Achteraf je factuur aanpassen, dit zijn de regels!
De regels van de Belastingdienst
Wat moet er op een factuur staan? Voor het opstellen en versturen van facturen heeft de Belastingdienst factuureisen opgesteld. Eén daarvan is dat op de factuur de wettelijk verplichte gegevens dienen te staan. Een andere regel is dat de Belastingdienst de factuur moet kunnen controleren. Als een inspecteur de facturen wil inzien, dien jij deze te kunnen overhandigen. Bewaar je facturen daarom minstens 7 jaar.
De Belastingdienst staat namelijk niet toe dat je verzonden facturen zomaar aanpast of verwijdert. De belangrijkste regel voor het herzien van facturen is: dat de factuur uniek dient te zijn. Dit betekent dat je moet kunnen laten zien dat de factuur werkelijk door jou (de afzender) is verstuurd, en dat de factuur niet is aangepast of veranderd.
De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de verzender van de factuur.
Lees ook het blog: Wat moet ik op een factuur zetten?
Herzien van een factuur mag, maar doe het goed
Een factuur is geen wettelijk bindend document, maar een betaalverzoek. Eigenlijk is de factuur een gevolg van een afspraak of overeenkomst die jij met je klant bent aangegaan. Klopt het bedrag niet op de factuur, of staan er verkeerde naam of adresgegevens op? Dan mag je de factuur altijd herzien maar dan moet dit wel op de juiste manier die boekhoudkundig kloppend is!
Een reeds verstuurde factuur even bewerken en dan opnieuw versturen mag niet! Als je een factuur die je al aan de klant hebt verstuurd achteraf veranderd/aanpast en vervolgens weer met hetzelfde nummer aan de klant verstuurd, bestaan er in feite twee facturen met verschillende inhoud met hetzelfde nummer. Ook moet jouw factuurnummering opeenvolgend zijn en als je een factuur verwijderd is de kans groot dat er een gat in je factuurnummering komt. En volgens de Belastingdienst; mag dit niet.
Mogelijkheden voor herzien van een factuur
Hoe je de factuur op de juiste boekhoudkundige manier aanpast, ligt aan de aard van de wijziging. Hieronder geven we je wat voorbeelden:
- Heb je de klant te weinig in rekening gebracht? Dan stuur je een extra factuur met een eigen factuurnummer. Je kan op de factuur zelf duidelijk maken dat het om een additioneel bedrag gaat van de oorspronkelijke factuur.
- Heb je de klant te veel in rekening gebracht? Dan kan je een creditfactuur sturen voor het overschot.
- Wil je de hele factuur herzien, ook al is de fout nog zo klein? Je kunt dan de originele factuur crediteren.
- Is je factuur nog niet definitief vastgesteld en in concept en dus nog niet verstuurd dan kun je de uiteraard wel gewoon de factuur bewerken
Dus wil je achteraf een factuur herzien of aanpassen? Dat kan, maar zorg er dan voor dat je deze aanpast volgens de regels van de Belastingdienst.
Misschien vind je dit ook interessant ...
MoneyMonk vs. Rompslomp: welk pakket past bij jou?
Na het lezen van dit artikel heb je een duidelijk beeld van de verschillen en overeenkomsten tussen de twee programma’s. Zo heb je genoeg informatie om zelf de beste keuze voor jouw onderneming te maken! Welk boekhoudprogramma past bij jou? ...
Waarom kan ik Rompslomp niet bellen en hoe kom ik met jullie in contact?
Bespaar tijd, geld en eindeloze wachtmuziek Het doel van de supportafdeling is om zoveel mogelijk mensen tegelijkertijd te helpen. Er komen heel wat vragen binnen en met een ticketsysteem worden meerdere mensen snel aan een antwoord geholpen. Zo zit ...