Gastblogs
29 maart 2024

Als je haar maar goed zit! - Het nut van doelgroepbepaling

“Met zulk fantastisch haar is het makkelijk binnenkomen.”
Deze opmerking krijg ik redelijk vaak te horen. En dan leg ik uit dat ook ik daar best veel voor moet doen. Zo rijd ik namelijk elk kwartaal een uur heen en een uur terug naar de kapper. En zit ik tegenwoordig minimaal 3 uur in de stoel. Kan dat niet dichterbij? Vast wel. Maar als je ergens zit waar je goed zit, dan verkas je niet zo snel.

Foto: Anne Struik (Anne fotografie)

Mijn haar zat namelijk niet altijd zo

Als klein meisje had ik kort krullend haar. Volwassenen dachten vaak dat ik een jongetje was. Want wat kon je met mijn haar: helemaal niks. Tot ik al die pesterijen op de middelbare school zat was en mijn haar liet groeien. En dat groeide alle kanten uit, maar niet de kant waarop ik wilde dat het naartoe zou gaan.

Jaren duurde het voordat het een bepaalde vorm had aangenomen. Ik heb in die jaren heel veel kappers versleten. Want ze begrepen mij niet. De standaard eerste vraag was: “Hoe had je het gehad willen hebben?” En ik zei dan altijd: “Doe maar tot op mijn schouders.”

En dan kwam ik thuis en dan was het haar net geknipt tot onder mijn oren. Want iedereen met krullen weet: als je het nat knipt tot op de schouders dan krult het daarna op tot onder de oren.

Naar de kapper gaan was geen relaxmomentje, zoals ik de meeste mensen hoorde zeggen, maar een ware martelgang. Menigmaal stonden de tranen me in de ogen. Zo moeilijk was het toch niet om een krullend kapsel te knippen?

En toen werd alles anders

Tot ik in 2019 Simone Levie (Ja, wie kent haar niet!) voorbij zie komen op Instagram. Ze reed die dag helemaal naar het noorden van het land om naar een krullenkapper te gaan. Een krullenkapper. Ik had er nog nooit van gehoord en ik ben dan inmiddels 37 jaar. Er zijn dus speciale kappers voor mensen met haar zoals ik?

Ja, ik had natuurlijk wel van de afro kapper gehoord. Maar ik heb geen afro kapsel. Ik blijk uiteindelijk een West-Europese krul te hebben. Er ging ineens een wereld voor mij open. En ik ben gelijk gaan googelen. Zou er ook een krullenkapper bestaan bij mij in de buurt?

En zowaar. Er bestond er één in Arnhem. Ik maakte direct een afspraak. Wow, er ging een wereld voor mij open! Deze kappers begrepen mijn probleem. Want iedereen die in die kapsalon komt, komt met hetzelfde verhaal. Ze knippen de haren altijd te kort bij andere kappers. En ik leerde dat dit komt door de techniek van het knippen.

Voor het eerst in 37 jaar ging ik de deur uit met een goed zittend kapsel. En het zat zoals het nog nooit had gezeten. Waar ik voorheen liever die krullen wegstopte, kon ik ze nu eindelijk met trots gaan dragen.

Ik rijd inmiddels al 5 jaar ieder kwartaal een uur heen en een uur terug naar de kapper. Ik zit 3 uur in de stoel en ik ben ruim een halve dag kwijt om mijn haar weer om te toveren van niets naar fantastisch haar. Ik ben inmiddels verhuisd, maar ik heb deze tijd ervoor over. Ook al past het niet echt meer in mijn agenda. Omdat ik niet meer durf te switchen. Als iets goed is, dan blijf je plakken.

Goed relatiebeheer is het vliegwiel van jouw bedrijf

Deze kapper hoeft niet zo heel veel te doen aan relatiebeheer. Door een heel goed onderscheidend product te leveren (namelijk krullen knippen) en een excellente service (een hoofdmassage waar je U tegen zegt en een heel goed advies), komen de klanten automatisch weer terug. Van heinde en ver. En deze klanten vertellen het door aan andere mensen met krullen. Ze zijn fan. Dit bedrijf hoeft niets aan marketing te doen. Ik vertel bewust niet de naam van de kapper, want dat kan hun agenda niet aan.

Waar maken zij echt het onderscheid in? Door voor een hele bewuste doelgroep te kiezen. En eentje die ondervertegenwoordigd is in Nederland: mensen met krullen. Daar hebben ze een speciale techniek voor ontwikkeld, dat nog het meeste lijkt op het scheren van schapen.

En tegenwoordig ben je er ook alleen nog maar welkom als je krullen hebt. Ze hebben een hele duidelijke keuze gemaakt in de positionering van hun bedrijf. En dat betekende ook afscheid nemen van klanten.

Je kunt niet iedereen helpen

Als je er voor iedereen wil zijn, dan ben je er voor niemand. Je kunt niet iedereen helpen. Dat past niet in je agenda. En door deze boodschap uit te stralen, weet een klant niet waarom hij bij jou moet zijn. Maak daarom een hele duidelijke keuze in wie je wil helpen.

Deze kapper was nooit zo succesvol geweest als ze iedereen waren blijven knippen.  Wees de krullenkapper in jouw branche!

Janine van Vliet
Koken met Cijfers

www.kokenmetcijfers.nl

Janine van Vliet
Geschreven door Janine van Vliet

Kom erachter hoe Rompslomp werkt door het
vrijblijvend gratis uit te proberen.