Hoe kun je zzp’er worden in de bouw?
Droom je ervan om zzp’er te worden in de bouw? Maar heb je geen idee wat je allemaal moet regelen? We zetten het overzichtelijk voor je op een rij. Van het vinden van je eerste klant tot het regelen van je geldzaken. Zo weet je precies waar je aan toe bent en kun jij beslissen of je het aandurft: je baan opzeggen om zzp’er te worden in de bouw.
In het kort
- Een goede reputatie is goud waard. Zo krijg je al snel de eerste klanten uit je netwerk.
- Denk goed na over je uurtarief en de voorwaarden waaronder je wil werken, alleen zo houd je het leuk voor jezelf.
- Er moet van alles worden geregeld. Denk aan een KVK-inschrijving, zakelijke bankrekening, belastingen, verzekeringen en je boekhouding.
- Er zijn verschillende manieren waarop je geld kunt lenen voor bijvoorbeeld een bestelbus.
- Het ondernemerschap is uitdagend én leuk. Als het bij je past: niet twijfelen, maar doen!
Het beste moment om te starten als zzp’er in de bouw is nu
Veel zzp’ers in de bouw zijn hun carrière gestart in loondienst. Op die manier hebben ze de kneepjes van het vak geleerd. Maar op een gegeven moment gaat het kriebelen. Want dat wat je in loondienst doet, kun je toch ook voor jezelf doen? Werk genoeg, toch?
Sommige mensen blijven jarenlang rondlopen met de plannen. Om vervolgens nooit de stap te zetten. Ze blijven liever ‘veilig’ in loondienst. En dat is prima. Het ondernemerschap is niet voor iedereen weggelegd. Je moet als zzp’er zelf je administratie doen én klanten vinden. Maar zie je dat als een uitdaging? En heb je inmiddels een goede reputatie en een redelijk netwerk? Dan is de kans groot dat jouw agenda snel vol zit. Dus zet die stap, er is geen beter moment dan nu.
Wacht niet tot alles perfect is
Veel zzp’ers in de bouw komen via-via aan werk. Ze hebben daarom ook geen gelikte website, stapel visitekaartjes of Instagram-waardige foto’s. Ze zijn gewoon begonnen en lieten hun reputatie het werk doen. Vraag jezelf dus af of je direct moet investeren in marketing. Misschien zijn er betere zaken om je tijd en geld in te investeren.
Zo kom je aan werk als zzp’er in de bouw
De bouwsector draait op volle toeren. Veel bedrijven in de bouw hebben dan ook een behoorlijke wachtlijst. Als nieuweling heb je nog iets op te bouwen en moet je daar meer moeite voor doen. Maar waarschijnlijk is je netwerk groter dan je denkt.
Tijdens opdrachten heb je al veel andere klussers ontmoet. En in je familie en vriendengroep is er misschien ook behoefte aan een handige zzp’er zoals jij. Daarom is het belangrijk om jouw plannen zo snel mogelijk met de wereld te delen. Wanneer het praatje rondgaat, komen er vanzelf aanvragen binnen. En je kunt natuurlijk ook zélf contact opnemen met aannemers of andere zelfstandigen in de bouw. Vertel ze maar wat je doet en dat je open staat voor nieuwe samenwerkingen. Dat voelt misschien spannend, maar het is ook zonde om ze níet de kans te geven om met jou samen te werken, toch?
Het opbouwen van een reputatie
In de bouwwereld is een goede reputatie onbetaalbaar. Als je vaker voor dezelfde zakelijke opdrachtgever wil werken, maar ook als je veel voor particuliere opdrachtgevers werkt. Door goed werk te leveren, bevelen zij jou weer aan in hun vriendenkring. De basis voor een goede reputatie is:
- Goede kwaliteit
Neem alleen werk aan waar je goed in bent, zodat je zeker weet dat jouw werk het vereiste niveau heeft. - Duidelijke communicatie
Klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Kom je afspraken na en communiceer helder als iets niet lukt. - Betrouwbaarheid
Er kan altijd iets misgaan. Maar los het wel op. Klanten willen op jou kunnen vertrouwen.
Weet je welke klanten het meest tevreden zijn? Onderzoek laat zien dat dit niet de klanten zijn waarbij alles perfect gaat. Het zijn juist de klanten waarbij er wél iets misging en waarbij dat goed is opgelost. Dat verstevigt de klantrelatie omdat klanten zien dat ze op je kunnen bouwen.
