4 oktober 2024

Hoe geef ik korting aan klanten?

Veel winkelketens hebben elke week wel een nieuwe korting. Logisch, want lage prijzen trekken klanten aan (vooral als ze op een felgekleurd bord worden tentoongesteld). Jammer genoeg zijn veel zzp'ers iets krapper bij de kas. En tenzij je een fijn dealtje met een leverancier hebt, komt de korting gewoon uit eigen zak. Is die korting de misgelopen omzet wel waard? En hoe zet je de korting op de factuur? In dit blog leggen we het uit!

Een laag tarief of korting: denk er goed over na!

Ben je net begonnen of is het een rustige periode en wil je klanten aantrekken? Veel zzp’ers kiezen ervoor om dan een laag (uur)tarief te vragen. Daar verdien je misschien snel klanten mee, maar je loopt ook risico dat je je eigen rekeningen niet kunt betalen. Kijk bij het bepalen van je prijzen niet alleen naar je eigen salaris en de belasting. Er zijn namelijk genoeg andere kosten om rekening mee te houden, zoals het opbouwen van een pensioen, verzekeringen en reiskosten.

Houd ook rekening welk effect een lage prijs op je imago kan hebben. Het is logisch om meer te betalen voor hogere kwaliteit. Als je te weinig vraagt kunnen klanten het idee krijgen dat je lage kwaliteit levert. Dat is niet de bedoeling!

In plaats van standaard een laag tarief rekenen, kun je ook een (eenmalige) korting aan nieuwe klanten geven! Dan weet de klant dat je normaal meer vraagt voor je aanbod. Zo schep je duidelijke verwachtingen. Als je onderneming beter loopt, stop je vervolgens met de korting en vraag je weer je reguliere prijs.

Let er wel op dat kortingen ook minpunten meebrengen. Als je vaak korting geeft komt er minder geld binnen, net zoals bij een lager standaardtarief. Zorg er dus voor dat je je inkomsten op peil houdt en niet in geldproblemen belandt.

Daarnaast loop je het risico dat klanten alleen voor je kiezen door de lage prijs. Zodra je prijzen weer omhoog gaan, ben je die klanten sneller kwijt. Je kunt ook juist investeren in de kwaliteit van je aanbod. Als je klanten inzien dat je veel waarde biedt, komen ze ook vaker terug.

Regels voor het vermelden van korting

Als je een mooie aanbieding hebt, wil je die graag ook in de schijnwerpers zetten! Het is natuurlijk zonde als je klanten misloopt omdat ze niet weten hoeveel ze bij jou besparen omdat je een speciale actie hebt. Er zijn wel een paar regels om rekening mee te houden als je korting vermeldt.

Maak het duidelijk als de "normale" prijs van een product een adviesprijs is. Adviesprijzen worden door de leverancier bepaald als richtlijn voor verkopers. Vervolgens bepaalt de verkoper zelf hoeveel die vraagt. Vaak zie je dat de kortingsprijs lager ligt dan de adviesprijs van de leverancier om extra te benadrukken hoeveel de klant bespaart. Dan staat er bijvoorbeeld:

Adviesprijs: €400 
Onze aanbieding: €300! (-25%)

In dat geval moet je duidelijk vermelden dat het om de adviesprijs gaat.

Wil je een eerdere prijs benoemen om te benadrukken hoeveel de prijs wordt verlaagd? Dan moet je de laagste prijs van de laatste 30 dagen vermelden. Je mag niet opeens de prijs verhogen net voor je “korting” geeft.

Als laatste moet je duidelijk maken wanneer de korting geldig is. Is het niet duidelijk dat de kortingsprijs niet (meer) geldt? En waren er geen aanwijzingen dat de prijs niet klopt? Dan hebben klanten het recht om de kortingsprijs te betalen.

Zet ik korting voor of na de btw op de factuur?

Geef je een mooie korting aan klanten, zorg er dan ook voor dat je dit correct op de factuur zet! Korting komt voor de btw op de factuur. Je moet over de korting namelijk btw berekenen:

  • Je telt eerst alle bedragen exclusief btw bij elkaar op
  • Vervolgens trek je de korting van het eindbedrag af
  • Je rekent dan pas uit hoeveel btw erbij komt

Je kunt de korting op twee manieren aan de klant toewijzen. Je geeft een percentage korting op het totaalbedrag, of je voegt de korting toe als aparte factuurregel. In beide gevallen raden we aan om je factuur in een factuur- of boekhoudprogramma te maken. Die rekent de korting namelijk voor je uit en bespaart tijd en fouten!

Wil je de korting wel handmatig uitrekenen? Volg dan onze rekenvoorbeelden.

Korting geven op het totaalbedrag

Ten eerste kun je korting geven op het totaalbedrag van de factuur. Dat is vooral handig als je één btw-tarief over de hele factuur vraagt. Je telt de bedragen exclusief btw bij elkaar op, trekt de korting af en berekent de btw over het resultaat. Zie het rekenvoorbeeld hieronder:

Product A (21% btw):        € 50,00
Product B (21% btw):  € 50,00



Subtotaal exclusief btw:  € 100,00
Korting (5%):               – € 5,00



Totaalbedrag exclusief btw: € 95,00
Btw hoog (21%):             0,21 × 95 = € 19,95



Totaalbedrag inclusief btw: € 114,95

 

Hanteer je verschillende btw-tarieven op één factuur? Dan wordt het snel ingewikkelder om de korting en btw uit te rekenen. Dan is het helemaal handig  om een factuur- of boekhoudprogramma te gebruiken. Die rekenen alle moeilijke sommetjes automatisch voor je uit! Als je het toch liever handmatig op de factuur zet, volg dan het volgende rekenvoorbeeld.

