Kosten gemaakt in de aanloopfase inboeken
Alle zakelijke kosten die je in de aanloopfase van je bedrijf hebt gemaakt zijn bij de Belastingdienst aftrekbaar en kun je dus alsnog opvoeren in je boekhouding. Dit zijn dus de kosten die je gemaakt hebt voor het tot stand brengen van het bedrijf, voordat deze daadwerkelijk van start ging. Lees hier hoe je dit in Rompslomp verwerkt. Zie ook meer info op de site van de Belastingdienst.
Maak een uitgave aan zoals je gewend bent. Ga naar de de tab 'Uitgaven' en klik op 'Nieuwe uitgave'.
Uiteraard dien je wel de originele aankoopbon te hebben, deze voeg je aan de uitgave toe als bijlage.
Om aan te geven dat het een betaling is die voor de start van je bedrijf gedaan is, moet je een andere datum meegeven dan die waarop je de uitgave hebt gedaan. Het beste kun je de datum invoeren van het begin van je boekhouding, op deze manier worden de kosten en de btw in je huidige boekhoudjaar verwerkt.
Als de uitgave is aangemaakt, kan ook de betaling ingevoerd worden. Klik op "Pas betaling aan". Hier voeg je een nieuwe betaling toe door te klikken op "Nieuwe betaling". Hier vul je in welk bedrag je voor de uitgave hebt betaald. Deze betaling kan je specificeren door bij "Betaald met" te kiezen voor 'Passiva • Eigen vermogen • Partner 1', dus betaald vanuit privé.
Je ziet dat de uitgave nu voldaan is: