Het gratis Starter pakket: handig voor als je net start met ondernemen
Als startende zelfstandig ondernemer heb je liefst direct vanaf de start inzicht in je financiën. Zo zie je snel of je nieuwe bedrijf goed groeit en hoe het ervoor staat. De kosten van een boekhoudpakket kunnen echter nog wel een flinke hap uit je budget nemen. Gelukkig biedt Rompslomp ook een gratis boekhoudpakket: Starter.
Starter is ideaal voor zzp’ers die net beginnen en hun kosten laag willen houden. Je organiseert je administratie professioneel en krijgt direct inzicht in je financiën, zonder maandelijkse kosten. Want het is zeker ook voor startende ondernemers belangrijk om je boekhouding goed op orde te hebben. Benieuwd of Starter iets voor jou is? Lees dan zeker verder want in dit artikel zetten we alles over dit pakket voor je op een rij.
Hoe ga je met Starter aan de slag?
Er is maar één manier om met Starter aan de slag te gaan. Maak bij Rompslomp een proefabonnement aan. Hiermee kun je 30 dagen lang gratis werken met het Professional pakket. Doe je na die 30 dagen niks, dan stopt het proefabonnement automatisch. Je boekhoudpakket wordt dan omgezet naar Starter. Dit pakket kun je helemaal kosteloos blijven gebruiken. Hier vind je meer informatie over het gratis en vrijblijvende proefabonnement van Rompslomp.
De gegevens die je in het Professional pakket hebt ingevoerd, blijven in je account staan. Het Starter pakket beschikt echter wel over beperktere functionaliteit dan de betaalde Rompslomp-pakketten zoals het Professional pakket. Nadat het proefabonnement is afgelopen is de functionaliteit die wel in het Professional pakket zit, maar niet in Starter, dan niet meer beschikbaar. Vergelijk hier eenvoudig de functies van Starter en het Professional pakket.
Let goed op: Heb je tijdens het proefabonnement al geüpgraded naar een ander pakket? Of heb je vanuit Starter geüpgraded naar een betaald pakket? Dan is het niet meer mogelijk om terug te keren naar Starter.
Wat kun je met het Starter boekhoudpakket?
Je verwacht het misschien niet bij een gratis boekhoudpakket, maar Starter zit stampvol handige functionaliteit voor een boekhouding voor startende zelfstandige professionals:
Maandelijks 5 facturen
Met Starter kun je maximaal 5 facturen per maand maken. Daar heb je, zeker als je net begint en nog niet heel veel klanten hebt, meestal genoeg aan. Je kunt snel en eenvoudig facturen maken, helemaal in je eigen huisstijl. Zo maak je hiermee direct een professionele indruk bij je klanten.
Is je bedrijf net gestart, maar is het snel aan het groeien? Of heb je veel kleinere opdrachten voor veel verschillende klanten? Dan is de limiet van 5 facturen per maand soms niet meer voldoende. Met Puur Factuur kun je onbeperkt facturen sturen, dat past dan misschien beter bij je.
Elk maand 20 offertes
Maak gemakkelijk elke maand maximaal 20 offertes met een professionele opmaak. De meeste startende ondernemers hebben hier ruim voldoende aan.
Deze offertes verstuur je eenvoudig met één klik vanuit je boekhoudpakket. Is je offerte goedgekeurd? Dan zet je deze om naar een nieuwe factuur, waarop alle gegevens automatisch worden overgenomen. Dit bespaart je niet alleen veel tijd maar ook een hoop overtik werk!
Ben je heel actief op zoek naar (nieuwe) klanten of werk je vaak aan meerdere projecten tegelijk? Dan kan het aantal van 20 offertes toch wat te weinig zijn. Je moet dan handmatig offertes buiten je boekhoudpakket maken en dat zorgt voor minder inzicht. Of kies voor een pakket waarmee je meer offertes kunt maken zoals Puur Factuur (onbeperkt aantal offertes) of het Basic pakket (maximaal 80 offertes per maand).
5 uitgaven per maand
Als beginnende ondernemer kun je met Starter 5 uitgaven per maand boeken. Dit helpt je als je net begint met ondernemen om direct een goed overzicht te krijgen van je kosten. Zonder dat je meteen met een ingewikkelde administratie te maken hebt.
De beperking van maar 5 uitgaven per maand kan een nadeel zijn. Bijvoorbeeld als je veel kleine uitgaven hebt of regelmatig kosten maakt. Denk bijvoorbeeld aan abonnementen, kantoorartikelen of reiskosten. Als je meer dan 5 uitgaven per maand hebt, passen het Basic pakket (maandelijks 10 uitgaven) of het Professional pakket (onbeperkt aantal uitgaven) misschien beter bij je.
