De regels waar jouw website als zzp’er aan moet voldoen
De website: het visitekaartje voor veel zzp’ers. Maar wist je dat er ook regels zijn waar je website aan moet voldoen? Wie zich niet aan de regels houdt, loopt kans op een klacht, boete of schadeclaim. Voorkom gedoe en check aan de hand van dit blogartikel of jouw website door de keuring komt.

Als zzp’er heb je te maken met allerlei regels en richtlijnen. Over hoe je onderneemt, wat je communiceert met je klanten en hoe je omgaat met hun privacy bijvoorbeeld. Er zijn verschillende partijen die toezien op de naleving van die regels, denk bijvoorbeeld aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of de privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens. Bij een vastgestelde overtreding volgt een waarschuwing of boete. Maar ook je klanten kunnen bezwaar maken als jij de regels niet volgt en dit gebruiken in een eventuele rechtszaak. In dit blogbericht bespreken we de regels en richtlijnen om rekening mee te houden bij het ontwikkelen van je website. We bespreken:
- Wat moet er op een website staan?
- Privacy en cookies
- Auteursrecht en portretrecht
- Toegankelijkheidseisen
- Regels bij productverkoop aan consumenten
- Blijf de baas over je eigen website
Wat moet er op een website staan?
Op je website moet staan wie je bent, wat je doet en hoe je te bereiken bent. Dat betekent dat de volgende informatie niet mag ontbreken:
- De naam van je bedrijf
Dat is de officiële naam uit de oprichtingsakte en een eventuele handelsnaam. - De adresgegevens
Dit is je bezoekadres. Een postbusnummer mag niet, behalve als je bezoekadres ook in het Handelsregister is afgeschermd. Ook wanneer je werkt vanuit huis of een coworkspace, moet je adres verplicht op de website staan. Tip: ontvang je liever geen onaangekondigde bezoekers? Vermeld dan dat bezoek alleen mogelijk is op afspraak. - KvK-nummer
- Btw-identificatienummer
- E-mailadres en telefoonnummer
Privacy en cookies
Wie persoonsgegevens verzamelt, moet hier zorgvuldig mee omgaan. Dat staat in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Bij persoonsgegevens moet je denken aan een naam, adres, contactgegevens of andere informatie die tot een persoon te herleiden is. Dus heb je bijvoorbeeld een contactformulier op je website? Dan moet je een privacyverklaring hebben omdat de bezoekers gegevens over zichzelf invult in het formulier, denk bijvoorbeeld aan een naam of e-mailadres.
Een privacyverklaring
In een privacyverklaring staat hoe jij omgaat met de verzamelde gegevens. Waar sla je ze op? Waar gebruik je ze voor? En hoe kan de gebruiker zijn of haar persoonsgegevens inzien of laten verwijderen? Zo’n privacyverklaring laat je opstellen door een jurist of je maakt er gratis zelf één, bijvoorbeeld op de website veiliginternetten.nl. Zorg er wel voor dat je alle vragen juist beantwoordt, want je bent zelf verantwoordelijk voor de inhoud van je privacyverklaring.
Staat er geen contactformulier op je website, maar wel een e-mailadres? Dan hoef je de privacyverklaring niet op je website te vermelden. De regel is dat je iemand moet informeren over hoe je de persoonsgegevens gebruikt bij het verkrijgen van de persoonsgegevens. Maar als je een e-mail ontvangt, dan krijg je natuurlijk ook persoonsgegevens zoals het mailadres en de naam. Officieel moet je daarna je privacyverklaring beschikbaar stellen. Grote kans dat je dat vergeet. Je kunt dit oplossen door in je e-mailhandtekening een link op te nemen naar je privacyverklaring.
Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens vind je meer informatie over de privacywetgeving waar je rekening mee moet houden op je website.
Een cookieverklaring
Je kent ze vast wel: de cookiemelding als je voor het eerst een website bezoekt. Maar wat is het eigenlijk? Een cookie is een klein tekstbestandje met informatie over het gedrag van een websitebezoeker. Deze informatie plaatst de website op de computer, telefoon of tablet van de bezoeker.
Een website kan verschillende soorten informatie over de bezoeker opslaan. Sommige van die informatie is privacygevoelig. Dan maakt de website bijvoorbeeld een ‘profiel’ over de bezoeker aan om gerichte advertenties te laten zien. Dit heet een tracking cookie. Zo’n tracking cookie mag alleen worden geplaatst als de bezoeker hier toestemming voor geeft. Zorg er daarom voor dat jouw website dit soort informatie pas verzamelt nádat je bezoeker akkoord is.
Er zijn ook cookies die geen of weinig privacygevoelige informatie opslaan, maar bijvoorbeeld de website beter laten werken. Voor deze zogenaamde analytische en functionele cookies is meestal geen toestemming nodig.
