Wat zijn de voor- en nadelen van een elektrische bedrijfsbus?
Steeds meer ondernemers kiezen voor een elektrische bedrijfsbus. Overweeg jij ook om elektrisch te gaan rijden? Of twijfel je tussen een elektrische bestelauto of eentje op diesel of benzine? In dit blogartikel lees je meer over de voordelen en nadelen van elektrisch rijden als ondernemer.

De voordelen van een elektrische bedrijfsbus
Dit jaar steeg het aantal elektrische bestelwagens met 51.1% ten opzichte van 2024. Voor zakelijke auto’s geldt zelfs dat 90% van alle nieuw verkochte exemplaren elektrisch is. Dat komt omdat elektrisch rijden veel voordelen heeft voor ondernemers:
1. Je draagt bij aan een schoner milieu
Uit cijfers van het CBS blijkt dat 57.8% van de uitstoot in Nederland van personenauto's komt. Door elektrisch te rijden, help je dat cijfer terug te dringen. Een elektrische bedrijfsbus rijdt namelijk op stroom en stoot dus geen CO₂ uit. Je draagt daardoor bij aan een schonere wereld en bent maatschappelijk verantwoord bezig.
2. Lagere brandstofkosten (al geldt dit niet altijd)
Of elektrisch laden goedkoper is dan tanken met benzine of diesel, hangt af van waar je de auto oplaadt. Thuisladen of laden bij je bedrijfspand is bijvoorbeeld voordeliger dan tanken - zeker als je zonnepanelen hebt waarmee je de laadstroom opwekt.
Maar bij elektrisch laden op een openbare laadplek, zoals langs de snelweg, lopen de kosten snel op. Diesel is dan vaak een stuk goedkoper. Voor snelladen en ultrasnel laden geldt dit nog meer, want dat zijn niet alleen de snelste maar ook de duurste opties.
Of elektrisch laden goedkoper is dan normale brandstof, hangt ook af van de brandstofprijzen. Die zijn de afgelopen jaren niet erg stabiel, waardoor het lastig te voorspellen is wat brandstof volgend jaar of het jaar erna gaat kosten.
De vuistregel is dus heel simpel: laad je thuis of bij je bedrijfspand en heb je zonnepanelen waarmee je stroom opwekt? Dan is elektrisch laden vrijwel altijd voordeliger.
Wat als je bedrijf geen eigen laadpaal heeft?
Heb je op dit moment geen oplaadpunt voor je elektrische voertuig? Dan kun je gebruikmaken van de SPRILA-regeling. Dit is een ondernemerssubsidie die een deel van de kosten voor de aanschaf en installatie van een laadpunt vergoedt. Wil je daar meer over weten? Kijk op de website van RVO voor de voorwaarden.
3. Minder onderhoudskosten
Een elektrische motor heeft minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. Daardoor slijten onderdelen minder snel en zijn er ook minder reparaties nodig. Bij een elektrische bedrijfsbus hoef je bijvoorbeeld geen olie te verversen. En je loopt nooit tegen problemen aan met onderdelen zoals de versnellingsbak of de uitlaat, want dat heeft een elektrische auto niet.Ook de remmen gaan een stuk langer mee, omdat een elektrische auto tijdens het remmen energie terugwint en daardoor minder hard op de remschijven werkt. Al met al hoef je dus minder vaak naar de garage en bespaar je flink wat geld op onderhoudskosten.
4. Vrije toegang tot milieuzones in de binnenstad
Rijd je veel in de binnenstad, bijvoorbeeld omdat je pakketbezorger of loodgieter bent? Dan krijg je steeds vaker te maken met milieuzones. In deze zones gelden regels om de lucht schoner te maken. Die bevinden zich vooral in grote steden. In 2025 zijn er al 14 gemeenten met een milieuzone, en dat aantal neemt in de toekomst waarschijnlijk toe.
In Nederland richten milieuzones zich op dit moment alleen op vervuilende dieselvoertuigen. Oudere diesels die te veel uitstoten, mogen daardoor sommige stadsdelen niet in of hebben een speciale ontheffing nodig.
Benzineauto’s en hybride of elektrische auto’s mogen wel zonder beperkingen de milieuzones in. Je loopt daardoor niet tegen beperkingen of extra kosten aan als je een elektrische bedrijfsbus hebt. En je kunt daardoor vaker ‘ja’ zeggen tegen opdrachten in de binnenstad.
