Factuurbetalingen verwerken en afletteren
Wanneer je een factuur met behulp van Rompslomp hebt verzonden naar jouw klant, dan dien je in de gaten te houden of deze nota is betaald. De factuurbetaling verwerk je vervolgens in Rompslomp door het ontvangen bedrag eenvoudig aan de betreffende factuur te verbinden. Na de verwerking van deze betalingen heb je in Rompslomp een goed overzicht welke facturen zijn betaald, welke nota's nog openstaan en van welke facturen de vervaldatum (betalingstermijn) is verlopen.
In dit support-artikel leggen we je uit hoe je factuurbetalingen verwerkt en hoe je de betalingsstatus van de facturen kunt bekijken.
De betalingsstatus van je factuur bekijken
Een factuur kan de volgende status hebben:
- Definitief (de factuur is definitief gemaakt en de bijbehorende factuurboeking (zoals omzet en btw) is daarmee verwerkt in de administratie)
- Concept (de factuur is nog niet definitief gemaakt)
- Nog niet betaald (de factuur staat nog niet op 'betaald')
- Dubieus of oninbaar (hoogstwaarschijnlijk wordt de factuur niet meer betaald door je klant)
- Verlopen (de betalingstermijn is verstreken en de factuur staat nog niet op 'betaald')
- Te veel betaald (de factuur is betaald, maar de factuurbetaling (bedrag) is hoger dan het oorspronkelijke factuurbedrag)
Via het onderdeel 'Facturen' van Rompslomp open je de lijst met aangemaakte facturen. Deze facturenlijst biedt een filterfunctie om in één oogopslag al je openstaande en/of verlopen facturen te tonen. Klik hiervoor op [Alle (...)] net boven de kolomkop 'Datum' van de lijst. Zodra je de facturenlijst opent, is het standaardfilter 'Alle (...)' actief. In het dropdown-menu kies je de gewenste factuurstatus waarop je de lijst vervolgens wenst te filteren.
De betaling van je factuur verwerken
Het verwerken van een factuurbetaling in je boekhouding wordt ook wel 'afletteren' van een factuur genoemd. Er zijn in Rompslomp twee manieren om de factuurbetaling te verwerken en daarmee de betaalstatus van de factuur aan te passen. Rechtstreeks via de aangemaakte factuur zelf of via het Betalingsoverzicht (vanuit het onderdeel 'Betalingen'), zoals via een ingelezen/geïmporteerde bankmutatie.
Rechtstreeks via de factuur (manier 1): Open via het onderdeel 'Facturen' de factuur waarvan je de betalingsstatus wilt aanpassen. Ga aan de rechterzijde van het scherm naar het kopje 'Betaling' en klik op de knop [Pas betaling aan].Er opent vervolgens een pop-upvenster waarin je met behulp van de groene knop [+ Nieuwe betaling] een 'Nieuwe ontvangst' handmatig vastlegt met de kenmerken van de betreffende factuurbetaling (bedrag, betalingsdatum en omschrijving). Geef ook aan via welke rekening de betaling is ontvangen (zoals bijvoorbeeld 'Bank' of Kas'). Klik vervolgens op de groene knop [Opslaan] en de betalingsstatus van je factuur is gewijzigd (betaling verwerkt).
Let op: Je kunt via deze manier (Rechtstreeks via de factuur) ook de factuur verbinden aan een ingelezen/geïmporteerde bankmutatie uit het onderdeel 'Betalingen'.
Via het betalingsoverzicht (manier 2) van het Rompslomp-onderdeel 'Betalingen' kun je een toegevoegde, ingelezen (via bankkoppeling) en/of geïmporteerde bankmutatie als factuurbetaling koppelen aan een openstaande factuur. Bekijk hier ons support-artikel hoe je vanuit het onderdeel 'Betalingen' een openstaande factuur kunt afletteren.