Sneller je geld met iDEAL-betaallinks
Ook bij Starter voeg je een iDEAL-betaallink toe op je facturen. Dit is fijn voor je klanten omdat ze je direct met maar een paar klikken kunnen betalen. Doordat de vertraging van het Het versnelt ook het betalingsproces doordat er geen vertraging meer is die vaak bij het handmatig overmaken ontstaat.
Overal je boekhouding bijwerken met de gratis app
Ook met Starter kun je overal je administratie bijwerken met de app. Of je nu thuis bent of onderweg. Dit is vooral handig als je veel afspraken buiten de deur hebt of vaak op locatie werkt. Je kunt bijvoorbeeld snel een factuur opstellen of een uitgave invoeren zonder afhankelijk te zijn van je computer. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat je altijd up-to-date bent met je administratie.
Het boekhoudpakket van Rompslomp biedt dus veel handige functies voor startende zzp'ers. Dit maakt Starter een praktische keuze voor zzp'ers die hun boekhouding eenvoudig willen opzetten. Het pakket biedt een professionele basis, maar heeft beperkingen die je mogelijk sneller bereikt als je bedrijf groeit. Dat alles krijg je dus ook nog eens helemaal gratis!
Wat je misschien met Starter wel mist
Een gratis boekhoudpakket is natuurlijk geweldig als je net start. Maar wanneer je bedrijf groeit, krijg je ook andere behoeften. En dan kan Starter net te weinig automatiseringsmogelijkheden bieden. Zaken die voor groeiende bedrijven handig kunnen zijn, maar die je niet in Starter vindt:
Bankkoppeling
Een bankkoppeling bespaart tijd en zorgt voor meer overzicht, vooral als je veel transacties hebt. Het handmatig invoeren van banktransacties kost dan bijvoorbeeld veel tijd en vergroot de kans op fouten in je administratie. Bovendien kun je zonder up-to-date financieel inzicht lastig goed geïnformeerde beslissingen nemen. Om gebruik te kunnen maken van een bankkoppeling heb je een Basic pakket, een Professional pakket of een Master pakket nodig.
Lees meer over de nadelen van boekhouden zonder bankkoppeling als zelfstandig ondernemer.
SEPA-incasso
Met Starter kun je geen SEPA-incasso's gebruiken. Dit betekent dat je geen automatische betalingen van klanten kunt innen. En dat kan juist heel fijn als je inkomsten onregelmatig zijn of als je je betalingen wilt afstemmen op periodes waarin je meer kosten hebt.
Incasseer je regelmatig terugkerende betalingen, zoals abonnementen of contractdiensten? Dan past Starter waarschijnlijk niet bij jou en kun je beter kiezen voor het Professional pakket dat wel over deze mogelijkheid beschikt.
Digitaal offertes ondertekenen
Het Starter-pakket biedt geen mogelijkheid om offertes of contracten digitaal te ondertekenen, hiervoor heb je minimaal een Professional pakket nodig. Een digitale handtekening helpt om sneller, professioneler en efficiënter te werken. Vooral als je bijvoorbeeld klanten hebt die op afstand zitten. Zonder deze functie moet je vaker documenten printen, scannen en mailen. Dat kan tijdrovend en onpraktisch zijn.
Samenwerken met een boekhouder
Wil je een boekhouder toegang geven tot je administratie? Dat is alleen mogelijk in betaalde pakketten.
Conclusie
Starter is een uitstekende keuze als je als startende zzp'er een beperkt aantal klanten en uitgaven hebt. De limieten van 5 facturen, 20 offertes en 5 uitgaven per maand zijn geschikt voor zzp'ers met een kleine en eenvoudige administratie.
Maar groeit je bedrijf of verwacht je meer dan deze aantallen nodig te hebben? Dan is een upgrade naar een uitgebreider pakket zoals Puur Factuur of een ander betaalpakket noodzakelijk.
Liever zelf checken welk pakket het best bij jou past?
Misschien vind je dit ook interessant ...
Is Puur Factuur het beste boekhoudpakket voor startende ondernemers?
Ben jij net begonnen met ondernemen? Gefeliciteerd! En zoek je nu een makkelijke oplossing om je administratie te beheren? Puur Factuur is gemaakt voor starters zoals jij. Verstuur voor een vast tarief van €7,50 per maand onbeperkt facturen en ...
5x waarom jij als starter juist boekhoudsoftware moet gebruiken
Een online boekhoudpakket kan je dan flink ontzorgen. Zodat je je volledig kunt focussen op het waarmaken van je droom en de investering snel kunt terugverdienen. En jouw tijd is óók geld waard. Als je urenlang bezig bent met je administratie in ...