5. Lagere bijtelling
Maak je per jaar meer dan 500 privékilometers met je zakelijke auto? Dan krijg je te maken met bijtelling. Bijtelling is een belasting die je betaalt over het extra voordeel van het privégebruik van een auto van de zaak.
De bijtelling voor benzine- en dieselauto’s is in 2025 vastgesteld op 22%. Voor elektrische bedrijfsbussen ligt dit echter een stuk lager. Over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde betaal je slechts 17%. (Om het geheugen op te frissen: de cataloguswaarde is de nieuwprijs van een voertuig inclusief btw en alle extra’s, zoals opties en accessoires.)
Is je elektrische bedrijfsauto duurder dan 30.000 euro? Dan betaal je over het bedrag boven deze waarde de standaard bijtelling van 22 procent. Dus ligt de cataloguswaarde van je auto op 38.000 euro? Dan betaal je 17% bijtelling over de eerste 30.000 euro en 22% bijtelling over de resterende 8.000 euro.
6. Lagere aanschafbelasting (BPM)
Tot en met 2024 betaalde je geen aanschafbelasting (BPM) als je een elektrische auto of bedrijfsbus kocht. Hierdoor waren de aanschafkosten aanzienlijk lager. In 2025 veranderde de wetgeving en sindsdien betaal je voor een elektrisch motorrijtuig het minimumtarief van 667 euro. Minder goedkoop dan eerst dus, maar dankzij deze voordelige regeling bespaar je nog steeds flink op de aanschaf.
Goed om te weten: BPM is de afkorting van ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen’. Hoeveel BPM je precies betaalt, hangt af van de CO₂-uitstoot van de auto en de cataloguswaarde. Hoe meer een auto uitstoot en hoe duurder die is, hoe hoger de BPM. Benieuwd hoeveel BPM je betaalt als je een benzineauto of diesel koopt? Gebruik dan de handige rekentool van ANWB.
7. Minder motorrijtuigenbelasting (al wordt dit voordeel elk jaar minder)
In 2025 krijg je als elektrisch rijdende ondernemer 75% korting op de motorrijtuigenbelasting, ook wel de wegenbelasting genoemd. Dat is een flinke besparing, al wordt die komende jaren wel steeds lager. De verwachting is dat ondernemers die elektrisch rijden vanaf 2030 het volle tarief betalen. In de tabel hieronder zie je hoe de korting per jaar minder wordt:
Jaartal | Korting op motorrijtuigenbelasting (zakelijk elektrisch rijden) |
2025 | 75% korting |
2026-2028 | 30% korting |
2029 | 25% korting |
2030 | Geen korting |
Hoe hoog de motorrijtuigenbelasting precies is, hangt af van het gewicht van je voertuig, in welke provincie je bedrijf staat ingeschreven en hoe milieuvervuilend je voertuig is. Benzinevoertuigen betalen vaak iets minder belasting dan dieselbusjes. Dat komt doordat diesel een hogere uitstoot heeft.
De nadelen van een elektrische bedrijfsbus
Je weet nu wat de voordelen zijn van een elektrische bedrijfsbus. Toch zijn er ook nadelen die je moet meebewegen in je keuze. Hieronder vind je daar een overzicht van.
1. Hogere aanschafprijs dan een diesel- of benzinebus (maar niet altijd)
De aankoopprijs van een elektrische bus ligt vaak hoger dan van een bus die op benzine of diesel rijdt. Zeker als je bedrijfsbussen van gelijke kwaliteit met elkaar vergelijkt. Daar staat wel tegenover dat de onderhoudskosten voor een elektrische auto lager zijn en dat je ook nog eens belastingvoordelen hebt. Je verdient het prijsverschil hierdoor vaak terug.
Onthoud mee dat een elektrisch voertuig niet in alle gevallen duurder is. Een elektrische bedrijfsbus van Renault kan bijvoorbeeld goedkoper zijn dan luxe benzinebus van Mercedes-Benz. Staar je daarom niet blind op de prijs, maar kijk vooral naar de kwaliteit en ruimte die je nodig hebt en bereken wat je financieel kunt dragen.
Heb je een beperkt bedrag te besteden, bijvoorbeeld omdat je net gestart bent met ondernemen? Dan is het misschien slimmer om een tweedehands diesel- of benzinebus te kopen. Dit scheelt enorm in de aanschaf, waardoor je niet meteen een lening hoeft aan te vragen of een financial lease-contract hoeft af te sluiten.