Je website moet een cookieverklaring hebben als je cookies verzamelt waarvoor je toestemming nodig hebt. In die verklaring staat welke informatie je over de bezoeker verzamelt, waarom en wat je met die informatie doet. Deze cookieverklaring helpt de bezoeker te beslissen of hij de cookies op jouw website wel accepteert of niet. Is je website door een ander gebouwd? Vraag dan aan de websitebouwer na welke cookies worden verzameld en of er al een goede cookieverklaring aanwezig is.
Op het Ondernemersplein van de KvK vind je meer informatie over het gebruik van cookies op je website.
Een cookieverklaring is vaak een stuk korter dan een privacyverklaring. In een cookieverklaring staat welke gegevens automatisch worden verzameld bij gebruik van de website terwijl in een privacyverklaring staat wat je doet met de persoonsgegevens die de gebruiker zelf met jou deelt.
Auteursrecht en portretrecht
Op je website mag je alleen teksten en foto’s plaatsen die ‘van jou’ zijn. Je mag niet zomaar een tekst van een andere ondernemer kopiëren. Ook mag je niet iedere foto gebruiken die je op Google tegenkomt. Ook niet wanneer je de bron vermeldt. Gebruik je een foto of tekst zonder toestemming? Dan loop je het risico op een boete.
Stockfotografie
Er bestaan betaalde en onbetaalde websites om stockfoto’s te downloaden. Dit zijn algemene beelden die je mag gebruiken. Soms zijn er wel regels voor het gebruik. Je mag de foto bijvoorbeeld alleen voor niet-commerciële doeleinden gebruiken. Of je moet de maker erbij zetten. Dit staat dan duidelijk op de stock website aangegeven.
Zorg er wel voor dat je altijd kunt bewijzen dat je de foto’s mag gebruiken. Sla op waar de foto vandaan komt, registreer je betaling en/of maak een printscreen. Geloof het of niet, maar er zijn fotografen die hun foto eerst beschikbaar stellen via een stocksite, de foto er daarna vanaf halen om vervolgens ondernemers een boete te sturen voor onrechtmatig gebruik van hun foto. De kans is klein, maar als jij niet kunt bewijzen dat je de foto mag gebruiken, kunnen de kosten snel oplopen. Denk aan honderden euro’s per foto.
Zelfgemaakte foto's
Als je zelf foto’s laat maken, dan moet je ook nog rekening houden met het portretrecht. Als iemand herkenbaar op beeld staat, dan moet je hiervoor diens toestemming hebben. Als je hiervoor laat tekenen, heb je altijd bewijs dat je het recht hebt de foto te gebruiken.
Een foto die gemaakt is op een openbare locatie, zoals het marktplein voor je winkel, mag je vaak wel gewoon gebruiken zonder toestemming te vragen. Tenzij het beelden zijn waarmee je duidelijk het belang van de gefotografeerde personen schaadt. Bij twijfel is het beter om vooraf toestemming te regelen.
Kunstmatige intelligentie
Door de opkomst van AI-tools zoals ChatGPT, DALL-E en vele anderen, is auteursrecht weer een populair onderwerp. AI kan zowel teksten als afbeeldingen genereren. De kans bestaat dat de AI-tool een resultaat genereert dat wel heel veel lijkt op het resultaat dat hij genereerde voor een andere gebruiker. En wat gebeurt er dan als één van jullie beweert het auteursrecht te hebben? De tijd zal leren welke impact kunstmatige intelligentie heeft op het auteursrecht. Vaak moeten er eerst meerdere rechtszaken zijn geweest om duidelijk te maken wat wel mag en wat niet. En daarvoor is het op AI-gebied simpelweg nog te vroeg.
Onthoud in ieder geval dat jij als website-eigenaar altijd verantwoordelijk bent voor de teksten en afbeeldingen die je op jouw website plaatst. Ook als je iemand inhuurt om dit voor jou te doen. Vraag dus altijd na hoe deze persoon aan de gebruikte teksten en afbeeldingen komt.
Op de website auteursrecht.nl vind je meer informatie over welke bronnen je wel of niet mag gebruiken.
Toegankelijkheidseisen
Vanaf 28 juni 2025 moeten sommige websites verplicht ‘toegankelijk’ zijn. Dit staat in de WCAG, een Europese wet die het doel heeft websites ook geschikt te maken voor mensen die bijvoorbeeld blind en slechtziend zijn. Volgens deze regels moet een website bijvoorbeeld goed te bedienen zijn met een toetsenbord. En moet de tekst goed leesbaar zijn. Zo zijn zwarte letters op een witte achtergrond voor veel mensen wel leesbaar, maar zwarte letters op een blauwe achtergrond vaak niet.
