20 november 2024

5 uitdagingen voor zzp'ers met een webshop zonder boekhoudkoppeling

Als zelfstandig ondernemer met een webshop voelt je boekhouding vaak als een noodzakelijk kwaad. Je hebt je eigen bedrijf opgestart omdat je het liefste bezig bent met het online verkopen van producten. Maar nu je webshop echt goed begint te lopen, lijkt het wel of je twee banen hebt. Je bent veel tijd kwijt met productbeheer, klantenservice en logistiek. Daarnaast kost het handmatig overnemen van factuurgegevens van je webwinkel bestellingen veel tijd.

In dit artikel lees je alles over de vijf grootste pijnpunten waarmee webshop ondernemers zonder boekhoudkoppeling te maken krijgen. Denk aan verloren tijd, frustraties door fouten en gemiste kansen door gebrek aan overzicht. Gelukkig kan een koppeling tussen je webshop en je online boekhouding al deze problemen eenvoudig oplossen. Door je boekhouding te automatiseren, bespaar je tijd, voorkom je fouten en krijg je weer grip op je financiën. Ontdek of een koppeling voor jou geschikt is, en hoe je meer tijd kunt overhouden voor wat je echt graag doet: ondernemen!

Verkeerd overgenomen (bestel)gegevens

Zonder koppeling tussen je webshop en je boekhouding moet je handmatig iedere bestelling overnemen vanuit je webshop naar je boekhouding. Dit kost je veel tijd en is ook nog eens heel saai om te doen. Bij het zelf overnemen van gegevens maak je makkelijk een foutje. Dat kan leiden tot verkeerde bedragen of gemiste bestellingen. 

Wanneer je bijvoorbeeld vergeet een bestelling in te voeren, word je voorraad niet goed bijgewerkt. Hierdoor lijkt het alsof je een product nog op voorraad hebt terwijl dat niet zo is. Of je voert per ongeluk een bedrag verkeerd in en laat daardoor een klant te weinig betalen. Dit kan zorgen voor veel gedoe met facturering en verlies van inkomsten. Daarnaast kunnen klanten besluiten om de volgende keer liever zaken met iemand anders te doen.

Fouten in je boekhouding

Het handmatig invoeren van gegevens betekent meer kans op typefouten, dubbele invoer of gemiste betalingen. Hierdoor kloppen  je inkomsten niet goed of heb je ineens een gat in je administratie. Dat zorgt bij veel ondernemers voor stress en onrust.

Vooral als je weer moet  uitzoeken waar het is misgegaan. Je herinnert je misschien nog de keren dat je uren aan het puzzelen was, je bonnetjes doorzocht en eindeloos je Excel-sheet nalas. Hopend dat je het probleem kon vinden. Geen stress die je er als ondernemer bij wilt hebben. Je hebt al genoeg andere uitdagingen. Zoals het vinden van nieuwe klanten, het verbeteren van je diensten of simpelweg je hoofd boven water houden.

Geen real-time inzicht

Als je geen automatische koppeling hebt, heb je geen actueel overzicht van je inkomsten en uitgaven. Je loopt hierdoor continu achter de feiten aan, omdat je boekhouding altijd pas up-to-date is nadat je de gegevens hebt ingevoerd. Dit maakt het lastig om snel beslissingen te nemen over je financiën. Je ziet niet direct of je bijvoorbeeld kunt investeren in nieuwe materialen of misschien wat extra uren vrij kunt nemen. Kan je die nieuwe laptop wel kopen die je zo hard nodig hebt? Of voel je je bezwaard om een weekje vakantie te nemen omdat je niet zeker weet hoe het financieel zit? Dit gebrek aan overzicht knaagt aan je vrijheid als ondernemer en zorgt ervoor dat je steeds met een onzeker gevoel zit.


Onnodig tijdverlies

Het handmatig verwerken van webshoporders kost veel tijd. Per bestelling ben je zo’n 5 minuten bezig met het overnemen van gegevens. Heb je al eens uitgerekend hoeveel tijd je dat per maand kost? Wanneer je elke maand 100 bestellingen hebt, kost het overnemen van factuurgegevens je maandelijks ruim een werkdag! Tijd die je beter kunt besteden aan je klanten, je product of het onderhouden van je webshop. 

In dit webinar hoor je meer over de voordelen van het koppelen van je webshop met je boekhoudsoftware.

Met een koppeling werk je efficiënter. En als startende zelfstandig ondernemer heb je die tijd gewoon keihard nodig om je bedrijf draaiende te houden. Je wil je tijd daarom zo nuttig mogelijk gebruiken. Iedere minuut die je verspilt aan administratie is een minuut die je niet kunt besteden aan het verbeteren van je diensten, het versterken van je klantrelaties of gewoonweg aan je bedrijf. 

Koppel je webshop met je boekhouding en gegevens worden voortaan automatisch van je webshop naar je boekhouding overgenomen zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. 

Problemen met je btw-aangifte

Klopt je boekhouding niet door zelf gemaakte fouten of doordat je gegevens mist? Dan loop je het risico op problemen bij je btw-aangifte. Een fout in je btw-aangifte kan voor flink wat stress zorgen en zelfs boetes (of meer!) opleveren. En niemand zit natuurlijk te wachten op gedoe met de Belastingdienst. 

Een automatische koppeling zorgt ervoor dat alles klopt, zodat jij zonder zorgen je aangifte kunt doen en je kunt concentreren op wat je echt graag doet.

Waarop moet je letten bij een koppeling?

Denk je dat het koppelen van je webwinkel met je boekhouding iets voor jou is? Dan zijn er wel wat dingen waar je op moet letten zoals:

  • Controleer altijd of de koppeling aansluit bij de functionaliteit van je boekhoudpakket. Om de koppeling met je webshop te kunnen gebruiken heb je bij Rompslomp bijvoorbeeld minimaal een Professional pakket of Master pakket nodig.
  • Kijk vooraf wat de koppeling je gaat kosten en wat je verwacht dat koppeling je gaat opleveren. Ben je net gestart en heb je bijvoorbeeld nog maar heel weinig bestellingen? Dan kan het voor jou nog niet winstgevend zijn om met een koppeling te werken. Heb je meer bestellingen dan kan een koppeling je juist een flinke tijdsbesparing opleveren.
  • Check ook of de koppeling gecertificeerd of goedgekeurd is door de aanbieder van je boekhoudpakket. Dit garandeert een correcte en veilige gegevensuitwisseling. 

In dit artikel lees je nog meer over waarop je moet letten als je je boekhouding wil koppelen met andere software.

Overzicht webshops met Rompslomp-koppeling

Zonder koppeling tussen je webshop en boekhoudsoftware loop je meer risico op fouten, kost het je veel tijd en mis je overzicht. Door te automatiseren bespaar je jezelf die stress en frustratie, en krijg je weer de controle over je onderneming. 

Kijk bij dit overzicht van alle webshops die je met Rompslomp kunt koppelen

Kijk direct het webinar terug!

Heb jij een webwinkel en voer je factuurgegevens nog handmatig in je boekhouding in? In het webinar ‘Tijd besparen met de administratie van je webwinkel’ vertellen we meer over de voordelen van het koppelen van je webwinkel met je Rompslomp-boekhouding. 


Ontdek zo snel hoe jij efficiënter kunt werken en weer meer kunt focussen op wat je echt leuk vindt: ondernemen.

Geschreven door Tamara Jonkers

Kom erachter hoe Rompslomp werkt door het
vrijblijvend gratis uit te proberen.