Hoe los ik niet volledig gekoppelde boekingen op?
In dit artikel
Rompslomp geeft meldingen weer wanneer we denken dat er iets gebeurd wat mogelijk (boekhoudkundig gezien) niet zou kunnen kloppen. Hiermee proberen we jou nog beter te helpen om een kloppende boekhouding te krijgen. We geven nu verschillende meldingen als boekingen niet volledig gekoppeld zijn aan een betaling (transactie), wanneer dit wel zou moeten. Bijvoorbeeld wanneer je handmatig een boeking toevoegt en hier geen betaling aan koppelt.
Waarom krijg ik deze melding?
We geven deze melding alleen ter controle en informatie. We raden je wel aan om deze meldingen na te lopen ter controle en ze ook op te lossen. Dit maakt het uiteindelijk veel makkelijker om je boekhouding bij te houden en te controleren.
Wanneer wil je de melding negeren? Bijvoorbeeld:
- Je gaat de transacties nog inladen via een MT940 bestand.
- De betreffende betalingen worden nog ingeladen vanuit de automatische bankkoppeling.
- Je gaat de betreffende betalingen op een later moment zelf aanmaken.
Betalingen automatisch koppelen aan een boeking
Bekijk bij Boekhouding > tabje Boekingen of er meldingen openstaan voor boekingen die niet volledig gekoppeld zijn aan een betaling. Hieronder zie je een voorbeeld van de melding op de boekingen overzichtspagina:
Er zijn in dit geval drie boekingen waar nog geen betaling aan gekoppeld is. Wanneer je op 'Maak betalingen aan' klikt verschijnt onderstaand scherm:
Selecteer hier eerst de rekeningen waarvoor je de automatisch betalingen aan wilt maken. Bijvoorbeeld: in bovenstaand voorbeeld kunnen er automatisch betalingen worden aangemaakt voor de rekeningen Kas en Bank. Stel je gebruikt de bankkoppeling voor de rekening Bank. In dit geval wil je hier dan alleen de rekening Kas selecteren.
Wanneer je voor alle ongekoppelde boekingen betalingen hebt aangemaakt, verdwijnt de melding.
Scherm betalingen
De tweede plek waar je deze melding kunt tegenkomen is het scherm Betalingen. Wanneer je hier de betreffende rekening met de nog te boeken betalingen opent, krijg je onderstaande melding:
Als je vervolgens op deze melding klikt wordt je naar het boekingen scherm geleid. Je kunt hier de betalingen voor de betreffende boekingen (van de geselecteerde rekening) op dezelfde manier als hierboven uitgelegd direct automatisch aanmaken.
Betalingen handmatig koppelen aan een boeking
Je kunt vanuit tabje 'Boekingen' bij de boeking direct op het balkje klikken met "0%" (onder kolom Betalingen). Er opent dan een nieuw scherm en daar kun je een bestaande of nieuwe betaling koppelen aan de boeking:
Klik hier op 'nieuwe betaling' en kies voor 'bestaande transactie'. Als je niet voor bestaande transactie kiest, dan wordt er handmatig een betaling toegevoegd. Dat is in dit geval niet de bedoeling als het om een bankrekening gaat:
Hieronder zie je een voorbeeld van een goed gekoppelde boeking (je ziet twee 100% balkjes achter de boeking) en daaronder zie je een beginbalans boeking (een memoriaalboeking) waarbij is aangevinkt dat dit een memoriaalboeking is. Je ziet dat deze nu geen balkjes erachter heeft staan. Dit klopt, want aan een memoriaalboeking hoeft geen betaling gekoppeld te worden:
Mogelijke oorzaken en oplossingen
Hieronder leggen we een aantal mogelijke oorzaken uit waarom je bij een boeking een melding kan ontvangen en hoe je deze vervolgens kunt oplossen.
1. Een boeking waarbij geen betaling is gekoppeld of waarbij later de betaling is ontkoppeld.
De boeking is niet (meer) gekoppeld aan een betaling. Dit kan voorkomen als je bijvoorbeeld - al dan niet per ongeluk - een betaling hebt verwijderd, of als je er helemaal geen betaling aan hebt gekoppeld. Het is belangrijk om dit soort boekingen alsnog te koppelen aan een betaling (transactie), omdat deze situatie kan zorgen voor een saldo verschil op je bankboek.
Als het geen memoriaalboeking is, is het belangrijk dat je alsnog een betaling aan deze boeking koppelt.
- Klik op het balkje met "0%" (onder kolom Betalingen). Er opent dan een nieuw scherm en daar kun je een bestaande of nieuwe betaling koppelen aan de boeking.
- Controleer eerst of er een bestaande transactie is die je eraan kunt koppelen. Zo ja: dan koppel je die aan de boeking.
- Is er geen bestaande transactie? Controleer dan eerst of deze boeking wel terecht is aangemaakt. Staat de transactie ook in je rekeningoverzicht van de bank?
- Als je zeker weet dat de transactie ook in het overzicht staat van de bank: dan kan je de betaling handmatig toevoegen
2. Een boeking van een rekening naar een andere (spaar)rekening.
Mogelijk heb je vanuit een geïmporteerde banktransactie de betaling naar een spaarrekening ingeboekt in je boekhouding via "een ander soort boeking". De betaling van je bank wordt dan aan de boeking gekoppeld maar omdat je ook een andere rekening in de boeking hebt staan moet er ook een betaling vanaf die rekening toegevoegd worden.
- Ga naar de boeking waar het om gaat, klik op het 0% balkje en voeg dan een nieuwe betaling toe zodat deze 100% gekoppeld is.
- Een andere optie is om de andere liquide middelen rekening te bewerken en dan het vinkje uit te zetten: "Er kan met deze rekening betaald worden".
- Je hebt ook een optie om niks te doen want in dit geval heeft het toevoegen van de betaling geen invloed op de balans of je banksaldo. We geven deze melding om je te attenderen op het feit dat de boeking nog niet volledig is gekoppeld.
3. Bij een boeking met Mollie betalingen
Mogelijk heb je vanuit een geïmporteerde banktransactie de uitbetaling vanuit Mollie ingeboekt in je boekhouding via "een ander soort boeking". De betaling van je bank wordt dan aan de boeking gekoppeld maar omdat je Mollie rekening ook een liquide middelen rekening is zou er ook een betaling vanaf die rekening toegevoegd moeten worden.
- Ga naar de boeking van de Mollie betaling, klik op het 0% balkje en voeg dan een nieuwe betaling toe zodat deze 100% gekoppeld is.
- Je hebt ook een optie om niks te doen want in dit geval heeft het toevoegen van de betaling geen invloed op de balans of je banksaldo. Het is meer om ervoor te zorgen dat de boeking helemaal netjes wordt afgeletterd.
Verdere handige informatie:
- Kom je erachter dat je handmatige betalingen hebt toegevoegd die niet overeenkomen met je bankafschriften? Dan kan er een saldoverschil ontstaan. Lees hier hoe je een saldoverschil boven water krijgt en oplost
- Bekijk hier hoe je betalingen inboekt in je boekhouding