Koppelingen Boekhouden Gastblogs
23 juni 2023

Bedrijfsadministratie opstarten als beginnend zzp'er

Wat moet ik nou bijhouden? Wat betekenen al die financiële termen? Waarop controleert de belastingdienst? Allemaal vragen die ik, Chantal, over mijn bedrijfsadministratie had toen ik besloot te starten als zzp'er.

Ik zal mijzelf even kort voorstellen. Zo'n twee jaar geleden besloot ik mijn vaste baan als projectmanager en marketeer op te zeggen om mijn dromen na te jagen; met een camper lange reizen maken door Europa. Met een flinke spaarpot, af en toe seizoenswerk in een wintersportgebied en een enkele content opdracht, kon ik aardig rondkomen. Het kriebelde al vaak om meer van mijn vaardigheden als content writer, relatiemanager en marketeer in te gaan zetten. Echter toen een opdrachtgever mij belde of ik misschien voor hen als freelancer aan de slag wilde gaan, was bij mij de beslissing gemaakt; ik ga mij inschrijven als eenmanszaak bij de KVK.

Mijn thuisbasis is in Nederland en hier ben ik voor mijzelf, maar ook voor de klanten, altijd een paar maanden per jaar te vinden. Toch lonkt het avontuur na een paar weken weer, trek ik er weer op uit en blijf ik online als digital nomad mijn werkzaamheden uitvoeren.

Starten met een boekhouding

Hoewel ik in mijn vorige banen ook weleens te maken had met offertes en facturen, zat ik gelijk met vele vragen over het bijhouden van een eigen boekhouding. De eerste vraag was of ik mijn boekhouding wilde uitbesteden of zelf doen. Na goed inlezen, besloot ik het zelf te doen. Ten eerste had ik namelijk de motivatie om er zelf over te gaan leren en ten tweede is mijn boekhouding nog niet heel complex. Via een vriendin kreeg ik te horen over Rompslomp en ik besloot daar mee aan de slag te gaan.

Dat je correcte facturen moet sturen, je zakelijke uitgaven moet bijhouden en af en toe aangifte moet doen, dat was al snel duidelijk. Toch bleek dit na wat googlen een versimpelde gedachte, dus maakte ik een checklist waar je bij administratie allemaal aan moet denken.

CHECKLIST 1: Wat komt in jouw administratie?

Urenadministratie

Nu dacht ik behoorlijk ingelezen te zijn, maar pas later kwam ik erachter dat er dingen als startersaftrek, urencriterium en kleine ondernemingsregelingen bestaan. Voor het urencriterium moest ik bijvoorbeeld een maand later, met terugwerkende kracht, nog al mijn uren die ik had gemaakt voor mijn eigen bedrijf invoeren. Daarom een checklist met punten waarover even kort inlezen geen kwaad kan.

CHECKLIST 2: Welke termen kan je je als zzp´er over inlezen?

  • Urencriterium: Als ondernemer kan je in aanmerking komen voor verschillende vormen van belastingaftrek. Voor sommigen hiervan moet je voldoen aan een urencriterium van minimaal 1225 uren per kalenderjaar. Als je pas in juni start, moet je alsnog die uren maken in de overige 6 maanden van het kalenderjaar om in aanmerking te komen. Alle uren die je besteedt aan onderneming (administratie, acquisitie, reclame etc.) tellen mee, als je ze maar aan kan tonen (agenda, offertes, urenbriefjes, facturen).
  • Belastingen voor zzp´ers: Als ondernemer betaal je omzetbelasting (BTW) en inkomstenbelasting (IB), maar ook premie voor de zorgverzekeringswet (ZVW).
  • Starters- en zelfstandigenaftrek: Voldoe je aan de voorwaarden (bijvoorbeeld het urencriterium) dan kan je in aanmerking komen voor startersaftrek en zelfstandigenaftrek. De startersaftrek is vastgesteld op een bedrag van € 2.123. Die komt bovenop de zelfstandigenaftrek van het belastingjaar. In 2022 was de zelfstandigenaftrek € 6.130.
  • Kleine ondernemingsregeling: Je kunt gebruik maken van de kleine ondernemingsregeling als je niet meer dan € 20.000 omzet in één kalenderjaar hebt, je krijgt dan een btw-vrijstelling. Je hoeft geen btw aan klanten te berekenen en je kunt geen btw terugvragen over kosten en investeringen.

Opstartkosten

Opstartkosten, ofwel aanloopkosten, zijn alle kosten die je als startende ondernemer vanuit zakelijk oogpunt hebt gemaakt voor je onderneming. Ik kwam er al snel achter dat je tot vijf jaar terug aanloopkosten kan verwerken in jouw administratie. Reiskosten, studiekosten, zakelijke lunches of aanschaf van een laptop. Op Rompslomp vond ik een goed artikel hoe je deze kosten in jouw administratie kan verwerken. Overigens kan je ook aanloopuren verwerken in jouw urenadministratie! Zolang je alles maar netjes kan aantonen.

Ik hoop dat ik met dit blog een duidelijker pad heb gemaakt door al die bomen in het bos. Heb je vragen of wil je meer weten over mijn weten over mijn camper leven? Je mag ze altijd stellen via Instagram: @chantilukiollie of @chanticonnects.

Wil je weten hoe je start met jouw Rompslomp administratie? Raadpleeg dit artikel.

Chantal Antheunisse
Geschreven door Chantal Antheunisse

Kom erachter hoe Rompslomp werkt door het
vrijblijvend gratis uit te proberen.