Heb je echt een winstplan nodig voor je ambities?
“Hoeveel omzet zou je komend jaar willen halen” vraag ik Els tijdens een live-dag ‘Winstplan maken’. Ze schrijft 100.000 euro op en lacht een beetje onzeker.
Honderdduizend euro, het is een magisch getal. Ook wel een ton genoemd. De belastingdienst accepteerde tot 2023 de jubelton, een belastingvrije schenking van 100.000 euro. Een vermogensbeheerder schrijft op haar website dat die eerste ton kapitaal vergaren het moeilijkste is. Met een omzet van 100.000 euro heb je ineens een serieus bedrijf. Dat is wat ze wil. Een serieus bedrijf.

Grote ambities, maar geen plan
Els zit in mijn werkruimte aan tafel. Een beetje zenuwachtig is ze wel, want het gaat over cijfers. Háár cijfers. Tijdens onze kennismaking gaf ze aan dat het niet zo lekker gaat met haar bedrijf. Dat maakt haar onzeker en ze schaamt zich ervoor om het met mij te delen. Ik vraag hoeveel ze afgelopen jaren heeft omgezet. Dat is minder dan de helft van haar droombedrag van 100.000 euro. Dat deze ondernemer goed in haar vak is, geloof ik meteen. Daarop richt ze al haar aandacht. Momenteel weten minder klanten haar bedrijf te vinden. De geldstroom droogt langzaam op. Terwijl ze juist grote ambities heeft.
Els beseft dat ze geen plan heeft gemaakt en er wel een nodig blijkt te hebben. Een winstplan, niet alleen met ideeën, maar ook met bedragen die erbij horen. Om duidelijk inzicht te krijgen wat er moet gebeuren om haar doel ook echt te behalen.
Ik heb toch geen glazen bol?
Het omzetdoel staat op een groot vel papier. Die stip op de horizon motiveert Els om straks echt in actie te komen. Hoe ze bij dit omzetdoel komt heeft ze nog niet in beeld. Dat parkeren we even. We gaan aan de slag met wat ze dan het liefste in de markt wil zetten het komende jaar. Eerst bedenken wat ze wil doen en wanneer, dan pas hoe ze het gerealiseerd krijgt. Dat is verwarrend voor haar. “Hoe weet ik nu hoeveel klanten ik krijg het komende jaar, ik heb toch geen glazen bol?” zegt Els verdedigend. Je kunt het inderdaad niet weten, maar je kunt wel bedenken wat je graag zou willen.
Post-its als aanjager van creativiteit
Wanneer je schrijft, post-its plakt, plaatjes toevoegt of tekeningetjes erbij maakt, help je het creatieve deel van je brein. Dat is precies wat we gaan doen. Gedachten op papier plakken. Op het grote vel papier teken ik per maand lange verticale lijnen. Ik vraag haar “wat verkoop je, hoeveel en hoe vaak per week, per maand?” Els praat en ik plak de eerste post-its. Ze komt op dreef en wordt steeds enthousiaster. Ik blijf vragen stellen. “Wat wil je nog meer verkopen en wanneer? Zijn er maanden dat je niet werkt, bijvoorbeeld in vakanties?” Dat is inderdaad het geval en hier plak ik dan ook geen post-its.
Ik ga het toch anders doen
Elk aanbod heeft een andere kleur gekregen. Wanneer het vel vol is geplakt met verschillende kleuren post-its gaan we aan de slag met haar tarieven. ‘Wat zijn je huidige prijzen’ vraag ik Els. “Ben je daar tevreden mee of wil je je tarieven aanpassen?” Ik zie haar nadenken en afwegen. Plotseling zegt ze "Ik ga het toch anders doen.” En ze haalt post-its van het vel papier, om ze te vervangen door een ander idee.
Van post-its naar een Excel bestand
Inmiddels heb ik mijn laptop opengeklapt. Ter voorbereiding op deze dag heb ik haar om financiële gegevens gevraagd. Ik heb bedragen voor doorlopende vaste kosten in een Excel overzicht verwerkt. Het salaris dat ze wil graag wil verdienen staat erin. Ook de bedragen voor arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioen heb ik toegevoegd. Ik vraag Els tenslotte welke extra kosten ze denkt te maken met de nieuwe plannen. Dan is het plaatje compleet. Ik bereken snel de te betalen inkomstenbelasting. Deze voeg ik ook toe aan het plan.
Een vuurtje is gaan branden
Van een afstandje kijkt Els naar het grote vel papier en ze straalt. Onderaan de streep blijft een klein positief resultaat over. De honderdduizend omzet wordt nog niet aangetikt, maar ze is flink onderweg. En dat geeft vertrouwen. Er is een vuurtje gaan branden, dat een beetje was gedoofd. Ze barst van de ideeën hoe ze nieuwe klanten kan aantrekken. Ze pakt haar tas in en zegt dat ze niet had verwacht dat ze zo tot actie aangezet zou worden. Ze is met nieuwe ogen gaan kijken naar haar bedrijf. Met het opgerolde vel papier vol post-its vertrekt ze naar huis.
Een dag werken aan je bedrijf. Vanaf een afstandje kijken wat je eigenlijk allemaal aan het doen bent. Klopt het nog wel met het gevoel waardoor je bent gaan ondernemen? Veel belangrijker nog, van welke plannen word je helemaal enthousiast. Een winstplan geeft je inzicht of je plannen ook daadwerkelijk financieel haalbaar zijn. Het spoort je aan om acties te doen om je doel echt te halen. Ik kan het iedere ondernemer aanraden.
Anita Udink
Zij & Cijfers

Misschien vind je dit ook interessant ...
Je boekhouding en je boekhouder begrijpen
Het heft in eigen handen De gezondheidspraktijk van deze ondernemer groeit gestaag en ze is de fase voorbij waarin ze elke klant verwelkomt. Ze wil meerwaarde bieden aan gemotiveerde klanten die zichzelf en hun gezondheid serieus nemen. Ze neemt ook ...
Cijfers op orde - voor de Belastingdienst of voor jezelf?
Het nut van je cijfers op orde hebben is toch logisch en ongeveer van levensbelang als je een bedrijf hebt? Hoe wil je anders weten hoe je ervoor staat en welke keuzes je moet maken? Aan welke knoppen je hebt te draaien om jouw bedrijf succesvol te ...