Verzendkosten met btw op je factuur zetten
Wanneer je (online) producten verkoopt, krijg je waarschijnlijk ook te maken met verzendkosten. Het is de keuze van jou als ondernemer of je deze kosten doorbelast aan je klant of je ze zelf als kosten neemt. Mocht je er voor kiezen de verzendkosten door te factureren naar jouw klant, dan moeten deze uiteraard ook op de factuur komen te staan. Hieronder leggen we uit hoe je verzendkosten op de factuur plaatst.
Btw over verzendkosten en het btw tarief
Welk btw tarief moet je bij verzendkosten berekenen? Verzendkosten zijn een speciaal soort kosten omdat er niet één specifiek btw-tarief bij hoort. Het btw tarief is namelijk variabel (0%, 9% of 21%) en hangt af van van het type producten dat wordt verzonden en welk btw tarief daarbij hoort. Laten we naar een aantal voorbeelden kijken.
- Stel je verkoopt een product met 21% btw, dan reken je ook 21% btw over de verzendkosten. Hetzelfde geldt als je een factuur maakt met alleen maar producten van 9%, dan reken je ook over de verzendkosten 9% btw. Hetzelfde geldt uiteraard voor producten die vrijgesteld zijn van btw.
- Wanneer je meerdere producten met verschillende btw-tarieven op een factuur hebt staan, dan wordt voor de verzendkosten de btw bepaald door het product met het hoogste tarief.
Hoe zet je verzendkosten op de factuur?
Uiteraard maak je een factuur aan en plaats je daar de verkochte producten op. Om de verzendkosten met btw op de factuur te zetten, voeg je een extra factuurregel toe. Vul het bedrag van de verzendkosten exclusief btw in en kies daarna het juiste btw tarief.
Hieronder een factuur voorbeeld met verzendkosten waarbij twee producten worden verkocht met ieder een ander btw tarief.