldatum een vriendelijke herinnering te sturen, bijvoorbeeld met een iDEAL-link. Hiermee help je de klant en houd je de relatie positief.
Kan niet of wil niet betalen
Het is belangrijk om te achterhalen waarom je klant niet betaalt.
Kan de klant niet betalen? Ga in gesprek en vraag door. Maak een concrete betalingsregeling voor een korte periode (twee à drie maanden) en blijf in contact om de voortgang te bewaken.
Wil de klant niet betalen? Als je zeker weet dat je hebt geleverd volgens afspraak en de klant toch niet betaalt, moet je direct stoppen met je werkzaamheden. Schakel zo snel mogelijk een externe partner in, zoals een incassobureau. Een gecertificeerd incassobureau zal eerst een minnelijke oplossing proberen te vinden. Dit is vaak voordeliger dan je denkt, omdat in veel gevallen de kosten voor de wanbetaler zijn.
De gouden tip is om de afspraken die je zelf bent nagekomen ook van de andere partij te verwachten. Zorg dat je heldere afspraken hebt, leef ze na, en verwacht hetzelfde van je klant
Meer te weten komen op debiteuren?
Zelf gratis en vrijblijvend Rompslomp uitproberen?
Bij Rompslomp begrijpen we de uitdagingen van zelfstandig ondernemers. Daarom bieden we een gratis en vrijblijvend proefabonnement aan. Zo ontdek je zonder risico of onze boekhoudsoftware aansluit bij jouw behoeften. In dit artikel lees je meer over het proefabonnement.
Bekijk alle podcastafleveringen
Misschien vind je dit ook interessant ...
Meer grip, minder gedoe: zo helpt data je als zzp’er echt vooruit
Waarom zou je zzp'er met data aan de slag gaan? Veel ondernemers zien data als iets ingewikkelds of een ‘extraatje’. Maar data is geen doel op zich – het is een middel om betere keuzes te maken. Denk aan: Inzicht in je kosten: Loopt je saldo op je ...
Hoe bouw ik als zzp’er een goed pensioen op?
Het zelf opbouwen van pensioen is dus belangrijk. Nu heb je waarschijnlijk heel veel (dagelijkse) verplichtingen. En heeft iets dat zo ingewikkeld lijkt als pensioenopbouw misschien niet je hoogste prioriteit. Bij Rompslomp helpen we dagelijks ...