Hoe boek je declaraties in je boekhouding?

Declaraties inboeken

Soms maak je kosten die je gelijk wilt doorbelasten aan de klant of opdrachtgever. In dit artikel leggen we uit hoe je deze het beste kunt doorberekenen aan je klant/opdrachtgever en hoe je dit in Rompslomp inboekt.

  1. Maak een uitgave aan voor de kosten en betaal deze.
  2. Zet de kosten op de verkoopfactuur voor jouw opdrachtgever.
  3. Plaats de kosten eventueel op een aparte W&V rekening voor overzicht.

1. Maak een uitgave

Allereerst dien je de kosten zelf in te boeken in je eigen boekhouding, als je ze zelf hebt betaald. Bewaar de factuur/bon goed en boek deze in als uitgave zoals je gewend bent.

Vervolgens koppel je de juiste betaling aan de uitgave

2. Kosten doorberekenen op verkoopfactuur

Zodra je je opdrachtgever/klant factureert, maak je een aparte factuurregel aan voor kosten die je bij de opdrachtgever wilt declareren.

Omdat de Belastingdienst geen verschil ziet tussen een declaratie en normale kosten, ben je in principe vrij om het bedrag te kiezen dat je declareert. Zo kan je bijvoorbeeld een afspraak met de klant hebben dat je bijvoorbeeld 50% van de onkosten declareert.

3. Declaraties op een kostenrekening

Wil je inzicht houden in kosten die je hebt gemaakt en die je hebt gedeclareerd? Zet de kosten van de uitgave die je declareert dan op een aparte kostenrekening. Hier lees je hoe je kosten op een kostenrekening zet.

4. Als kosten bij jou worden gedeclareerd

Als je medewerkers in dienst hebt, of een afspraak hebt met freelancers die voor je werken, kan het ook zijn dat zij soms kosten voorschieten en deze bij jou declareren. Vraag of zij de bon goed bewaren. Je kunt deze kosten dan in jouw boekhouding boeken als uitgave en het bedrag aan de medewerker/freelancer overmaken om deze te vergoeden.