Periodieke facturen maken en versturen
In dit artikel
- Hoe maak je een periodieke factuur?
- Het automatisch versturen van je periodieke facturen
- Betaling via SEPA-incasso
- Overzicht periodieke facturen
Stuur je met een vaste interval identieke facturen aan dezelfde klant of klanten? En wil je voorkomen dat je elke keer dezelfde factuur moet maken? Dat kan door het aanmaken van een periodieke factuur.
Periodieke facturen zijn een functionaliteit in Rompslomp Professional en Master. De facturen kunnen dan met een vooraf ingestelde interval automatisch aangemaakt (en als je wilt ook automatisch verzonden) worden naar dezelfde klant.
Het factureren van een abonnement is een goed voorbeeld waarbij de periodieke factuur je veel werk uit handen kan nemen.
Hoe maak je een periodieke factuur?
Ga in het menu aan de linkerkant van het scherm naar Periodieke facturen, en klik hier op de knop "+Nieuw". Je kunt hier alle velden invullen, en vervolgens je factuur aanmaken. Er zijn hierbij een aantal verschillen met een normale factuur:
-
Termijn: Je kunt de facturen wekelijks, maandelijks, per 4 weken, per kwartaal, of jaarlijks versturen.
-
Start: Hier vul je de datum in waarop de periodieke factuur van start gaat.
Wanneer je maandelijks factureert en je plaatst de startdatum bijvoorbeeld op 1 mei, dan loopt je periode van 1 mei tot 31 mei.
-
Einde: Hier kun je de einddatum van de periodieke fadtuur invullen.
Dit is geen verplicht veld. Je vult deze alleen in wanneer je wilt dat de periodieke facturatie automatisch stopgezet wordt na verloop van tijd.
Het automatisch versturen van je periodieke facturen
Wil je de gegenereerde facturen automatisch laten versturen? Dan moet je het vinkje "Verstuur gegenereerde facturen automatisch per e-mail" aanvinken. Op die manier hoef jij je geen zorgen te maken over de verzending van je periodieke factuur. Dit gebeurt elke nieuwe periode automatisch.
Je kunt er voor kiezen de factuur op een andere datum te laten versturen dan de startdatum van periodieke factuur. Dit is is bijvoorbeeld van toepassing wanneer je vooraf of achteraf factureert. Je kunt tot 31 dagen voor en na de startdatum factureren.
Dit doe je door een vinkje te zetten bij 'Verstuur gegenereerde facturen op een andere dag dan het begin van de periode'.
Onder Verstuur de facturen' kun je dan selecteren of de factuur voor of na de begindatum van de periodieke factuur verzonden dient te worden.
Kan ik een periodieke factuur via automatische incasso laten betalen door mijn klant?
Ja dat kan.
Wanneer een factuur door middel van automatische incasso wordt voldaan, dien je altijd rekening te houden met een aankondigingstermijn van twee weken.
Vooraf factureren bij automatische incasso
Wil je dat de incasso plaatsvindt voorafgaande aan de periode? Stel dan in dat de factuur 2 weken eerder gegenereerd en verzonden wordt.
Voorbeeld:
Je factureert maandelijks. De periode loopt van de eerste tot en met de 31e.
Je geeft dan aan dat de factuur 14 dagen voor de begintermijn verzonden wordt zoals in onderstaande schermafbeelding.
Achteraf factureren bij automatische incasso
Wil je dat de incasso achteraf plaatsvindt? Dan hoef je niks te doen. De factuur wordt gegenereerd en verzonden op de eerste dag van de nieuwe periode. In de periode die daarop volgt worden de facturen in een batch verzameld en kan je ze uploaden bij je betaalprovider.
Betaling via SEPA-incasso
Onderaan je factuur dien je de betaalmethode in te vullen. Bij periodieke facturen kun je hier aangeven dat dit via SEPA-incasso betaald moet worden. Lees hier meer over deze SEPA-incasso
Overzicht periodieke facturen
Benieuwd hoe dit alles eruit ziet? Hier zie je hier een voorbeeld van de overzichtspagina van een aantal periodieke facturen: