Starten met Rompslomp

Geschreven: · Laatst gewijzigd:

Als je net start met Rompslomp komt er wellicht veel op je af. Eigenlijk valt het wel mee wat je moet doen om aan de slag te gaan. Een goed begin is het halve werk zeggen ze wel eens, daarom hebben we alles even op een rij gezet en nemen we dit stap voor stap met je door.

STAP 1: Bedrijf- en betalingsgegevens invullen

Laten we beginnen met het instellen van je bedrijfs- en betalingsgegevens. Klik op je bedrijfsnaam in de gele menubalk bovenin en ga dan naar instellingen. Onder het kopje bedrijf vul je alle bedrijfsgegevens in. Dit wordt ook gevraagd bij het aanmaken van je account dus waarschijnlijk staat het al ingevuld.

Bedrijfsgegevens

Dan gaan we naar de tab betalingsgegevens. Hier vul je je bankgegevens en BTW-nummer in, deze worden gebruikt op jouw facturen.

Betalingsgegevens

STAP 2: Maak een eigen factuur lay-out

Om facturen te sturen in je eigen huisstijl raden we je aan een nieuwe factuur lay-out te maken met jouw eigen logo en gegevens daarop. Lees hier alles over hoe je je factuur layout instelt in Rompslomp

STAP 3: E-mailadres en standaard teksten instellen

Als je een factuur stuurt vanuit Rompslomp wordt daar automatisch een begeleidende e-mail bij gegenereerd. Deze kan je naar wens aanpassen. Ga bij instellingen naar E-mail. Klik dan op "Pas hier de standaard e-mailberichten aan".

Email teksten aanpassen

Standaard worden de facturen verstuurd vanaf het adres: postbode@rompslomp.nl. Je kunt ook je eigen e-mailadres hiervoor gebruiken. Het enige wat hoeft te doen is de E-mail SMTP instellingen van je eigen e-mail provider invoeren. Lees hier alles over hoe je facturen verstuurt met je eigen e-mailadres

STAP 4: Factuurnummer formaat instellen

Factuurnummers worden standaard opgebouwd met het huidige jaar, maand en dag, waarna er een volgnummer bijkomt. Dit volgnummer begint standaard bij 1. Als je al facturen voor je bedrijf verstuurd hebt voordat je met Rompslomp startte, dan raden we aan dezelfde factuurnummering te hanteren en een opeenvolgend volgnummer te gebruiken. Pas je factuurnummer formaat aan via de boekhouding tab onder je instellingen. Klik achter het factuurnummer op 'pas aan'.

Factuurnummering instellen

STAP 5: Je beginbalans opmaken

Heb je al een boekhouding in het voorgaande jaar gehad dan is het van groot belang om je beginbalans op te stellen in Rompslomp. Lees hier alles over hoe je een beginbalans instelt in Rompslomp.

STAP 6: Facturen importeren

Heb je al een bestaande boekhouding en wil je je reeds gemaakte facturen importeren in Rompslomp? Dat kan! Lees hier hoe je je facturen gemakkelijk vanuit Excel naar Rompslomp kunt importeren.

STAP 7: Contacten importeren

Als je al een klantenbestand hebt opgebouwd, dan kun je deze gemakkelijk importeren in Rompslomp. Lees hier hoe je je contactgegevens kan importeren.

STAP 8: Je betaalrekeningen aanmaken en instellen

Op je balans staat de rekening 'liquide middelen', dit betekent eigenlijk niets meer of minder dan al het geld in je kas, bankrekening of andere betaalrekeningen die je kunt gebruiken om betalingen te doen. In Rompslomp op je balans onder liquide middelen staan standaard de rekeningen: Bank en Kas.

  • Klik op rekening Bank en kies daar voor bewerk deze rekening, vul daar je rekeningnummer in. Dit zorgt ervoor dat bankmutaties die je importeert meteen juist gekoppeld worden.

  • Heb je nog andere of meerdere rekeningen zoals bijvoorbeeld een Creditcard, Paypal rekening of een zakelijke spaarrekening? Dan dien je deze ook aan te maken op jouw balans in Rompslomp. Klik op liquide middelen en kies daar vervolgens voor "Nieuwe subrekening".

STAP 9: Omzet- en Kostenrekeningen aanmaken

Het is aan te raden je kosten en omzet te categoriseren naar type omzet / kosten. Dit komt vervolgens ook weer terug op je winst- & verliesrekening en maakt je boekhouding een stuk overzichtelijker. Om een nieuwe kosten- of omzetrekening te maken ga je naar Boekhouding > Winst & Verlies en klik je door op Omzet of Kosten. Vervolgens zie je daar de mogelijkheid om een "Nieuwe Subrekening" toe te voegen. Je hoeft niet perse nu al deze categoriën aan te maken, dit kan ook wanneer je een nieuwe uitgave of factuur aanmaakt.

Deze stappen zullen je goed helpen om met Rompslomp te starten. Hopelijk zal een hoop voor zich spreken zodra je aan de slag gaat. Mocht je nu toch ergens tegenaan lopen, laat het ons dan gerust weten door een mail te sturen naar support@rompslomp.nl.

We helpen je graag verder!