Zero-emissiezones: komt jouw bestelbus straks de stad nog in?
In steeds meer steden worden zero-emissiezones ingevoerd. Wat betekent dit voor jou? Kun jij jouw klanten in de stad nog bereiken met je bestelbus? We zochten het uit en verzamelden alle info die je moet weten als jij afhankelijk bent van je zakelijke bestelwagen.

Wat is een zero-emissiezone?
Een zero-emissiezone (of ZE-zone) is een aangewezen stadsgebied waar alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s welkom zijn, bijvoorbeeld voertuigen op elektriciteit en waterstof. Op deze manier willen gemeenten de fijnstof- en CO2-uitstoot beperken in hun binnenstad. Zo’n ZE-zone ligt in het stadscentrum, plus eventueel wat omliggende wijken.
In 2025 voeren 18 steden zo’n ZE-zone in. De komende jaren volgen sowieso nog 11 steden. De verwachting is dat dit aantal nog verder toeneemt.
Steden met een zero-emissiezone
Almere 1-1-2028 | Deventer 1-1-2028 | Maastricht 1-1-2025 |
Alphen aan den Rijen 1-1-2027 | Dordrecht 1-1-2026 | Nijmegen 1-1-2025 |
Amersfoort 1-1-2025 | Ede 1-1-2030 | Rotterdam 1-1-2025 |
Amsterdam 1-1-2025 | Eindhoven 1-1-2025 | Schiphol -1-1-2026 |
Apeldoorn 1-1-2030 | Enschede 1-7-2025 | Tilburg 1-1-2025 |
Arnhem 1-6-2026 | Gouda 1-1-2025 | Utrecht 1-1-2025 |
Assen 1-1-2025 | Groningen 1-4-2025 | Venlo 1-1-2027 |
Breda 1-1-2029 | Haarlem 1-6-2025 | Zaanstad 1-1-2030 |
Delft 1-1-2025 | ’s Hertogenbosch 1-3-2025 | Zwolle 1-1-2025 |
Den Haag 1-1-2025 | Leiden 1-1-2025 |
Bron: Zero-emissie stadslogistiek
Welke bestelwagens zijn wél welkom in een emissievrije zone?
Bestelwagens zonder uitstoot (dus die rijden op elektriciteit of waterstof) zijn sowieso welkom in een ZE-zone. Daarnaast geldt er een overgangsregeling voor bestelwagens op diesel of benzine die op kenteken zijn gezet vóór 1 januari 2025.
Overgangsregeling zero-emissiezones
Rijd je een bestelwagen op diesel of benzine met een datum eerste toelating voor 1-1-2025? Dan mag je in bepaalde gevallen de ZE-zones nog in.
Voertuig | Welkom tot |
Bestelbus met emissieklasse Euro 5 | 1 januari 2027 |
Bestelbus met emissieklasse Euro 6 | 1 januari 2028 (voorstel is 1-1-2029, maar dat is nog niet definitief) |
Heeft jouw bestelbus emissieklasse Euro 4 of lager? Dan ben je nu al niet meer welkom in een ZE-zone.
Zo check je jouw emissieklasse
Op de website van het RDW controleer je welke emissieklasse jouw bestelbus heeft. Hiervoor open je de kentekencheck. Je vult je kenteken in, kiest voor ‘Motor & Milieu’ en leest vervolgens je emissieklasse af onder het kopje ‘Uitstoot’.
Wat als je toch in een zero-emissiezone moet zijn met je bestelbus?
Het is niet zo dat er grenswachters staan die jou tegenhouden. Je kunt met je bestelbus dus gewoon in een zero-emissiezone rijden. De boete hiervoor is € 120 (2025) voor een bestelauto en € 310 voor een vrachtauto.
Deelnemende gemeenten hebben afgesproken het eerste halfjaar geen boetes uit te delen en alleen te waarschuwen.
Voorkomen is beter dan genezen. Wil je een boete voorkomen? Kijk dan of je in aanmerking komt voor een ontheffing. Er zijn verschillende soorten ontheffingen. Zo is er een dagontheffing waarmee je maximaal 12 keer een dag welkom bent in een bepaalde ZE-zone. Voor zo’n aanvraag moet je betalen. Hoeveel verschilt per type ontheffing. De kosten betaal je ook als je de ontheffing niet krijgt. Check daarom vooraf altijd goed of je aan de voorwaarden van een ontheffing voldoet. Deze voorwaarden vind je op de website van het RDW.
Is het slim om over te stappen op een emissievrije bestelbus?
Emissievrij rijden heeft zo zijn voordelen. Het is beter voor het milieu, geeft minder geluidsoverlast en je komt probleemloos ZE-zones in. Het heeft echter ook nadelen. Zo moet je bijvoorbeeld rekening houden met het tijdig laden van je bus. Je wil immers niet halverwege de dag verplicht pauze houden omdat je bestelbus aan de lader hangt. Het bereik van een elektrische bus is nu eenmaal lager dan van een dieselvariant.
Ook is een uitstootvrije bestelbus duurder in aanschaf. Daar staat tegenover dat je minder betaalt voor het verbruik. Als je kijkt naar de totale kosten dan is de elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een dieselbus, volgens onderzoek van Ayvens, de grootste leasemaatschappij van Nederland.
De beste bus voor jouw klus
De waarheid is dat veel zzp’ers gehecht zijn aan hun dieselbus. Ze vinden het fijner rijden, ruiken en ronken. Zeker als je toch niet zo vaak in stadscentra komt, is het dus helemaal niet gek om voorlopig in je huidige bestelbus te blijven rijden. Maar is het tijd voor een nieuwe? Dan is het absoluut slim om stil te staan bij de impact van zero-emissiezones op jouw werkzaamheden. Bepaal hoe ver jij bereid bent te gaan voor je dieselbus. Ben je bereid stadscentra te ontwijken, boetes te betalen of ontheffingen te regelen? Als het antwoord nee is, dan wordt het toch tijd om een showroom binnen te stappen en een proefrit te maken in een emissievrije bestelwagen.
Toe aan een nieuwe bus? Lees dan in ‘Hoe regel je een bestelbus als startende ondernemer in de bouw’ de voor- en nadelen van de verschillende financieringsopties.