Veel zzp’ers hebben nog niets met deze toegankelijkheidseisen te maken. Ze gelden namelijk alleen voor websites waarbij consumenten online een overeenkomst kunnen afsluiten, zoals bijvoorbeeld een webshop. Er is een belangrijke uitzondering. Deze eis geldt niet als jouw jaaromzet minder dan € 2 miljoen is en/of wanneer je minder dan 10 mensen in dienst hebt. Is jouw omzet lager of verkoop je alleen diensten aan andere ondernemers? Dan hoeft jouw website dus niet officieel ‘toegankelijk’ te zijn.
Grote kans dat jouw website niet hoeft te voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Toch kan het slim zijn hier wel rekening mee te houden. Er bestaan bijvoorbeeld websites waarmee je het kleurcontrast op je website kunt testen. Je ziet dan direct of jouw teksten goed leesbaar zijn voor je gebruikers. Het maakt je website gebruiksvriendelijker en de kans is groter dat je iets verkoopt. Zorg er ook voor dat alle teksten te lezen zijn door een screenreader die de tekst voorleest aan een gebruiker. Zet bijvoorbeeld geen teksten in een afbeelding, maar plaats het gewoon als tekst op je website.
Op de website van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vind je meer informatie over de toegankelijkheid van websites.
Regels bij productverkoop aan consumenten
Als je op jouw website producten verkoopt aan consumenten is er sprake van koop op afstand. Dat betekent dat je jouw bezoekers goed moet informeren over het product en de dienstverlening die ze van jou kunnen verwachten. Het is verplicht informatie te vermelden over:
- Het product zelf
- De prijs inclusief btw
- Eventuele bijkomende kosten
- Bedenktijd en retourrecht
- Het bestelproces
- De levertermijn
- Hoe je omgaat met klachten
Verder zijn er nog twee voorschriften die het vermelden waard zijn. Zo bestaan er regels rondom het plaatsen van reviews op je website en de tekst van de bestelknop.
Reviews plaatsen op je website
Als je via een webshop producten verkoopt aan consumenten mag je alleen reviews gebruiken die aantoonbaar door een echte klant zijn gegeven. Dat zijn bijvoorbeeld reviews die je hebt verzameld door na een bestelling een linkje te sturen naar een reviewtool. Daarnaast moet je álle reviews laten zien, dus ook de negatieve. Heeft een klant een onterechte review geplaatst? Dan kun je via de reviewtool vaak bezwaar maken. Als je kunt aantonen dat de review onterecht was, dan wordt de review onzichtbaar gemaakt.
Duidelijke betaalverplichting
Als webshop moet je ook duidelijk maken dat een klant iets koopt met een betaalverplichting. Een knop met ‘dit wil ik!’ is te onduidelijk, er moet bijvoorbeeld iets staan als ‘bestel & betaal’. Zelfs grote webshops houden zich hier niet altijd aan, maar het onderwerp krijgt de laatste tijd veel aandacht en er zijn al verschillende rechtszaken geweest waarin de rechter oordeelde dat een koop niet geldig was omdat de tekst op de knop niet voldeed. Voorkomen is beter dan genezen, zorg er dus voor dat jouw website aan de wettelijke vereisten voldoet.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) deelt op haar website een handige checklist online verkoop.
Blijf de baas over je eigen website
Als ondernemer ben jij zelf verantwoordelijk voor je website. Ook als je website gemaakt is door een professional. Check daarom goed of jouw website aan de wettelijke vereisten voldoet.
De kans is klein dat jouw website ooit wordt gecontroleerd. Toezichthouders komen vaak pas in actie na meerdere meldingen. En grote websites worden sneller gecontroleerd dan websites van zzp’ers. Dat geeft je echter geen vrijbrief om een rommeltje te maken van je website. Een website die voldoet aan de vereisten komt professioneler over, trekt meer klanten aan en voorkomt klagende klanten en juridisch gedoe. Reden genoeg om jouw website te checken en de noodzakelijke verbeteringen aan te brengen. Met de aandachtspunten uit dit blogbericht weet je in ieder geval waar je op moet letten.
Heb je geen website maar een webshop en wil je checken of die aan alle regels voldoet? Lees dan zeker ook ‘Webshop beginnen? Zo doe je dat in 10 stappen’.

Misschien vind je dit ook interessant ...
Een hypotheek aanvragen als zzp’er? Dan is dít jouw echte inkomen volgens hypotheekaanbieders
Met in dit blog: · Jouw inkomen als zzp’er · Waar vind je jouw inkomen? · Je inkomen als je bedrijf sterk groeit · Een hypotheek als je nog maar 1 jaar zzp’er bent · Een hypotheek als je ook nog in loondienst bent · Andere cijfers die ook belangrijk ...
Voorkom met Factuur Financiering een tekort aan cash op je rekening
Rompslomp maakt het graag makkelijk voor jou als zzp’er. Daarom werken we onder andere samen met Factuur Financiering van de Rabobank. Hiermee laat je uitstaande facturen online voorfinancieren en beschik je binnen 24 uur na goedkeuring over het ...