Stel dat over de helft van het totaalbedrag 9% btw wordt berekend en over de andere helft 21%. Als je 5% korting geeft, valt de helft van die korting onder 9% btw en de andere helft onder 21%. Zie het rekenvoorbeeld:

Product A (21% btw):        € 50,00
Product B (9% btw):  € 50,00



Subtotaal exclusief btw:    € 100,00
Korting (5%):              – € 5,00



Totaalbedrag exclusief btw: € 95,00
Btw hoog (21%):             0,21 × 47,5 = € 9,98
Btw laag (9%):              0,09 × 47,5 = € 4,27



Totaalbedrag inclusief btw: € 109,25

 

Als je meerdere btw-tarieven hanteert, is het vaak makkelijker de btw uit te rekenen als je de korting als een aparte factuurregel toevoegt. Dan kies je namelijk welk btw-tarief voor de kortingsregel geldig is, in plaats van het verdelen van de korting over meerdere tarieven.

Voeg korting toe als factuurregel

Is de korting van toepassing op één product of dienst? Of wil je een vast bedrag als korting geven? Dan voeg je de korting toe als aparte factuurregel. Vermeld het relevante btw-tarief. Dat is hetzelfde btw-tarief als het product of dienst waar je korting op geeft. Zie het voorbeeld:

Product A (21% btw):        € 50,00
Korting A (21% btw):        – € 5,00
Product B (9% btw):         € 50,00



Totaalbedrag exclusief btw: € 95,00
Btw hoog (21%):         0,21 × 45 = € 9,45
Btw laag (9%):             0,09 × 50 = € 4,50



Totaalbedrag inclusief btw: € 108,95

 

Korting geven als je klant op tijd of contant betaalt

Je hoeft korting niet alleen te gebruiken om klanten aan te trekken. Wil je bijvoorbeeld zeker weten dat je op tijd betaald krijgt, of krijg je liever contant betaald? Dan kun je korting gebruiken als beloning voor klanten die daaraan meewerken! Geef duidelijk aan wat de voorwaarde is voor de korting en houd je netjes aan de afspraak.

Er zijn twee manieren om je klant een voorwaardelijke korting te geven. Je zet de korting op de factuur voordat er is betaald, of je stuurt achteraf een creditfactuur. In beide gevallen moet je rekening houden met hoe je de btw berekent!

Je zet de korting direct op de factuur

Bij de eerste optie vermeld je de korting direct op de factuur en geef je aan dat die alleen geldt onder de voorwaarde, zoals tijdige of contante betaling. Voldoet de klant aan de voorwaarde? Dan hoef je verder niks te doen!

Subtotaal exclusief btw:    € 100,00
Korting (5%):             – € 5,00
Korting geldig als de betaling voor 1/1/2025 binnen is!



Totaalbedrag exclusief btw: € 95,00
Btw hoog (21%):         0,21 × 95 = € 19,95



Totaalbedrag inclusief btw: € 114,95

 

Voldoet de klant niet aan de voorwaarde? Dan moet je nog een factuur sturen over de korting die ze zijn misgelopen plus de btw die je standaard toepast (in het voorbeeld dus €5 + 21% btw = €6,05). Zo zorg je ervoor dat alles bij de btw-aangifte klopt. Stuur je geen opvolg factuur, dan zit er een fout in je boekhouding.

Je stuurt achteraf een creditfactuur

Je kunt ook de korting niet direct op de factuur geven, maar aangeven dat je achteraf korting geeft als de klant aan de voorwaarde voldoet. Is dat het geval, stuur je een creditfactuur (waarover je ook btw rekent!) om de korting terug te betalen.

Voldoet de klant niet aan de voorwaarde, dan geldt de oorspronkelijke factuur met de hogere prijs en hoef je verder niks te doen.

Wil je weten hoe je een creditfactuur maakt? Neem een kijkje bij dit blog!

Wel korting geven of niet?

Korting geven kan een slimme zet zijn om klanten aan te trekken, maar je moet er wel goed over nadenken. Denk je dat het naar hogere winst leidt? Of kom je tekort doordat je te weinig vraagt? Meer klanten binnenslepen is fijn, maar je moet er natuurlijk geen verlies op draaien. Jij verdient meer!

Voor veel klanten is prijs ook niet de enige afweging die ze maken bij het kiezen van een verkoper. Misschien geven potentiële klanten meer om kwaliteit, goed contact of vertrouwen in jou als persoon! Als je daarop inzet, kun je klanten aantrekken zonder een (te) lage prijs te vragen. Daarnaast ben je die klanten minder snel kwijt als je je prijzen ooit verhoogt. Zie ook onze gids over het kiezen van een goed uurtarief.

Heb je er goed over nagedacht en ben je klaar om je factuur eruit te doen? Neem dan nog snel een kijkje bij onze 8 tips om ervoor te zorgen dat je factuur op tijd wordt betaald!

Geschreven door de Rompslomp redactie

Kom erachter hoe Rompslomp werkt door het
vrijblijvend gratis uit te proberen.