Het behalen van certificeringen en keurmerken
Het behalen van certificeringen en keurmerken kan het makkelijker voor jou maken om aan opdrachten te komen. Steeds meer zakelijke opdrachtgevers stellen een certificering als VCA verplicht. Zonder die certificering mag je niet voor ze werken. Maar ook richting particuliere opdrachtgevers kan het een signaal zijn van jouw kwaliteit en betrouwbaarheid. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het Keurmerk Kwaliteitsvakman. Zo’n keurmerk kan jouw reputatie versterken.
Werken onder de juiste voorwaarden
Goed werk moet goed beloond worden. Daarom is het belangrijk om direct te starten met een realistisch uurtarief. Ja, je start pas net als zzp’er. Maar in loondienst heb je misschien ook al ervaring opgebouwd. Je hoeft dus niet per se het uurtarief van een starter te rekenen. We schreven eerder al een interessant blogbericht over het bepalen van jouw uurtarief als zzp’er in de bouw.
Afspraken over de betaaltermijn
Ook over de betaalcondities moet je afspraken maken met je opdrachtgevers. Een betaaltermijn van 14 dagen is redelijk standaard. Soms willen grote opdrachtgevers dit oprekken. Dat betekent dat jij extra lang moet wachten op je geld. Maak daarom duidelijke afspraken en leg ze vast.
Het kan ook andersom: sommige zzp’ers proberen een hele korte betaaltermijn af te dwingen. Zij vragen hun (zakelijke) opdrachtgevers bijvoorbeeld om binnen 5 dagen te betalen. Maar daarmee zet je opdrachtgevers onder druk. Dit kan ervoor zorgen dat ze de volgende keer liever met een andere zzp’er samenwerken. Het kan daarom slimmer zijn om je te houden aan wat gebruikelijk is in de markt.
Zo blijft het ondernemerschap leuk
Het ondernemerschap is echt even wennen. Ineens moet je alles zelf doen. Je administratie, klanten vinden, offertes maken enz. Dit vraagt tijd en energie. Denk daarom vooraf alvast na over je werktijden. Veel zzp’ers in de bouw werken 6 dagen per week. Maar als je in de avonden je administratie nog moet doen, en misschien wel bij vrienden gaat klussen, dan houd je weinig vrije tijd over. Stel daarom je uurtarief zo vast, dat je ook genoeg verdient als je iets minder werkt. Zo blijven je lichaam en geest gezond en geniet je meer van het ondernemerschap.
Samen
Als zzp’er ben je zelfstandig ondernemer. Maar alles zelfstandig doen, maakt het ondernemerschap eenzaam. Zoek op tijd de samenwerking op. Pak bijvoorbeeld samen een groot project op. Of wissel ervaringen uit onder het genot van een drankje. Het maakt het ondernemerschap niet alleen gezelliger, je zult ook merken dat je sneller groeit als ondernemer door de praktijktips van anderen.
Wat je moet regelen als je zzp’er in de bouw wordt
Natuurlijk moet je ook het een en ander regelen voordat je als zzp’er in de bouw kan beginnen.
Bepalen rechtsvorm
Bepaal wat voor type bedrijf je wil starten. Veel zzp’ers starten als eenmanszaak. Maar als je samenwerkt met iemand kun je ook een vof starten. En als je personeel aanneemt is een bv misschien handiger omdat je daarbij niet persoonlijk aansprakelijk bent.
Op de website van de KVK lees je alles over de verschillende rechtsvormen.
Inschrijven KVK
Over de Kamer van Koophandel (KVK) gesproken: hier moet je jouw onderneming officieel inschrijven. Jouw inschrijving bewijst dat jouw klanten zakendoen met een bedrijf. De KVK meldt jou aan bij de Belastingdienst. Je krijgt dan automatisch een btw-nummer toegestuurd.
Zakelijke rekening
Je hebt een zakelijke bankrekening nodig. Hierop komt het geld van jouw facturen binnen. En je gebruikt het om jouw zakelijke inkopen van te betalen. Het is niet handig om dit via je privérekening te regelen. Je administratie wordt een rommeltje en het is niet goed zichtbaar wat nu een zakelijke uitgave was, en wat niet.
Verzekeringen
Je moet ook nadenken over welke verzekeringen je wil afsluiten. Bijvoorbeeld een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, o.a. voor als er schade ontstaat tijdens je werk. En een arbeidsongeschiktheidsverzekering, voor als je door ziekte of een ongeval niet meer kunt werken. En ook je materialen of bus wil je verzekerd hebben.