2. Beperkte actieradius (en dus vaak minder kilometers per volle accu dan per volle tank)
Een elektrisch voertuig heeft vaak een kortere actieradius dan een benzine- of dieselauto. Dat wil zeggen dat je op een volle accu minder ver kunt rijden dan op een volle tank. Dit geldt vooral in vergelijking met dieselvoertuigen, want daarmee rijd je een stuk verder op één tank - vaak meer dan dubbel zo ver.
Rijd je elektrisch, dan moet je de auto tijdens lange ritten dus eerder opladen. Dit kan invloed hebben op je reistijd en je route. Bekijk hieronder een algemene vergelijking tussen elektrische busjes en diesel- en benzinebusjes:
Type brandstof voor bedrijfsbus | Aantal kilometers op volle accu/tank |
Elektrisch | 200-300 |
Benzine | 400-600 |
Diesel | 600-800 |
Het goede nieuws is dat de actieradius van nieuwe elektrische busjes steeds groter wordt. Daar staat wel tegenover dat deze nieuwe modellen een stuk prijziger zijn dan een tweedehands bedrijfsbus.
3. Elektrisch laden kost meer tijd dan tanken
Het opladen van een elektrische bus duurt langer dan het voltanken van een bus met benzine of diesel. Je moet dus iets beter op je planning letten als je onderweg bent - of zorgen dat je de auto een dag van tevoren oplaadt, zodat je dat onderweg niet meer hoeft te doen.
Er zijn drie manieren van opladen. Hieronder zie je welke manieren dat zijn en hoeveel tijd dit in beslag neemt:
- Normaal laden tot 100% duurt zo’n 6 tot 12 uur
- Snel laden tot 80% duurt zo’n 1 tot 2 uur
- Ultrasnel laden tot 80% duurt zo’n 20 tot 40 minuten
Let op: de reden dat hierboven het percentage 80% wordt genoemd, is omdat het laden van de laatste 20% een stuk langer in beslag neemt. Dat komt omdat de laadsnelheid boven de 80% automatisch wordt vertraagd om de levensduur van de accu te beschermen en oververhitting te voorkomen. Bij snel en ultrasnel laden is dit harder nodig dan bij normaal laden, omdat de accu bij hoge snelheden zwaarder wordt belast en daardoor erg heet kan worden.
4. Er zijn niet overal laadpalen (maar door goed te plannen los je dit op)
Het aantal laadpalen in Nederland neemt in rap tempo toe. In 2024 waren het er al 674.000. Daar vallen ook privélaadpunten onder. De komende jaren komen er nog veel meer laadpunten bij.
Toch zijn laadpalen niet overal eenvoudig beschikbaar - zeker niet in dorpen en buitengebieden. Ook hier geldt dus dat je van tevoren goed moet plannen na hoeveel kilometer je je bus moet opladen en of er op jouw route geschikte laadpunten zijn. Dit voorkomt stress of vertraging tijdens lange zakelijke ritten.
Wil je gedoe voorkomen? Zorg dan dat je bus altijd is volgeladen voor je vertrekt. Je weet dan zeker dat je zonder zorgen honderden kilometers kunt rijden.
Meer weten over de kosten van een bedrijfsbus?
Je weet nu wat de voor- en nadelen zijn van een elektrisch voertuig ten opzichte van een diesel- of benzinevoertuig. Maar wat zijn de totale kosten waar je rekening mee moet houden? Naast de aanschafprijs heb je namelijk ook onderhoudskosten, verplichte verzekeringen, afschrijving, apk en belastingen. In ons blogartikel over de werkelijke kosten van een bestelbus lees je het complete antwoord.
Misschien vind je dit ook interessant ...
Bijtelling: hoe werkt dat nou precies?
Bijtelling is een bedrag dat bij je inkomen wordt opgeteld en waarover je belasting moet betalen. Als zzp’er verreken je de bijtelling met de autokosten van je onderneming. Of beter gezegd: door de privé bijtelling gaan je zakelijke autokosten ...
Auto zakelijk of privé: maak de beste keuze
Wat is volgens Amanda belangrijk als een zzp’er een keuze moet maken tussen een auto zakelijk of privé rijden? “Allereerst: De regels van de belasting voor een auto van de zaak zijn lastig en talloos! Er is wel één grondregel: Rijd je de auto vooral ...