Belastingen
Als ondernemer moet je zelf belasting gaan betalen. Belasting over jouw inkomen, maar ook btw. Als je hier meer over wil weten, lees dan vooral ook ons blogbericht ‘Belasting en zzp: dit moet je weten als startende zzp’er’.
Algemene voorwaarden
In je algemene voorwaarden leg je vast welke afspraken er gelden als je wordt ingehuurd. Bijvoorbeeld wanneer mensen moeten betalen, en waarvoor je wel (en niet) verantwoordelijk bent. Dit voorkomt gedoe en juridische conflicten. En als er wel een conflict ontstaat, sta je sterker. Op internet kun je voorbeelden vinden van algemene voorwaarden, maar je kunt ook je eigen voorwaarden maken met behulp van een jurist of advocaat.
Boekhouding
Als zzp’er in de bouw moet ook je boekhouding worden geregeld. Dit kun je uitbesteden aan een boekhouder. Die houdt alles voor je bij. Veel startende zzp’ers kiezen ervoor om het zelf te doen. Dat kan ik Excel, maar een online boekhoudpakket is makkelijker. Je kunt het vaak ook gebruiken om facturen te maken. En met een bankkoppeling registreert het pakket zelf welke facturen al zijn betaald. Hierdoor maak je minder fouten. En omdat veel is geautomatiseerd, scheelt het je tijd. In ons blogbericht ‘Heb ik als zelfstandig ondernemer boekhoudsoftware nodig?’ laten we zien wat er nog meer handig is aan zo’n pakket. En lees je dat Rompslomp een gratis pakket heeft voor starters.
Je geldzaken als zzp’er in de bouw
Geld is ontzettend belangrijk. Zonder geld geen huis, kleding en eten. Als je zzp’er wordt, heb je geen zekerheid meer over je inkomsten. Dat is spannend. Daarom is het goed om vooraf een buffer aan te leggen. Dat je genoeg geld op je spaarrekening hebt om bijvoorbeeld 3 tot 6 maanden zonder inkomsten te kunnen overbruggen. Dat geeft jou de tijd om opdrachten te zoeken. En te wachten op de eerste betaling van die opdrachten.
Maar soms is dat niet genoeg. Dan heb je bijvoorbeeld een bestelbus nodig om je werk te kunnen doen. Je kunt zo’n bestelbus zelf betalen, maar je kunt hem ook leasen, of kopen met geleend geld. En ook voor andere zaken kun je geld lenen. Als je hier meer over wil weten, zijn onderstaande blogs interessant:
Zzp’er worden in de bouw: iets voor jou?
De overstap van loondienst naar ondernemerschap is een uitdaging. Ineens ben je zelf verantwoordelijk voor het hele proces. Je moet niet alleen goed zijn in je werk, maar ook in het ondernemen. Je bent nu zelf verantwoordelijk voor het klantcontact, voor de administratie en de facturatie. Toch vragen veel zzp’ers in de bouw zich af waarom ze zo lang hebben getwijfeld. Ze genieten van het werk en zijn trots op hun eigen projecten. Door hun goede reputatie komen ze makkelijk aan klanten. En met de juiste tools blijkt de administratie ook wel mee te vallen[DvR1] .
Twijfel je nog? Zet de voor- en nadelen op een rij en hak die knoop door. Loondienst of zzp’er: jij beslist. Je kunt je daarbij ook laten inspireren door andere zzp’ers. In onze podcast spreken we bijvoorbeeld met Petra, die net is gestart als zzp’er. Zij legt uit hoe ze dat heeft aangepakt en welke kansen en uitdagingen zij tegenkwam. Beluister de podcast met Petra voor handige praktijktips.
Misschien vind je dit ook interessant ...
Aantonen dat je ondernemer bent? Zo doe je dat!
In het kort Gebruik een boekhoudpakket: Essentieel voor een veilige, geautomatiseerde en controleerbare administratie. Vermijd Excel/Word vanwege het risico op fouten en onvoldoende vastlegging. Regelmatige vastlegging: Werk je administratie ...
Tijd besparen door je administratie als zzp’er te automatiseren
In het kort Je administratie automatiseren bespaart tijd, geld en maakt de kans op fouten kleiner. Je kunt iedere stap van de klantreis automatiseren, van het inplannen van je eerste afspraak tot het versturen van de laatste factuur. Sommige tools ...